S Stuff skrev:
Det blir bara ytterligare en garanti för att pengarna verkligen finns där den dagen du verkligen ska genomföra köpet. Missförstå mig rätt nu men en köpare kan lätt stirra sig blind på att du har en anmärkning nu och inte något lånelöfte. Ditt snack om att du är god för lånet kan ju ses som just bara snack och de kan se dig som en klassisk "lirare". Mycket tyder ju på att så inte är läget men stirrar man bara på fakta så kan en säljare lätt få det intrycket
Och jag tänker mig väl snarare att mäklaren kan få veta hela storyn, men säljaren kanske bara ska få informationen om att det finns en spekulant som vill vara med i budgivningen (med familj, som vill bo permanent och som kan gå med uppåt i ev budgivning) men som inte har finansieringen klar förrän om två veckor.

Jaja, jag vet ju om ett par dagar om den första spekulanten lägger något bud och om det isåfall villkoras med borttagning innan visning.
 
H hempularen skrev:
Men du skriver att det är en allvarlig anmärkning. Banken kommer så vitt jag förstår att se den, även om den ”gått ut”. Så om den är riktigt illa (typ att du rånat banken ifråga) så hjälper det nog inte att den faller pga. formell tid. På samma sätt tror jag att banken resonerar om du haft kaos i ekonomin, ex. spelberoende. Att de inte vill se en låneksrusell starta direkt när det går att börja låna igen.
Det är inte meningen att rota i vad du hade för problem, vill bara belysa hur jag tror att banken tänker.
För många år sedan när vi sålde vårt första hus, varnade jag mäklaren för jag visste att familjen som hade sålt huset till oss 7 år tidigare ville köpa tillbaka. Och jag visste också att de hade stora ekonomiska problem redan när de sålde till oss, och ännu värre efter det (blev vräkta från ett hus de misslyckades med att finansiera).
Lik förbannat kom mäklaren med dem som ”toppspekulant”, och efter någon veckas strul nekade 3e banken deras låneansökan. Mäklaren hade inside information från banken, och gav mer information än jag ville veta om deras problem.
Fats du som säljare hade ju all rätt att säga nej till de som köpare från början. Det är ju inte mäklaren som bestämmer.

Hur skulle banken (i mitt fall tänker jag ta SBAB i första hand) kunna få kännedom om min anmärkning och orsaken till den efter att uppgiften gallrats? Har inte rånat dem och har skött mitt tidigare bolån hos dem, samt har mitt sparkonto hos dem.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Och jag tänker mig väl snarare att mäklaren kan få veta hela storyn, men säljaren kanske bara ska få informationen om att det finns en spekulant som vill vara med i budgivningen (med familj, som vill bo permanent och som kan gå med uppåt i ev budgivning) men som inte har finansieringen klar förrän om två veckor.

Jaja, jag vet ju om ett par dagar om den första spekulanten lägger något bud och om det isåfall villkoras med borttagning innan visning.
Svårt att tro att du kan styra vilken av informationen som mäklaren kommer att vidarebefordra till säljaren eller inte. Även om mäklare ska ta till vara på kundens intresse så styrs de ju främst av sin egen ekonomiska vinning. Om mäklaren själv tror mer på en annan köpare så kommer han ju indirekt att pusha säljaren i den riktningen. Om mäklaren gynnas av ett snabbt avslut för att kunna casha in och gå vidare med nya affärer så kommer hen ju inte att lyfta fram dig särskilt väl inför säljaren. Därför tror jag att det är bra om du gör dig tjenis med mäklaren.
 
Lång historia. Vi valde en kass mäklare. Först en budvinnare som ångrade sig vid kontraktsskrivningen. Hon hade dessutom väldigt tveksam finansiering ( ensamstående med barn med 3 olika fäder, som alla tre skulle bidra, kanske...).

Sedan ytterligare en spekulant som banken nobbade, också den här familjen jag skrev om. Till 5e visningen skrev jag annonstexten åt mäklaren. Och då var gatanplötsligt full med nya bättre klass av bilar. Och vi fick en köpare som hade god ekonomi.
Jag var förvånad över att mäklaren lyckades hitta en sådan samling av ekonomiskt tveksamma personer. Det var ett billigt ”första hus”.
 
  • Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lång historia. Vi valde en kass mäklare. Först en budvinnare som ångrade sig vid kontraktsskrivningen. Hon hade dessutom väldigt tveksam finansiering ( ensamstående med barn med 3 olika fäder, som alla tre skulle bidra, kanske...).

Sedan ytterligare en spekulant som banken nobbade, också den här familjen jag skrev om. Till 5e visningen skrev jag annonstexten åt mäklaren. Och då var gatanplötsligt full med nya bättre klass av bilar. Och vi fick en köpare som hade god ekonomi.
Jag var förvånad över att mäklaren lyckades hitta en sådan samling av ekonomiskt tveksamma personer. Det var ett billigt ”första hus”.
Jo, man ser förbluffande skillnad på mäklarnas annonstexter! Här på orten ser vi ofta riktigt marknadsförande texter i kombination med många och bra bilder från en specifik mäklare. Det är den mäklaren som också har lite tveksamt låga utgångspriser och som i slutändan får ett flertal budgivare med i leken och ett försäljningspris på plus 30% och mer. Och så har vi en annan mäklarfirma som skriver tråkiga och korta texter, har få och sämre bilder med i annonsen och högre utgångspris. Det är deras objekt som ligger kvar längre och ibland tom fått sänka priset.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Absolut värt lite extra. I teorin kan jag lägga ca 1,3 miljoner över utgångspriset (om jag maxar mina lån enligt bankernas kalkyler), men det vill jag ju inte göra. Men kan tänka mig att följa med i en budgivning upp till ca 800000 över utgångspriset. Och enligt indikation ifrån mäklaren kan säljaren tänka sig att sälja för utgångspriset om en köpare dyker upp.

