Hej!

Är tvungen att ta ned några rätt stora Ekar på grund av ett husbygge och leker lite med tanken att såga upp plank. Hur funkar det med torkning och sprickor ?, torkar man stockar eller plank? Något att tänk på /mvh/Tobias
 
mattssons mattssons skrev:
Hej!

Är tvungen att ta ned några rätt stora Ekar på grund av ett husbygge och leker lite med tanken att såga upp plank. Hur funkar det med torkning och sprickor ?, torkar man stockar eller plank? Något att tänk på /mvh/Tobias
Hej
Man torkar företrädesvis som plankor. Det är bra att såga upp så snart man kan efter fällning. Ofta spricker det en del varför man sågar med lite övermått.
 
  • Gilla
mattssons
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hej
Man torkar företrädesvis som plankor. Det är bra att såga upp så snart man kan efter fällning. Ofta spricker det en del varför man sågar med lite övermått.
Ok! Jag förstår, tack för svaret!/Tobias
 
Har för mig att just ek är det bra om man sågar först och torkar sen, det blir väldigt hårt att såga upp plank ur torkade stockar, även om det kan finnas en viss fördel med att få bort en del av spänningarna i trät genom att torka stockarn först.

Hittade en liknande fråga på skogsverige med svar från 2 proffs.

https://www.skogssverige.se/hur-ska-ekvirke-torkas-pa-basta-satt
 
  • Gilla
mattssons
  • Laddar…
Torkade stockar är vedervärdigt tungsågade och dessutom blir virket fullt av sprickor. Plankor sågade av rått virke har möjlighet att koppa sig och krympa fritt när de torkar så de slits inte sönder av sprickor så som en stock gör.

Jag brukar stabba plankorna på underlag av stockar eller lastpallar så nedersta varvet kommer minst 30cm ovanför markytan. Jag lägger ströribbor mellan varven i stabben. 7/8 tums strö om plankorna är högst 2 tum tjocka annars 2 tums strö. Då blir det bra luftcirkulation. Ovanpå stabben brukar jag täcka med gammal takplåt från rivningar. Den stänger inte in fukt så som presenningar gör. Efter två torksäsonger (ett och ett halvt år) är virket hyfsat torrt.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.