Hej härliga människor!

Behöver lite tips ang isolering av mitt garage.
Taket läckte när förra ägaren ägde huset och det blev bytt. Innan det revs så togs all isolering bort pga blöta väggar osv.

Nu håller jag på att återställa allt och slänger på 95mm isolering i väggar med plast osv.

Nu är det snart dags att ge sig på taket, 170mm takstolar. Hur ska jag göra där?
isolering direkt mot sponten utan luftspalt? Eller skapa nån typ av luftspalt?

Tacksam för all tips och råd.
 
  • Interiör av ett tomt garage med öppna trästommar och takstolar, redo för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar i ett garage med nytt träspont och 95mm isolering på väggar täckt med plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Antar att det är ett platt tak med vanlig takpapp eller gummiduk på, dvs ett helt fukttätt skikt?
Då behövs luftspalt.
Det ser ut som att det finns springor i ändan av facken?
I så fall är det bara att spika/skruva på 2-3 st lister, (med korta spik/skruv, som absolut inte får gå igenom råsponten). T ex ca 20-25 mm tjocka. På dessa lister fästs t ex masonitskivor eller asfaboard. Sedan isolera med 145 mm.
 
Sätt "listerna" i takstolarna i stället så riskerar du inte att gå igenom råsponten. Sätt dessutom en i mitten på skivan som ska vara stöd för luftspalten. Då riskeras inte skivan att pressas upp mot råsponten när du lägger dit isoleringen.
 
Hej
Tacksam för alla svar. japp det är platttak helt lufttät. Som det är isolerat idag är det isolering direkt mot sponten.

Annars går det bra med isolering av väggarna, kanske överdriver med tejp på varje stift med jag har lite tid att göra det bra.
Tanken är infälld el i väggar och spottar i taket. Osb på väggar och gips på det. Endast gips i taket.
 
  • Renoveringsarbete i garage med mineralullsisolering på väggar förberedd för infälld el och gipsbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med isolerade väggar, synliga träreglar och byggmaterial på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Said87 skrev:
Hej härliga människor!

Behöver lite tips ang isolering av mitt garage.
Taket läckte när förra ägaren ägde huset och det blev bytt. Innan det revs så togs all isolering bort pga blöta väggar osv.

Nu håller jag på att återställa allt och slänger på 95mm isolering i väggar med plast osv.

Nu är det snart dags att ge sig på taket, 170mm takstolar. Hur ska jag göra där?
isolering direkt mot sponten utan luftspalt? Eller skapa nån typ av luftspalt?

Tacksam för all tips och råd.
Tittar nu själv på att isolera min friggebod och som total nybörjare skulle vilja höra i vilken ordning du har isolerat. Stämmer det på den bilden du har lagt upp att du har (sett från insidan) plast - isolering - panel? Ingen risk att det kommer fukt utifrån mot panelen som träffar isoleringen? Har du en luftspalt mellan isolering och panel eller ligger det dikt an?

Edit: i första inlägget så syns ingen vindpapp, men i senare inlägg är där en svart duk innan panel. Är den svarta duken vindpapp?

Tack! =)
 
Hej

kul med projekt.
börja med att skicka en bild på hur din vägg ser ut från insidan.. luftspalt ska du ha mellan yttrepanel och vindpappen. Är det gammalt som mitt garage var så var det vindduk direkt på panelen och helst ska man ha luftspalt. I mitt fall ska jag byta panel nu till sommaren så då kommer jag att skapa en luftspalt på utsidan av garaget när jag ska byta.
men börja med lite bilder






P Pandre skrev:
Tittar nu själv på att isolera min friggebod och som total nybörjare skulle vilja höra i vilken ordning du har isolerat. Stämmer det på den bilden du har lagt upp att du har (sett från insidan) plast - isolering - panel? Ingen risk att det kommer fukt utifrån mot panelen som träffar isoleringen? Har du en luftspalt mellan isolering och panel eller ligger det dikt an?

Edit: i första inlägget så syns ingen vindpapp, men i senare inlägg är där en svart duk innan panel. Är den svarta duken vindpapp?

Tack! =)
 
Så här ser problemet ut. Jag kallar det för ett plank som det har satts ett tak över, men med förhoppningen att det gör att göra ngt åt det. Men visst måste jag ha vindpapp innan jag lägger i isolering? Att lägga isolering mot fasadpanel (även med luftspalt) utan skydd känns riskabelt. Och hur gör jag i taket? :)

All input på åtgärd är bra input :)
Oisolerad träväggstomme med synliga reglar och stående panel utan vindpapp eller isolering, fråga om renoveringsråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhuskonstruktion med träreglar, fönster och obehandlad träpanel utan isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träväggar med stående panel och horisontella reglar, samt en del av ett undertak i trä syns i ett oväntat konstruktionsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
Det ser inte ut som att några stolpar håller upp limträbalken annat än i ändarna... å andra sidan ser den rejäl ut. Hur lång spännvidd är det?

Lite märkligt att det inte finns någon syll för stolparna att stå på. Förutom stöd till balken borde en stolpe tex vara mellan fönstren från syll upp till taket för att avlasta fönsterbågarna...

Annars skulle jag lagt i ett par spikläkt för distans över o under den befintliga balken mitt på väggen , sedan satt vindskydd, syll och byggt på reglarna inåt och isolerat typ 140mm.

Ser ut som att luftspalten blir 45mm, vilket är lite större än vanligt, men det är ju inget problem i sig.
 
