Kelds idé är kreativ. Man kan dock utveckla den lite designmässigt, både med hänsyn till hållfasthet men också ur utseendesynpunkt. Här är ett exempel:
3D-modell av en träkonstruktion med ett horisontellt och ett stödjande vertikalt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kelds idé är kreativ. Man kan dock utveckla den lite designmässigt, både med hänsyn till hållfasthet men också ur utseendesynpunkt. Här är ett exempel:
[bild]
Ur hållfasthetssynpunkt är ditt förslag bättre, jag tror dock min ide räcker,.designmässigt då är ju smaken som baken.
Fast när jag tänker efter, har jag inte tittat åt det hållet sen montering,utom igår när jag fotade☺
 
Det bästa är att bjälken vilar mot infästningens ändträ. Det finns heller ingen anledning att jacka ur bjälkens ände. Ska man göra det bör det ske på ett annat sätt. (Se bilden nedan) Maxlasten på bjälkänden kan närma sig 150 kg, så det behöver finnas plats för några rejäla skruvar. När man inte kan göra en dold infästning, kan det ibland vara bättre att överdriva infästningens storlek.
3D-grafik av en träbjälke utan urjackning i änden, avsedd att vila mot en infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag skulle föreslå 45x70 mm reglar som tvärbjälkar under dessa förutsättningar.
Menar du att du man placerar 45x70 mm stånde mellan takbalkarna eller liggande? Har samma förutsättningar där jag grubblar på dimension på tvärreglarna.
 
Fråga 1: Är det bäst att skruva genom takbalkarna in ändträt på tvärreglarna (går inte på alla ställen men på en del) eller skråskruva tvärregeln in i takbalken?

Fråga 2: skall tvärregeln ha samma lutning som taket, dvs om taket har 7 gradera lutning så har även tvärregeln det?

Kommer köra på 45x70 tvärreglar.
 
Samma lutning som taket, glöm inte att måla reglarna vita upptill, jag fräste även ett spår o satte en EPDM? tätningslist upptill. Tanken med det var nånting med ljud o rörelse då taket krymper o växer med tempen och även kan" fladdra" när det blåser, om det hjälper vet jag inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.