Jag är dock inte så säker på att jag vill runda mäklaren. Säljaren är dessutom detta hus närmsta granne.
Som jag förstår sista meningen så skulle alltså säljaren bo kvar i huset bredvid det aktuella? Och om jag läser rätt mellan raderna i övriga inlägg vill du kanske inte vara helt öppen med din ekonomiska historia gentemot din eventuellt blivande granne... Det här är inget du behöver bekräfta eller dementera om du inte vill. Vill bara säga att jag förstår dig till fullo om det är så.

Hur som, jag tror ändå att du skulle tjäna på att försöka skapa en kontakt med säljaren. På något sätt övertyga denne om att du skulle bli en skitbra granne som är väl värd att vänta på. Vill eller kan du inte göra det så är ju enda sättet att locka med tillräckligt mycket mer pengar, vilket du inte kan innan du får klartecken från banken, vilket i bästa fall dröjer en tid. Då är du tillbaka till att övertyga mäklaren och/eller säljaren om varför de borde vänta på dig. Ett halvt moment 22...
Jag tror du behöver fundera på hur mycket du vill satsa på (eller avslöja för) att få köpa huset nu, för får du inte det nu kanske du aldrig får en chans till. Och får du aldrig en chans till spelar det kanske inte så stor roll vad din icke-granne vet om dig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Som jag förstår sista meningen så skulle alltså säljaren bo kvar i huset bredvid det aktuella? Och om jag läser rätt mellan raderna i övriga inlägg vill du kanske inte vara helt öppen med din ekonomiska historia gentemot din eventuellt blivande granne... Det här är inget du behöver bekräfta eller dementera om du inte vill. Vill bara säga att jag förstår dig till fullo om det är så.

Hur som, jag tror ändå att du skulle tjäna på att försöka skapa en kontakt med säljaren. På något sätt övertyga denne om att du skulle bli en skitbra granne som är väl värd att vänta på. Vill eller kan du inte göra det så är ju enda sättet att locka med tillräckligt mycket mer pengar, vilket du inte kan innan du får klartecken från banken, vilket i bästa fall dröjer en tid. Då är du tillbaka till att övertyga mäklaren och/eller säljaren om varför de borde vänta på dig. Ett halvt moment 22...
Jag tror du behöver fundera på hur mycket du vill satsa på eller avslöja att få köpa huset nu, för får du inte det nu kanske du aldrig får en chans till. Och får du aldrig en chans till spelar det kanske inte så stor roll vad din icke-granne vet om dig.
Exakt rätt uppfattat!
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Förstår att det är en jäkligt svår situation du hamnat i. Har tyvärr inte så mycket mer konkreta råd... Kan bara önska lycka till!!!
 
T ToRy skrev:
Förstår att det är en jäkligt svår situation du hamnat i. Har tyvärr inte så mycket mer konkreta råd... Kan bara önska lycka till!!!
Tack!
Ja, det är väl bara att vänta och se.
 
Säljare älskar generellt att få höra hur fint deras hus är. Så om du säger att det är erat drömhus så har du definitivt en fördel.
 
J jim_b skrev:
Säljare älskar generellt att få höra hur fint deras hus är. Så om du säger att det är erat drömhus så har du definitivt en fördel.
Det är ett dödsbo. Med behov av lite uppdaterad inredning.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Det är ett dödsbo. Med behov av lite uppdaterad inredning.
Hoppsan. Ja då är det ju lite svårare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hmm lånelöfte även senare kanske är för bra för att vara sant? :crysmile:

Sry kunde inte låta bli.
 
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Hmm lånelöfte även senare kanske är för bra för att vara sant? :crysmile:

Sry kunde inte låta bli.
Tror inte det blir någotsomhelst problem senare.
 
Skumpe
T Toogoodtobetrue skrev:
Kommer tyvärr behöva låna en del av kontantinsatsen och en del sitter låst i en vinstandelsfond som kommer att betalas ut i "slutet av mars eller början av april beroende på när bokslutet görs" så det låter sig inte göras så enkelt.

Hade tänkt att inte begära besiktningsklausul utan vi går igenom det vi behöver se på visningen. Huset säljs med friskrivningsklausul och vi räknar med att vi behöver fixa en hel del efter köp.

Säker på att få lån kan man ju aldrig vara, men jag klarar kalkylerna med råge och kan inte komma på vad som skulle kunna göra att jag blir nekad. Ingen av bankerna jag pratat med kan ju garantera lån innan de behandlar en skarp ansökan, men det de kan säga är ju att de inte kan garantera lån innan anmärkningen är borta.
Mycket som kan gå fel även om du förhalar. Inte schysst mot säljaren att mörka läget. Det du skriver är att du inte har råd med huset men att du tror att du snart har det. Min rekommendation är att ha råd först och köpa sen.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.