Har en hantverkare som byggt till öppningen i väggen lite, samt utrymme för kyl och frys. Jag tycker dock öppningen både ser sned och ojämn ut. Hur kan jag egentligen fixa det här? Har markerat på bilden den del jag tycker ser värst ut.
 
  • Väggöppning med ojämn kant markerad med gul linje, stege framför, överskåp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med öppning i vägg markerad med gula pilar där vägg ser sned och ojämn ut, stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Luha skrev:
Har en hantverkare som byggt till öppningen i väggen lite, samt utrymme för kyl och frys. Jag tycker dock öppningen både ser sned och ojämn ut. Hur kan jag egentligen fixa det här? Har markerat på bilden den del jag tycker ser värst ut.
Är det att själva väggen yta är ojämn så är det spackel som gäller. Men är det att väggen tjocklek som varierar så är det mer att göra. Då måste det byggas ut med något bruk först och sedan spackel. Hur mycket varierar väggen tjocklek?
 
Tyvärr är det väggens tjocklek som varierar. Har markerat med pilar på bilden.

Överkant: 18,5 cm
Mitten: 16,15 cm
Nederkant: 17 cm

Så tröttsamt det här, vet ej om de använt sneda reglar. Har även mätt mellanrummet mellan väggarna där kyl och frys ska stå.

Övre mellanrum baktill: 124
Nedre mellanrum baktill: 123

Övre mellanrum framtill: 123
Nedre mellanrum framtill:125
 
  • Inomhus byggarbetsplats med gula pilar som visar varierande väggtjocklek och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser väggen jämn ut sett från sidan i rummet till vänster om köket. Eller ser man tydligt en svacka där då? Kan ju varit så att de följt väggens form. Dvs den var sned innan de breddade öppningen.
 
Ja vägg ser jämn ut men inte öppningen, allt annat än en rätt linje tyvärr
 
L Luha skrev:
Ja vägg ser jämn ut men inte öppningen, allt annat än en rätt linje tyvärr
Jag tycker att väggen mot köket ser ut som en banan enligt bilderna. Om du har något långt rakt, lägg det mot väggen på båda sidorna för att se vad som är snett.
 
Tänker du på väggen närmst i bild? Den var ganska sned redan innan men de har försökt jämna ut den.

T Tompafix skrev:
Ser väggen jämn ut sett från sidan i rummet till vänster om köket. Eller ser man tydligt en svacka där då? Kan ju varit så att de följt väggens form. Dvs den var sned innan de breddade öppningen.
Jag tog en titt på väggen från andra sidan (allrummet). De har gjort om öppningen och man ser tydligt att rakheten i väggen börjar avvika där de har reglat och gipsat. Kan ana svackan och känna den med handen.

Om jag lägger en list mot väggen i nederkant på vänstra sidan av öppningen (motsatt väg mot utrymme för kyl/frys) så ser jag hur det sticker inåt.

Om jag lägger en list mot väggen i nederkant på högra sidan av öppningen så ser jag hur listen sticker utåt.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Jag tycker att väggen mot köket ser ut som en banan enligt bilderna. Om du har något långt rakt, lägg det mot väggen på båda sidorna för att se vad som är snett.
Ska kolla den en extra gång med, tack :)
 
L Luha skrev:
Ska kolla den en extra gång med, tack :)
Hur ser det ut om du testar från golv till överkant av öppningen på båda sidor
 
Väggarna i köket ser ok ut och även när jag satte in kyl och frys. Väggarna på andra sidan är dock långt ifrån godkända.

Gjorde som du sa och lade ett långt vattenpass vid båda sidorna av öppningen och mycket riktigt var det allt annat än rakt. Har visat hantverkaren och han har lovat att åtgärda det.

Förväntar mig inte att allt ska vara helt rakt i ett gammalt hus, men sådana ytor som är väldigt synliga för ögat, ytterhörn osv bör i alla fall se någorlunda raka ut.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.