Hej

Jag har tidigare tittat på jordborrar för mina kommande plintar men tyckte de var lite väl dyra med tanke på de få plintar jag ska gjuta samt att jag inte ens vet om de fungerar bra på min tomt.

Såg av en slump igår att Jem & Fix har jordborrar för 140 kronor. Självklart inte världens bästa men 140 kronor kan jag betala för att få lite erfarenhet och förhoppningsvis gräva lite mindre.

Rusar dit och kommer fram, ganska bokstavligt talat, två minuter innan stängning och jag rycker åt mig en jordborr och betalar. Konstaterar att alla d har på lager är rejält skitiga och lite smårostiga då de stått ute. Men som sagt, 140 kronor är inte så mycket pengar.

Men när jag kommer hem och tittar lite noggrannare så slår det mig att eggen inte är vass, snarare tvärtom, den är trubbig.

Jag funderar på om jag råkat köpa en borr man använder till kompost, det har jag hört ska finnas. Men nej, på jemfix.se står det att den är till för plintar m.m. och etiketten på borren säger att den på danska/norska kallas pelarborr.

Innan jag börjar använda den, går det verkligen bra att borra med en trubbig egg? De dyrare modellerna jag kollat på har alla haft vassa eggar.

Jag förstår att en vass egg inte hjälper vid större rötter och dyl. men det måste väl underlätta ganska rejält vid hård packad jord och smårötter?
 
En jordborr blir ganska trubbig/rund ganska fort vid användning.
 
Ingenting hålls vasst i jorden. Inte ens hårdmetall.
 
Nä, det förstår jag. Men samtidigt så har som sagt de dyrare modellerna en ordentlig egg och många har till och med så man kan byta ut de gamla mot nya (och vässa de gamla gissar jag).

Att eggen vore slö på en billig borr skulle jag se som fullt normalt. Men nu är den som sagt trubbig, strikt talat finns det väl inte ens en egg.

Men men, låter som att det i alla fall är lönt att testa den.
 
Använde en manuel jordborr för mina 28 plintar i packad lera. Vass behöver den inte vara. Rost gör inget heller. Hur jobbigt det blir beror mer på vilken sorts mark man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.