Hej! Jag har nyss köpt en 10-80 amp invertersvets och en svetshjälm med mörkhetsgrad DIN 11. Jag har testat att svetsa några 2mm pinnar i gott solljus. Med hjälmen på och svetsen tänd så har jag väldigt svårt att se vad jag gör.

Jag har inte lust att lägga mycket pengar på en bra hjälm med reglerbar mörkningsfunktion, så jag tänkte att antingen få tag på ett ljusare glas till hjälmen eller köpa typ ett par svetsglasögon. På jula har de ett par med mörkhetsgrad 5. Nu är frågan hur ljust glas vågar man ha?
 
Glasögon är inte till för att svetsa med ljusbåge. 5 är på tok för lite och du behöver skydda resten av ansiktet.
Köp ett löst glas och prova att byta. Är 11 för mörkt så prova 10.
https://www.svetsochtillbehor.se/svetsglas-10-din-105x50mm-p65087/
Verkar inte så dyrt, har avbländande hjälm så har inte bytt något glas någongång. Mät och kolla så måtten stämmer bara.
Det är jobbigt att svetsa med för lite dämpning, men för den kostnaden har du ju råd att köpa flera olika och prova dig fram.
 
  • Gilla
Turee
  • Laddar…
Totte_S
Jag köpte en hjälm med aut mörkt glas. 300kr från Kina. Exakt likadan hjälm säljs på swedol för 1200kr.
Funkar.
 
  • Gilla
Turee
  • Laddar…
Skulle säga att mellan valen att inte se vad man gör och för mörk svetshjälm vinner att inte se vad man gör alla dagar i veckan. Var i liknande sits för 25 år sen och valde att titta lite väl mycket utanför, riktig svetsblindhet gör ont kan jag meddela, och håller i sig rätt länge.Bländad först så det var väl inte så farligt tänkte man och nån timme senare riktig smärta.
 
  • Gilla
Turee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.