Hej!

Har just fått ett stall rest men märkte nu när jag skulle börja måla att plywooden som snickaren har satt in är bubblig.. Känns som det är luft bakom bubblorna. Ska det vara så?

Ser ju ut som en taskigt uppsatt tapet.

Bubblig plywoodvägg i ett nyrest stall med synliga luftfickor som liknar dåligt applicerad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målad och bubblig plywoodvägg bredvid slät obehandlad plywood i ett stallbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen?

Är det normalt att plywood är bubblig? Det går att trycka på bubblorna, så det måste vara luft i dom.

164401217_277366503770860_274571599486028321_n.jpg
 
Antar att det bara är på skivorna ni målat?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Antar att det bara är på skivorna ni målat?
Nej, bubblorna var där redan innan. Kan dock inte säga om det dykt upp fler efter att jag målat.

Men vadå, ska man inte kunna måla dom? :surprised:
 
catherineb catherineb skrev:
Nej, bubblorna var där redan innan. Kan dock inte säga om det dykt upp fler efter att jag målat.

Men vadå, ska man inte kunna måla dom? :surprised:
Det finns olika kvalitetsklasser på plywood, det där ser ut att vara lite lägre.
 
M mlkjhr skrev:
Det finns olika kvalitetsklasser på plywood, det där ser ut att vara lite lägre.
Jaha. Tack för svar! Nu blev jag ju lite ledsen förstås, nybyggt stall och så ser väggen ut sådär :(
 
Förstår att du blir ledsen, det där ser ju inget kul ut även om det "bara" är ett stall.
Har ingen som helst aning om vad du beställt, vad man kan förvänta sig när man beställer ett stall, hur plywood funkar i ett stall och så vidare, men uppenbarligen har byggaren valt en riktigt billig plywood med dålig limning. Risken är väl att när hästarna börjar sparka på de där väggarna att det fläker upp sig. Det lär ju inte bli bättre i alla fall...
Vet inte om du kan kräva åtgärd eller hur stora ytor vi pratar om men det borde vara relativt enkelt att antingen ta ner och sätta upp ny, bättre plywood eller sätta bättre plywood på den dåliga.
Frågan är om bättre plywood håller bättre i längden...?
 
Så dålig plywood har jag inte sett innan i år, ser och känns billig ut, i min erfarenhet är de från Sydamerika med. Misstänker att de hittat hit på grund av rådande virkesbrist.
 
T ToRy skrev:
Förstår att du blir ledsen, det där ser ju inget kul ut även om det "bara" är ett stall.
Har ingen som helst aning om vad du beställt, vad man kan förvänta sig när man beställer ett stall, hur plywood funkar i ett stall och så vidare, men uppenbarligen har byggaren valt en riktigt billig plywood med dålig limning. Risken är väl att när hästarna börjar sparka på de där väggarna att det fläker upp sig. Det lär ju inte bli bättre i alla fall...
Vet inte om du kan kräva åtgärd eller hur stora ytor vi pratar om men det borde vara relativt enkelt att antingen ta ner och sätta upp ny, bättre plywood eller sätta bättre plywood på den dåliga.
Frågan är om bättre plywood håller bättre i längden...?
Det sitter råspont 28 mm bakom samt sparkskydd 45 mm utanpå upp till 140 cm så det borde hålla.

Jag har sett plywood som skiva på väggar (övre delen av väggarna då) i stall tidigare utan att det sett såhär taskigt ut :(

Funderar på om sån där slät OSB hade varit bättre.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så dålig plywood har jag inte sett innan i år, ser och känns billig ut, i min erfarenhet är de från Sydamerika med. Misstänker att de hittat hit på grund av rådande virkesbrist.
Kanske är så :( jättetrist... får se vad snickaren säger. Sätt på ljudet och lyssna på hur man hör luften bakom:

 
man ser också hur olika skivorna har reagerat på målning. Dessa är målade samtidigt med samma färg, en strykning. Vissa skivor (de mest bubbliga) sög liksom åt sig färgen.

Vägg med ojämnt målade skivor, en del slät, en del bubblig efter en strykning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa är naturligtvis stall/ladugårdsplyfa men den är ju naturligtvis svindyr. Men om du sätter sådant bara i boxarna och på övriga ytor målar du direkt på råsponten eller på den plyfa du redan satt upp och lever med det.
 
M mlkjhr skrev:
Det bästa är naturligtvis stall/ladugårdsplyfa men den är ju naturligtvis svindyr. Men om du sätter sådant bara i boxarna och på övriga ytor målar du direkt på råsponten eller på den plyfa du redan satt upp och lever med det.
Ja, snickaren tänkte sätta ladugårdsplyfa först men eftersom den vita var horribelt dyr och de andra bara gula eller bruna så sa vi att han skulle sätta någon skiva som jag kunde måla vit istället. Har köpt Teknos Ranch Exklusive för ändamålet. Har ju sett massor av folk som målat plywood utan att ha ojämna eller bubbliga väggar. Vi kommer nog sätta in OSB ovanpå själva så vi får det färdigt..
 
M mlkjhr skrev:
Det bästa är naturligtvis stall/ladugårdsplyfa men den är ju naturligtvis svindyr. Men om du sätter sådant bara i boxarna och på övriga ytor målar du direkt på råsponten eller på den plyfa du redan satt upp och lever med det.
Vi sätter 45 x 170 behandlade med roslagsmahogny upp till 140 cm som sparkskydd.
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Det ser ju onekligen ut att vara någon form av billig konstruktionsplywood.

Satt plywood själv i ett par stall och "stallplyfa/marinplyfa" är givetvis bäst gällande hållbarhet. Men byggde ett utestall och som skydd på väggarna satte vi 8mm björkplywood och lackerade med båtlack. Den har hållt oerhört väl, efter 12-14 års användning och knappt några skador alls på den, inte behövt byta en enda skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.