Hej, Vi har nu bott i vårt nya hus i ca ett halvår (byggt -97) och det luktar inte kardemumma runt locken som ligger pinsamt nära huset.
Vi har fått trekammarbrunnen besiktad, brunnen tömd och även spolat avloppen för att vara på den säkra sidan.

Vi har tre lock nära huset, det första är rejält och tätt medans de andra två skramlar bara uppe på toppen med en sprint som lås.
Vi har inte hittat någon avluftning och de som besiktade hittade ingen heller.
Vi har ett rör som sticker upp i slutet på vart vi tror är våran markbädd med en lång träpåle i för att markera vart röret är. ( luktar inget från röret)
Värt att nämna är att huset ligger uppe på en höjd, brunnslocken 5m från huset och markbädden med röret som sticker upp ligger 25m bort och ca 3m nedanför huset i höjd.

Till min fråga nu: Vi vill ju självklart ha bort den tråkiga doften runt locken.
- KAN jag täta locken utan att ställa till problem? tänkte skära till skumgummilister som ska göra det mer tätt än innan.
-Alternativ 2 är att helt enkelt dra våran egna avluftning upp på utsidan av huset och upp på taket med en sån där boll i slutet som ska dra upp luften.
Mvh Alex
 
Claes Sörmland
Det är avsaknaden av ordentlig avluftning över tak som är orsaken till problemet. En slamavskiljare kommer alltid att stinka, det som gäller att få luftflödet rätt så att stanken går upp över taket. Vid brunnen ska det suga i otätheterna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är avsaknaden av ordentlig avluftning över tak som är orsaken till problemet. En slamavskiljare kommer alltid att stinka, det som gäller att få luftflödet rätt så att stanken går upp över taket. Vid brunnen ska det suga i otätheterna.
Så om jag förstått dig rätt så är att dra upp en avluftning enda sättet?
Och om jag gör det och om jag har tätat locken så tappar jag "sugeffekten" ?

Då kommer nästa fråga: Om jag tätar denna sommar och ordnar luftningen senare, är det dåligt för trekammarbrunnen att vara "tät" en sommar?
 
Claes Sörmland
A Alex_kulla skrev:
Så om jag förstått dig rätt så är att dra upp en avluftning enda sättet?
Och om jag gör det och om jag har tätat locken så tappar jag "sugeffekten" ?

Då kommer nästa fråga: Om jag tätar denna sommar och ordnar luftningen senare, är det dåligt för trekammarbrunnen att vara "tät" en sommar?
Precis.

Helt tät är inte bra eftersom att du riskerar att få mer biofilmpåväxt i rör och spridarledningar. Möjligen också mer problematiskt flytslam i sista kammaren (mer kontrovers i de frågan).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Alex_kulla skrev:
Hej, Vi har nu bott i vårt nya hus i ca ett halvår (byggt -97) och det luktar inte kardemumma runt locken som ligger pinsamt nära huset.
Vi har fått trekammarbrunnen besiktad, brunnen tömd och även spolat avloppen för att vara på den säkra sidan.

Vi har tre lock nära huset, det första är rejält och tätt medans de andra två skramlar bara uppe på toppen med en sprint som lås.
Vi har inte hittat någon avluftning och de som besiktade hittade ingen heller.
Vi har ett rör som sticker upp i slutet på vart vi tror är våran markbädd med en lång träpåle i för att markera vart röret är. ( luktar inget från röret)
Värt att nämna är att huset ligger uppe på en höjd, brunnslocken 5m från huset och markbädden med röret som sticker upp ligger 25m bort och ca 3m nedanför huset i höjd.

Till min fråga nu: Vi vill ju självklart ha bort den tråkiga doften runt locken.
- KAN jag täta locken utan att ställa till problem? tänkte skära till skumgummilister som ska göra det mer tätt än innan.
-Alternativ 2 är att helt enkelt dra våran egna avluftning upp på utsidan av huset och upp på taket med en sån där boll i slutet som ska dra upp luften.
Mvh Alex
Vart finns Er avluftning av avloppsstammen i huset idag
 
H håbbe1961 skrev:
Vart finns Er avluftning av avloppsstammen i huset idag
Hej! Vad jag vet så har vi ingen avluftning.
Jag har varit uppe på vinden och tittat vad som går upp och undersökt. jag bifogar några bilder i nästa inlägg
Det är ifall den avluftningen skulle gå i murstocken/skorstenen, vi har fyra kanaler men som jag tror att jag har koll på vilka som är vad
 
Ett orange spetstillsats fästat på änden av en träpinne mot torrt gräs på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött enfamiljshus med gräsmatta och pågående markarbeten framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsland under anläggning med stubbar och tunnor framför landskap och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat hus med vita knutar i bakgrunden, upprörd mark i förgrunden med avmätningspinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött hus med markeringar vid skorsten, takfönster och tv-antenn mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Orange Pil = IN-Luft för FX systemet.
Blå pil = UT-Luft för FX systemet.

Murstocken- 4 kanaler
1. Täljstenskamin
2. Köksfläkten
3. kökskamin i köket
4e är antingen ett spjäll som vi har i köket som inte används, eller avloppsluftningen, det är oklart,

jag får kanske ta mig upp dit och be sambon spola och lyssna?
// Alex
 
A Alex_kulla skrev:
jag får kanske ta mig upp dit och be sambon spola och lyssna?
Det brukar räcka att lukta...
 
A Alex_kulla skrev:
Hej, Vi har nu bott i vårt nya hus i ca ett halvår (byggt -97) och det luktar inte kardemumma runt locken som ligger pinsamt nära huset.
Hej själv :)
Har själv haft samma problem när vi flyttade in i vårt nybyggda hus år 2010.
Det var lantligt beläget med enskilt avlopp, trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltration.
När vi började sitta ute i trädgården våren 2011 kände vi en otrevlig avloppslukt.
Efter lite spanande, och med hjälp av en kunnig granne, fann vi att avluftningen, som mynnade ut ovanför taket, inte var öppen. Byggarna hade dragit avloppsröret upp på vinden fel, så det inte var fall hela vägen utan hade bildats ett vattenlås.
När vi hade korrigerat detta försvann avloppslukten!
Och märk väl, luftningen skall vara öppen ända från bortre ändan av infiltrationsbädden, där det sitter ett tilllufts-rör och hela vägen genom fördelningsbrunn, trekammarbrunn och genom husets inre avloppsrör ända upp på taket. Detta för att bakterierna i infiltrationsbädden och i trekammarbrunnen skall få syre så de kan göra sitt jobb.
Locket till trekammarbrunnen skall däremot sitta tätt för att man skall slippa kloakdoften.

Se mera här:
https://avloppsguiden.se/
https://avloppsguiden.se/informationssidor/markbaserad-rening/
infiltration_till_inlagg_wc_och_infiltration.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.