Hej Byggahus!
Detta blir min första tråd i forumet, även om jag har följt många trådor och lärt mig oerhört mycket,
Förra året byggde jag en stor altan med hjälp av er, men i år blir det dags för en förrådsbyggnad, ca 15kvm. Jag levlar upp helt enkelt.

Jag har tänkt att det ska bli en enkel, oisolerad byggnad, med pulpettak av råspont rätt på takstolarna och sedan en ytpapp på. Ingen läkt, plåt eller annat jobbigt. Jag har börjat gräva hål för plintar, för det tror jag blir mest stabilt här. Majoriteten av virket kommer nästa vecka, med undantag för bla råspont som jag får hämta när det blir läge.

Jag kommer säkert att ha en miljard frågor under projektets gång, men jag tänkte att jag börjar med de jag har redan nu: En del kommer jag att kunna få hjälp med, men jag vill förstås kunna göra så mycket av möjligt själv för att återigen kunna "levla" :)

1) Allt virke kommer förstås ligga skyddat tills det är dags att använda. När jag väl har rest stommen, men innan tak och panel kommer på plats, måste jag då skydda stommen? Presenning el. liknande.

2) Bör jag spika ytterpanel eller lägga tak (råspont+papp) först? Golv kommer jag inte lägga förrän tak och väggar är på plats, så inget att skydda.

3) Förmodligen den dummaste frågan idag: hur högt upp ska panelbräderna gå? Jag har förstått att man vill ha ett visst mått med ventilation under taket i en oisolerad byggnad.

Tack på förhand :)
 
  • Digital rendering av en röd förrådsbyggnad med pulpettak och synlig stomme.
Tomture61
Fråga 1 . Om du startar bygget nu på våren är nederbörd sällsynt

Fråga 2 . När stommen är färdig så dit med takstolar - råspont - papp . OBS snedsträvor på ytterväggar är nödvändigt tills du får upp stabiliserande material .
Är inte dumt att förbereda byggnaden för ev isolering i framtiden .

Fråga 3 . Panelbrädor skulle jag köra dikt mot taket om det ej ska isoleras . Vill du förbereda för framtida isolering så lämna ngn cm till råsponten på de sidor takstolarna sticker ut .
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fråga 1 . Om du startar bygget nu på våren är nederbörd sällsynt

Fråga 2 . När stommen är färdig så dit med takstolar - råspont - papp . OBS snedsträvor på ytterväggar är nödvändigt tills du får upp stabiliserande material .
Är inte dumt att förbereda byggnaden för ev isolering i framtiden .

Fråga 3 . Panelbrädor skulle jag köra dikt mot taket om det ej ska isoleras . Vill du förbereda för framtida isolering så lämna ngn cm till råsponten på de sidor takstolarna sticker ut .
Tack för ditt svar!

1. Med andra ord - om jag bygger det här under våren (hoppas vara klar i Juni) så behöver jag inte anstränga mig med att täcka det allt för mycket?

2. Vad skulle det innebära att förbereda för isolering? Isolera golv, kanske, men också sätta vindpapp mellan panel/stomme?
 
Tomture61
Ang att förbereda för isolering , på ytterväggar så sätter du tex vindväv - läkt - ytterpanel .
Ang golvet , svårare fråga . Blir nog mer , ska det isoleras i golvet eller ej .
Men vid isolering av golv , sätta läkt på undersidan av bärande reglar + montera skivor på läkten - isolera .
( svårt att göra i efterhand )
 
  • Älska
Davoda
  • Laddar…
En oisolerad stomme torkar bra där den står. Om du får taket på inom ett halvår oberoende av årstid och om du håller virkesbuntarna övertäckta så är det ingen panik.

Nej isolera ingenting nu. Vill du förbereda för det kan då spika vindskyddsskivor mellan panel och stomme. Vindskyddspapp/vindväv rivs sönder på några år om det står åtkomligt från insidan i ett uthus som används så det är ingen ide. Jag skulle strunta i alla tankar på isoplering. Alla behöver vi kalla uthus också. Folk har bara fått någon sorts pippi på att allt skall vara varmt.

En sak som jag skulle ändra är att jag skulle ställa plintarna under hörnen på själva byggnaden och bygga bron framför dörren som en separat enkel lave som bara står på några lecablock. Då får du mindre böjpåkänningar på syllen och ett stabilare hus och så blir det inga bärande delar som sticker uytanför väggen. Utstickande bärande delar brukar ruttna bort och så blir det bara elände.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Tomture61
H heimlaga skrev:
En oisolerad stomme torkar bra där den står. Om du får taket på inom ett halvår oberoende av årstid och om du håller virkesbuntarna övertäckta så är det ingen panik.

