Hej!

Ska byta innerdörrar samt karmar (3st) och har en fråga kring om jag bör ändra måttet på ”hålet” mellan rummen.

Nyss rivit bort gamla dörrkarmarna och ska sätta in nya. 60 tals lägenhet så udda mått; bredden är 100cm och höjden 207-208cm. Vill sätta in 9x21 dörrar (verkar vara standard?) men min höjd tillåter inte det.

fråga: ska jag såga i lättbetongen för att få höjden 2100mm så jag kan få in 21 karmarna, eller ska jag satsa på 20 karmar? De sistnämnda verkar vara vanliga på förrgår och i källare.
 
Har du möjlighet att anpassa dörröppningen till 2100 (med en rimlig arbetsinsats) tycker jag du ska göra det, alltid enklast att hålla sig till standard. Sen går det att klämma in en 9x21 karm i ett lite lägre hål. Du kan kapa bort 1-2cm på överstycket på karmen och om du skippar tröskeln kan du också kapa bort höjden på tröskeln (9mm) från botten på karmsidorna.
 
Tack. Måste nog ha tröskel då det är glipa mellan parkettgolvet k rummet samt utanför rummet. Ska köpa 9x21 karm och se om jag först får in den, sedan såga. Lättbetong inte enklaste, men också inte superkrävande. Tänker att jag sätter 70x45mm reglar på vardera sida om karmen för att fylla ut hålet. Säkert enklare att fästa karmen i dem istället för betongväggarna.
 
Jag hade beställt dörrar som passar i hålen!
Sen, det är inget armerat överdörr-murblock över dörrhålet? Jag är elnisse, inte murare, men jag skulle passa mig för att såga över dörren i en murad vägg?
 
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
Vi beställde nyligen måttbeställda dörrar från Swedoor. Går göra med alla deras massiva dörrar. Kostar 1-2kkr extra per dörr.

Går beställa på tex XL bygg
 
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade beställt dörrar som passar i hålen!
Sen, det är inget armerat överdörr-murblock över dörrhålet? Jag är elnisse, inte murare, men jag skulle passa mig för att såga över dörren i en murad vägg?
Funderade på det, men vill gärna sätta in en ”standardkarm” i fall dörren ska bytas i framtiden.
 
Standard och standard - Utbudet på 10x21 är inte lika stort som 9x21 men det finns en del om man letar. 10x21 är lika mycket en ”standard” som 9x21 men vanligast är nog ändå att man använder 9 modul.
Jag skulle nog sätta in en 10x21 mest för att det blir luftigare och slippa modifiera flertalet dörrhål.
Att kapa karm och dörr 1 cm i nederkant kommer att lösa problemet på höjden galant.

En 21 karm är vanligtvis 2085mm hög.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kort uppdatering:

Sågade bort ca 2-3 i överkant på ”hålen”. Enkelt med fogsvans då det är lättbetong. Någon armering jag fick såga av men inga större problem.

därefter 45x70 reglar på varje sida som jag skruvade (med plugg) samt limmade på varje sida. Ska nu skriva in själva karmen.

Överlag hyfsat lätt.
 
  • Borttagningsprocess av en del av en dörröppnings övre kant med nya reglar monterade på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu verkar du ju redan fått fason på det, men det var nog standard 10*21-karmar du hade. Svårt att tro att de skulle kört någon specialare så sent som på 60-talet. Men kanske att huset satt sig lite.
 
Möjligtvis. Vi la också parkettgolv på linoleummattan som låg under laminatgolvet vi rev bort, så det påverkade nog höjden också.
 
Nu är 2/3 dörrar på plats. Borde inte varit fullt så generös med glipan ovanför dörren, men tror det blir bra efter foder kommer på plats.
 
  • En vit dörr inmonterad i en ofärdig vägg med synlig glipa överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipan ovanför täcks väl utan problem av fodret men hur gör du på sidorna? Så breda är väl inte fodren att de täcker hela regeln?
 
  • Gilla
MVJK och 1 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Glipan ovanför täcks väl utan problem av fodret men hur gör du på sidorna? Så breda är väl inte fodren att de täcker hela regeln?
Tack, tänker sätta remsa över skarvarna och sedan bredspackla över när jag spackla väggen. Målar sedan allt och på med vanligt foder. Tror det funkar då väggen är 70mm och även regeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.