Ja, nej här hänger allt fritt och det finns fler märkligheter i huset som vi hittat. Känns som om tid ägare har känt att nu får det vara gott nog när han fick tak på. Nu är det som det är så får jag hoppas att med lite hjälp att det går fason på det =)

Spännvidd knapp 3m, vilket är kanske i längsta laget? Är det risk att det bli för tungt för bärläkten när innerväggar kommer på? Inne på kanske ngn panel som väger mer än vanlig osb+gips kan jag tänka mig.

Är det viktigt att vindpappen är i ett stycke, eller kan jag skära ut passbitar för fästa i respektive "isolerings fack"? Om jag överlappar passbitarna så fyller det sin funktion?
 
P Pandre skrev:
Ja, nej här hänger allt fritt och det finns fler märkligheter i huset som vi hittat. Känns som om tid ägare har känt att nu får det vara gott nog när han fick tak på. Nu är det som det är så får jag hoppas att med lite hjälp att det går fason på det =)

Spännvidd knapp 3m, vilket är kanske i längsta laget? Är det risk att det bli för tungt för bärläkten när innerväggar kommer på? Inne på kanske ngn panel som väger mer än vanlig osb+gips kan jag tänka mig.

Är det viktigt att vindpappen är i ett stycke, eller kan jag skära ut passbitar för fästa i respektive "isolerings fack"? Om jag överlappar passbitarna så fyller det sin funktion?
Hur löste du väggarna? Jag sitter med samma problem. Vatten hade kommit in genom det gamla garagetaket som pappades om och fasaden byttes. Fasadbrädorna är spikade direkt mot träreglarna och bildar ”fyrkantiga fack”. Hur kan jag isolera? Fukt kommer ju tränga genom träfasaden när det regnar på tvären (som det alltid gör vid kusten i Skåne).
 
S Sofia19 skrev:
Hur löste du väggarna? Jag sitter med samma problem. Vatten hade kommit in genom det gamla garagetaket som pappades om och fasaden byttes. Fasadbrädorna är spikade direkt mot träreglarna och bildar ”fyrkantiga fack”. Hur kan jag isolera? Fukt kommer ju tränga genom träfasaden när det regnar på tvären (som det alltid gör vid kusten i Skåne).
S Sofia19 skrev:
Hur löste du väggarna? Jag sitter med samma problem. Vatten hade kommit in genom det gamla garagetaket som pappades om och fasaden byttes. Fasadbrädorna är spikade direkt mot träreglarna och bildar ”fyrkantiga fack”. Hur kan jag isolera? Fukt kommer ju tränga genom träfasaden när det regnar på tvären (som det alltid gör vid kusten i Skåne).
Det jag gjorde först var ta situationen för vad det var och att någon tät ångspärr inte skulle bli möjlig. Inte heller ngn spärr mot ev sidledes regn. Placerade och häftade upp vindpapp mot träfasad från insida och lade därefter isolering i facken. Efter isolering spikade vi upp plank framför. Har inte upplevt nga bekymmer med konstruktionen. Bor också i Skåne.
Tänker att vindpappen motar bort det lilla regn som kan tänkas komma igenom läkten.
Absolut inte enligt byggnadskonstens regler men har fungerat.
 
P Pandre skrev:
Det jag gjorde först var ta situationen för vad det var och att någon tät ångspärr inte skulle bli möjlig. Inte heller ngn spärr mot ev sidledes regn. Placerade och häftade upp vindpapp mot träfasad från insida och lade därefter isolering i facken. Efter isolering spikade vi upp plank framför. Har inte upplevt nga bekymmer med konstruktionen. Bor också i Skåne.
Tänker att vindpappen motar bort det lilla regn som kan tänkas komma igenom läkten.
Absolut inte enligt byggnadskonstens regler men har fungerat.
Tack för snabbt svar!
Inget luftspalt / distans någonstans?
Ingen tät plast efter isoleringen?
Är ”planket” du spikade upp efter isoleringen dina innerväggars ytskikt?
Inser också att det är ett väldigt stort projekt att få ihop detta enligt byggreglerna. Då måste väl fasaden ner för att skapa luftspalt utanför reglarna, vilket i mitt fall innebär att jag behöver nya takplåtar också. Både fasadbrädor och takplåt är nybytta så det svider.
 
S Sofia19 skrev:
Tack för snabbt svar!
Inget luftspalt / distans någonstans?
Ingen tät plast efter isoleringen?
Är ”planket” du spikade upp efter isoleringen dina innerväggars ytskikt?
Inser också att det är ett väldigt stort projekt att få ihop detta enligt byggreglerna. Då måste väl fasaden ner för att skapa luftspalt utanför reglarna, vilket i mitt fall innebär att jag behöver nya takplåtar också. Både fasadbrädor och takplåt är nybytta så det svider.
Ingen luftspalt och ingen tät plast. Planket är som du uppfattade det innerväggen.
Så egentligen är det träfasad med läkt fäst på balk och reglar. Därefter upphäftad vindpapp i facken och 70 isolering (tror jag) bakom pappen. Innerväggen har såklart mindre glipor mellan springorna och då ser man isoleringen.
Som du skriver inte alls enligt konstens regler och inget jag skulle vilja ha i mitt bostadshus, men som garage fullt tillräckligt. Nu isolerade vi aldrig taket så ev. värme går rakt ut, men det är som det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.