Nej isolera ingenting nu. Vill du förbereda för det kan då spika vindskyddsskivor mellan panel och stomme. Vindskyddspapp/vindväv rivs sönder på några år om det står åtkomligt från insidan i ett uthus som används så det är ingen ide. Jag skulle strunta i alla tankar på isoplering. Alla behöver vi kalla uthus också. Folk har bara fått någon sorts pippi på att allt skall vara varmt.

En sak som jag skulle ändra är att jag skulle ställa plintarna under hörnen på själva byggnaden och bygga bron framför dörren som en separat enkel lave som bara står på några lecablock. Då får du mindre böjpåkänningar på syllen och ett stabilare hus och så blir det inga bärande delar som sticker uytanför väggen. Utstickande bärande delar brukar ruttna bort och så blir det bara elände.
Har sett allt för många frågor ang isolering av förråd , så att förbereda för detta är inte fel .
Går tex att montera masonit skivor från insidan ( mellan bärande reglar ) för att skydda vindväven eller köra med utegips isf vindväv .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har sett allt för många frågor ang isolering av förråd , så att förbereda för detta är inte fel .
Går tex att montera masonit skivor från insidan ( mellan bärande reglar ) för att skydda vindväven eller köra med utegips isf vindväv .
Träfiberbaserad vindskyddskiva brukar vara bäst. Helst någon genomimpregnerad Hunton eller liknande för dem äter inte fåglarna upp. Vindskyddsgips är så skört då man ställer någonting mot väggen.
 
Jag kanske är snål, men det låter onödigt dyrt att sätta vindskyddsskivor om jag inte tror i dagsläget att jag kommer isolera byggnaden? Vår ambition är ändå att försöka få till ett garage inom en femårsperiod och då kommer ju det vara isolerat.

Bra tanke att flytta in plintarna. Tyvärr är de två hålen de enda jag grävt färdigt, så vi får se om jag orkar göra om dem.. :) Finns det något annat sätt att undvika att de bärande delarna ruttnar? Klä in de utstickande delarna med någon slags kjol?
 
  • Gilla
Kingofexpectation
  • Laddar…
Tomture61
D Davoda skrev:
Jag kanske är snål, men det låter onödigt dyrt att sätta vindskyddsskivor om jag inte tror i dagsläget att jag kommer isolera byggnaden? Vår ambition är ändå att försöka få till ett garage inom en femårsperiod och då kommer ju det vara isolerat.

Bra tanke att flytta in plintarna. Tyvärr är de två hålen de enda jag grävt färdigt, så vi får se om jag orkar göra om dem.. :) Finns det något annat sätt att undvika att de bärande delarna ruttnar? Klä in de utstickande delarna med någon slags kjol?
Obehandlat virke under bar himmel kommer inte att överleva lika länge som trä under ett tak .
Bygg en bro / antre av impregnerat virke .

Ang att gräva för plintar , köp en jordborr http://www.skurupsborren.se/
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Obehandlat virke under bar himmel kommer inte att överleva lika länge som trä under ett tak .
Bygg en bro / antre av impregnerat virke .

Ang att gräva för plintar , köp en jordborr [länk]
Tack,
Är det dumt att använda sig av tryckt virke för alla bärlinor samt skruvreglar?
Resten av stommen givetvis obehandlatt.

Förhoppningsvis är detta sista plintarna jag behöver gräva på ett par år. Till nästa gång ska jag definitivt investera i en sån där.. Gräva är döjobbigt.
 
Tomture61
Tryckt virke luktar , risken finns att den lukten sprider sig in i din bod om du använder det under byggnaden .
 
Tryckimpregnerat har dålig hållfasthet och hur impregnerat det än är så ruttnar det endå när det är under bar himmel.
Det blir att gräva nya plinthål eller förlänga eller flytta byggnaden.

Då man har grävt några dagar och kommer i form brukar det gå bättre. Efter en tid kan man ledigt flytta 5 ton om dagen och tycka att man har haft en ganska lugn dag.
Riktigt topptränade rallare förr i tiden kunde skyffla uppemot 20 ton grus eller jord om dagen men de slet ut kroppen i förtid så det är ingenting att sikta på.

Låter vettigt att bygga en kall byggnad utan vindskyddsskivor. Du sparar både tid och pengar. Dessutom vill det bli dyrt att värma en massa byggnader här och var.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.