Hej. Jag vill bygga altandäck istället för plattorna jag har. vill att den ska gå i höjd med altandörren , som det nu är går man ner 2 steg för att komma ner till plattorna. nu sa en byggare att det inte är bra för fasaden som är mexitegel, att sätta trädäcket så högt upp, vad säger ni här i denna fråga? vill ju verkligen slippa trappsteget .


Om ni anser att det går, fungerar det bra att fästa bärlinan i mexiteglet? Altandörr med två trappsteg ner till befintliga stenplattor, skadat trä vid dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr med två nedsteg till plattor, intill början av ett högre trädäck, mot mexitegelhusfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte bara ställa trädäcket på plattorna? Det är inte direkt som det flyttar sig och du behöver inte fästa i fasaden.
Däremot kan man ju försöka få ett litet släpp till fasaden, mexitegel älskar att suga vatten.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 2 till
  • Laddar…
N
Vitt mexitegel blir ju smutsigt med tiden, men kan inte säga att mexitegel älskar att suga vatten.
Är ju rätt hårt.
Sätt altanen på den höjd du vill och sen putsar du en sockel med cementbruk A till en höjd på 25 cm ovanför trädäcket. Putsa rakt på mexiteglet, går även att använda B bruk, men inte c bruk.
 
  • Gilla
ankan1-3-2-
  • Laddar…
Jag hade inte heller velat ha altanen så högt upp då teglet risker att suga upp vatten som studsar från trallen.
 
  • Gilla
ankan1-3-2-
  • Laddar…
Det är väl bara fasadtegel satt i efterhand för att va snyggt?
 
  • Gilla
ankan1-3-2-
  • Laddar…
N
Mexitegel suger inte på det sättet, putsa en sockel med A bruk så fungerar det, men sockeln behöver ju inte stå på trädäcket. Vatten får ju gärna rinna imellan.
 
  • Gilla
ankan1-3-2-
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Varför inte bara ställa trädäcket på plattorna? Det är inte direkt som det flyttar sig och du behöver inte fästa i fasaden.
Däremot kan man ju försöka få ett litet släpp till fasaden, mexitegel älskar att suga vatten.
anledningen är att jag vill slippa trappsteg för att gå ut på altanen,
 
N neo11 skrev:
Vitt mexitegel blir ju smutsigt med tiden, men kan inte säga att mexitegel älskar att suga vatten.
Är ju rätt hårt.
Sätt altanen på den höjd du vill och sen putsar du en sockel med cementbruk A till en höjd på 25 cm ovanför trädäcket. Putsa rakt på mexiteglet, går även att använda B bruk, men inte c bruk.
jag har relativt långt takutsprång, så det skyddar också från värsta regnet, hade tex inte en gnutta snö vid huskanten iår. men tack för tipset, det kanske är det jag ska göra . tomten sluttar ner mot altanen, så det hade sett bra ut om jag fick upp trädäcket lite.
 
Jag har altanen ligger runt 1-2 över nederkanten på teglet. Ingen bärlina fäst i huset, utan hela altanen står på plattor. Har inte sett några tendenser till att det skulle stänka och bli problem med teglet. Men, vid rengöring av altan (och oljning) är det svårt att inte teglet får sig en släng av rengöring och olja. Nu har jag en glipa mellan tegel och altan på 0,5-1 cm ungefär, där jag kan sticka ner en masonitskiva för att skydda teglet vid altanrengöring.
 
  • Gilla
Christoffer L och 2 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Jag har altanen ligger runt 1-2 över nederkanten på teglet. Ingen bärlina fäst i huset, utan hela altanen står på plattor. Har inte sett några tendenser till att det skulle stänka och bli problem med teglet. Men, vid rengöring av altan (och oljning) är det svårt att inte teglet får sig en släng av rengöring och olja. Nu har jag en glipa mellan tegel och altan på 0,5-1 cm ungefär, där jag kan sticka ner en masonitskiva för att skydda teglet vid altanrengöring.
Tack det känndes bra att höra :)
 
ankan1-3-2- ankan1-3-2- skrev:
jag har relativt långt takutsprång, så det skyddar också från värsta regnet, hade tex inte en gnutta snö vid huskanten iår. men tack för tipset, det kanske är det jag ska göra . tomten sluttar ner mot altanen, så det hade sett bra ut om jag fick upp trädäcket lite.
Hej

Jag menade att det inte finns något behov av att fästa bärlinan i teglet, även om du höjder den. Min altan är väl ungefär lika hög som din och står på "fötter". Hur stabilt som helst.
 
  • Gilla
ankan1-3-2-
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Hej

Jag menade att det inte finns något behov av att fästa bärlinan i teglet, även om du höjder den. Min altan är väl ungefär lika hög som din och står på "fötter". Hur stabilt som helst.
Aha. ja det verkar ju bra, för det känns inte bra att skruva i fasaden. Tack för svar :)
 
Är man rädd att teglet eller i detta fallet mexistenen skall suga vatten kan man alltid behandla det med vattenglas eller andra likvärdiga produkter som hindrar att stenen suger men släpper ut fukt från stenen. Detta fungerar alldeles utmärkt. Min far behandlade deras vita mexitegelfasad för 30-40 år sedan med Seltocone för att minska risken att den frös sönder. Och än i dag är stenen hel och suger inte speciellt mycket vatten när vädergudarna väljer att lägga all nederbörd mot fasaden.
 
  • Gilla
ankan1-3-2-
  • Laddar…
R roli skrev:
Är man rädd att teglet eller i detta fallet mexistenen skall suga vatten kan man alltid behandla det med vattenglas eller andra likvärdiga produkter som hindrar att stenen suger men släpper ut fukt från stenen. Detta fungerar alldeles utmärkt. Min far behandlade deras vita mexitegelfasad för 30-40 år sedan med Seltocone för att minska risken att den frös sönder. Och än i dag är stenen hel och suger inte speciellt mycket vatten när vädergudarna väljer att lägga all nederbörd mot fasaden.
Tack för tips :)
 
N
R roli skrev:
Är man rädd att teglet eller i detta fallet mexistenen skall suga vatten kan man alltid behandla det med vattenglas eller andra likvärdiga produkter som hindrar att stenen suger men släpper ut fukt från stenen. Detta fungerar alldeles utmärkt. Min far behandlade deras vita mexitegelfasad för 30-40 år sedan med Seltocone för att minska risken att den frös sönder. Och än i dag är stenen hel och suger inte speciellt mycket vatten när vädergudarna väljer att lägga all nederbörd mot fasaden.
Du krånglar till det lite tycker jag, enklast är att putsa med A bruk och måla med sockelfärg.
Vattenglas används i silikatfärger, och diffisionsöppenheten är åt båda hållen.
Det är inte ett data program man programmerar att det bara går åt ett håll.
Och man går inte och bara köper vattenglas varsomhelst, eller likvärdigt.
Nämn gärna en affär som säljer det, men jag kanske har fel.
 
  • Gilla
ankan1-3-2-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.