Snart står jag inte ut. Roboten användes knappt förra året då jag fick reparera kabeln ofta. Ibland är kabeln helt av och ibland riggad lite på.

Jag har funderat på flexrör, vp-rör och vattenslang. Ca 200 meter.
Vad tror ni blir bäst med mest prisvärd? Sorkarna verkar jag få leva med även jag ännu inte provat att gasa ihjäl dem.
 
Förmodligen kan du använda vanliga råa kopparrör — som man har till vatten — och använda dessa istället för begränsningskabel. (Däremot blir det inte så bra att lägga begränsningskabel inuti röret eftersom det då skärmar signalen.)

Kabel är ju bara ett gäng koppartrådar, så funktionsmässigt borde det inte spela någon roll. Testa vetja.
 
Husqvarna har tagit fram en kraftigare kabel som skydd mot gnagare.
Men är det bara 200 m det handlar om så kanske det blir billigare att köpa vanlig trädgårdsslang/flexrör som kabelskydd
 
E etompau skrev:
Husqvarna har tagit fram en kraftigare kabel som skydd mot gnagare.
Men är det bara 200 m det handlar om så kanske det blir billigare att köpa vanlig trädgårdsslang/flexrör som kabelskydd
Jag tror att det handlar om ca 200, sorkarna har ännu inte hittat framsidan. Tror du att trädgårdsslangen och flexrör håller?

ricebridge ricebridge skrev:
Förmodligen kan du använda vanliga råa kopparrör — som man har till vatten — och använda dessa istället för begränsningskabel. (Däremot blir det inte så bra att lägga begränsningskabel inuti röret eftersom det då skärmar signalen.)

Kabel är ju bara ett gäng koppartrådar, så funktionsmässigt borde det inte spela någon roll. Testa vetja.
Blir väl ett hyffsat saftigt med flera tusen för kopparrör. Men sorkarna lär inte tugga sönder dem i första bettet.
 
H Hammarfall skrev:
Blir väl ett hyffsat saftigt med flera tusen för kopparrör.
Det beror på. Du behöver inte ta de dyraste och största precis. Sen får du ju väga in vad som ligger i andra vågskålen — tid, frustration, merarbete, och kanske pengar på någon annan lösning som inte heller fungerar.
 
Begränsar murarnät sorkarnas framfart?
Om ja så kan du lägga en remsa under kabeln.
 

Bästa svaret

Istället kopparrör kan man använda ett grövre plaströr och dra kabeln inuti. Plaströr skärmar inte kabelns signaler. Im röret är tillräckligt stor kan sorkarna inte gnaga på dom för deras käftvinkel klarar inte det. Inget skämt, det finns tom någon gammal IEC standard om det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Istället kopparrör kan man använda ett grövre plaströr och dra kabeln inuti. Plaströr skärmar inte kabelns signaler. Im röret är tillräckligt stor kan sorkarna inte gnaga på dom för deras käftvinkel klarar inte det. Inget skämt, det finns tom någon gammal IEC standard om det.
Så får det bli idag
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag matade in 200 m kabel flexrör i juni och klipparen har aldrig gått så länge utan kabelbrott.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Jag matade in 200 m kabel flexrör i juni och klipparen har aldrig gått så länge utan kabelbrott.
(y) Problemet löst!
 
ricebridge ricebridge skrev:
(y) Problemet löst!
Hoppas det!
Förra året gjorde jag samma procedur men att dra begagnad kabel genom rören blev hopplöst jobbigt trots en ledare. I år blev det ny kabel och tejpade rörskarvarna ordentligt.
 
rampante rampante skrev:
Så får det bli idag
Gräsmatta med grävspade, gult dräneringsrör och verktyg vid en grävd ränna nära grus och vattenkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Mitt problem kvarstår eller snarare ökar då det nu är avbitet på massor av ställen... blir så trött
 
Snart dax att ominstallera ALL kabeldragning... Har skaffat Husqvarnas PRO-kabel som är 5.5mm tjock och gnagarskyddad. Ingen kabel på ytan, utan allt ska ner ordentligt är tanken...

Tänkte offra min motorsåg för att fräsa spår samt investera i en kantskärarespade som reserv, samt tricket med moraknivsfodral för att "peta ner" kabeln i spåret... Återkommer med bilder när arbetet drar igång om nån vecka eller så
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det kan vara klokt att lägga en liten slinga extra på utvalda platser. Om det blir avbrott kan du hala hem mer kabel och behöver bara göra en skarv istlället för två.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.