Hej,

Jag har råkat ha sönder en fjärrkontroll till garageporten och letade efter en ersättare. En ny originalkontroll är alldeles för dyr så jag tänkte att det går köpa en från annat märke till ett bättre pris. Vet ni om det är möjligt att ha en fjärrkontroll från ett annat märke till en garageportmotor Crawford/Entrematic Magic 600?

Köpte denna https://www.teknikdelar.se/fjarrkontroll-for-garageport-kodklonare-433mhz-metall men det fungerade tyvärr inte när jag följde instruktionerna för kontrollen och även manualen för garageportmotorn.

Både originalfjärkontrollen och den nya går på 433,92 MHz.
 
Bara för att det är samma frekvens så behöver det inte vara samma protokoll/språk.

Det finns tex flera/många 433-enheter som inte går att få in i Telldus tellstick znet lite v2.
 
När jag söker på motornamnet och typen så får jag text som säger att fjärrkontrollen går på 868 MHz och har 128 bitars kryptering.
Det är i så fall långt ifrån specen för vad du har köpt.
Skulle säga att du får köpa en originalfjärr för att lösa detta.
 
Hej,

Tack för era input.

@etompau, spännande att du även hittar 868 Mhz. I följande länk på sidan 27 hittade jag att fjärrkontrollen går på 433Mhz. Ibland är teknik inte helt enkelt.
https://www.modulbyggen.com/upload/documents/Garageportar/Monteringsanvisning_Magic_600.pdf

Jag får nog kanske köpa en original ändå så slipper man krångla.

Skulle det vara någon som har hittat en ersättare på fjärrkontrollen till denna motorn, skriva gärna här så att andra kan ta del av era tips.
 

Bästa svaret

E etompau skrev:
På vilket vis har fjärrkontrollen gått sönder? Överkörd?
Kanske går det att sparka liv i den?

[länk]
Funktionen fungerar men själva höljet på fjärrkontrollen är i bitar. Ringde Mellbygarage och det går inte att köpa själva höljet löst annars hade det varit optimalt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt denna manual så är det
”Radiofjärrkontroll: 433,92 MHz AM”
[länk]

Men går man in på Crawford hemsida så står det
”868 MHz fjärrfrekvens, 128-bitars AES-kryptering”
[länk]

Så det gäller att veta exakt vilken modell det är du har. Det måste du veta även när du ska köpa originalsändare.
Ringde Mellby och de sa att min motor är den på 433MHz, så då vet jag vilken jag ska välja på hemsidan.

Tack för supporten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.