Hej Allesammans,

Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut om min tanke är bra eller bara korkad :)

vi håller på att bygga nytt hus och vill ha en carport också. Pengarna räcker inte hela vägen till att få detta byggt av en firma utan vi tänker oss att lösa detta på egen hand.
Vi har tre småbarn och tiden är knapp för att bygga själva så idéen är att bygga egna väggelement för förrådet i som vi sedan åker ut med för att montera ihop.
Tanken är att bygga elementen med reglar och utegips för styrseln i 120cm block. Hammarband och avlastningslimträ monteras på plats. Tror ni detta är rimligt?

Plattan kommer vara gjuten samt för pelare under carport delen.

tacksam för feedback och tankar :)

Arkitektritningar av en carport med mått och planlösning, inklusive fasader från olika håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Johan
 
M
Varför inte vara bygga väggarna på plats? Känns som att det skulle vara enklare än att hålla på med frakt osv
 
Flytta in och bygga carport när ni är på plats?
Känns lite omständigt för att få ett lite sämre resultat till längre tid att göra det på distans...
 
M Marcusskold skrev:
Varför inte vara bygga väggarna på plats? Känns som att det skulle vara enklare än att hålla på med frakt osv
Hej! Tanken är att spara lite tid nu innan plattan är klar. Så kan vi fixa lite i taget på kvällar och lagra i vårt nuvarande garage. Sedan när det är redo för att bygga ut så åker vi ut med alla väggelement och monterar då mycket snabbare.
Absolut lättare att göra allt på plats annars.
 
K Kontoristen7 skrev:
Flytta in och bygga carport när ni är på plats?
Känns lite omständigt för att få ett lite sämre resultat till längre tid att göra det på distans...
Det är ett alternativ :) Skulle vara mycket smidigare men vill gärna få in alla grejer i förrådet direkt när vi flyttar från vårt nuvarande boende därav tanken på en lite längre resa innan.
 
Tomture61
P pantzar89 skrev:
Hej Allesammans,

Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut om min tanke är bra eller bara korkad :)

vi håller på att bygga nytt hus och vill ha en carport också. Pengarna räcker inte hela vägen till att få detta byggt av en firma utan vi tänker oss att lösa detta på egen hand.
Vi har tre småbarn och tiden är knapp för att bygga själva så idéen är att bygga egna väggelement för förrådet i som vi sedan åker ut med för att montera ihop.
Tanken är att bygga elementen med reglar och utegips för styrseln i 120cm block. Hammarband och avlastningslimträ monteras på plats. Tror ni detta är rimligt?

Plattan kommer vara gjuten samt för pelare under carport delen.

tacksam för feedback och tankar :)

[bild]

/Johan
Tror bygget blir dyrare och tar mer tid om du gör byggelement på 120 cm .
Byggblocken måste monteras ihop med varandra = mer stående reglar / meter , än att du bygger i lösvirke på plats .
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror bygget blir dyrare och tar mer tid om du gör byggelement på 120 cm .
Byggblocken måste monteras ihop med varandra = mer stående reglar / meter , än att du bygger i lösvirke på plats .
Tack för input! Jag tror också det kommer bli lite dyrare. Största drivkraften i det tror jag är tanken på att använda 45x45 reglar för att koppla samman två block. Utegips istället för vindpapp för att få styrsel i delarna.

likt detta men med en långsida på varje block för att skruva ihop i 45x45 reglar och sedan montera en limträ för avlastning samt hammarband på plats :)
Skiss av en väggkonstruktion med angivna mått för hammarband, stående och liggande 45x45 reglar, samt utegips och luftriktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag byggde mitt garage i väggelement på uppfarten. Liggandes! Det gick sjukt smidigt

Köp en bunt reglar från en såg. Min stomme gick på 8000"- till ett 70 kvm garage
 
Såhär såg det ut efter några kvällar.

Väggblocken är ca 2.4 x 4.5m
 
  • Träram av väggblock på ca 2.4 x 4.5m på blå presenning under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Knight skrev:
Såhär såg det ut efter några kvällar.

Väggblocken är ca 2.4 x 4.5m
K Knight skrev:
Såhär såg det ut efter några kvällar.

Väggblocken är ca 2.4 x 4.5m
Vad kul att det funkade bra! Blev den väldigt tung eller funkade det bra att flytta på? tänkte stycka ner den i mindre delar för lättare frakt men borde ju funka bra det också. :)
 
Vi rullade in dom på plats med dollyvagnar för bilar

Mitt tips är att rita upp stommen med takstolar och allt sketchup
 
  • Gilla
pantzar89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.