Just satt in ny fantastiskt fin ytterpardörr från Nordan. Den har suttit ett par månader och igår upptäckte vi att ena dörrbladet tagit in vatten i underkant och har nu börjat svälla. NorDan säger att garantin inte gäller om man inte har ett skärmtak men vi bor vid havet så ett skärmtak kommer aldrig hjälpa våra ytterdörrar. Får lite lätt panik. Vi har betalat över 30’000:- för dörrarna och de tål alltså inte regn.

Vad gör man? Finns det dörrar som tål väder? Måste man köra massivt trä? Kan vi reklamera och få pengarna tillbaka för att byta dörrleverantör eller vad sjutton gör man?
Vattenskada synlig på underkanten av en svullen ytterdörr i grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ljusgrå ytterpardörr där underkanten av ena dörrbladet visar tecken på svullnad från vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad ytterpardörr i grått med vattenskador i underkant och början till svullnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Har ni skärmtak över era nya ytterdörrar då, oavsett om det gör nytta eller inte? Om ni faktiskt har tak har ni följt deras anvisningar och kan reklamera dörrarna till säljaren. Vägrar de som sålt (NorDan själva eller bygghandel?) kan ni gå till ARN.
 
  • Gilla
Renholmen och 13 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har ni skärmtak över era nya ytterdörrar då, oavsett om det gör nytta eller inte? Om ni faktiskt har tak har ni följt deras anvisningar och kan reklamera dörrarna till säljaren. Vägrar de som sålt (NorDan själva eller bygghandel?) kan ni gå till ARN.
Låter som att de kommer ge oss nya dörrar, det har hänt under byggtiden. Men min rädsla är ju att nästa par är lika dåliga. Och det kvittar ju om vi sätter upp ett skärmtak eftersom regnet alltid kommer på tvären hemma hos oss... Hur skyddar vi oss mot att samma sak händer igen?
 
  • Gilla
Hjärterkung
  • Laddar…
H
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Just satt in ny fantastiskt fin ytterpardörr från Nordan. Den har suttit ett par månader och igår upptäckte vi att ena dörrbladet tagit in vatten i underkant och har nu börjat svälla. NorDan säger att garantin inte gäller om man inte har ett skärmtak men vi bor vid havet så ett skärmtak kommer aldrig hjälpa våra ytterdörrar. Får lite lätt panik. Vi har betalat över 30’000:- för dörrarna och de tål alltså inte regn.

Vad gör man? Finns det dörrar som tål väder? Måste man köra massivt trä? Kan vi reklamera och få pengarna tillbaka för att byta dörrleverantör eller vad sjutton gör man?
Målade ytterdörrar kan man tvätta och vaxa in med flytande bilvax en gång om året.
Sätt upp ett skärmtak något skyddar den ju mot direkregn och snö. Sen är det ju otroligt att en sån dyr dörr inte håller bättre. Man förväntar sig en bra mycket bättre kvalitet när en dörr kostar 30.000. Reklamera skriftligen till köpstället och tillverkaren.
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Jag har tyvärr exakt samma erfarenhet. Satte in nya dörrar från Elitfönster (märket heter Diplomat) och redan efter 6 mån började de spricka i nederkant. Förra året fick jag nya dörrar på garanti men de är tillverkade på samma sätt så det blir till att vaxa in ofta och bygga ett större skärmtak.
Sprickbildning i nederkant av en vit dörr från Elitfönster, modell Diplomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprickor i nederkanten på en vit dörr från Elitfönster, nära dörrhandtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprickor i nederkanten på en vit dörr som skadats, med synlig skada och urflagnad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
sallad och 23 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag har tyvärr exakt samma erfarenhet. Satte in nya dörrar från Elitfönster (märket heter Diplomat) och redan efter 6 mån började de spricka i nederkant. Förra året fick jag nya dörrar på garanti men de är tillverkade på samma sätt så det blir till att vaxa in ofta och bygga ett större skärmtak.
[bild]
[bild]
[bild]
hmm, från bildern ser det nästan ut ut att vara ribbor av något träfibermaterial, antar att detta inte säljs som en massiv trädörr? Träfiber sväller ju ordentligt vid minsta läckage och är inte förlåtande alls för ett läckande färglager
 
  • Gilla
zniff och 6 till
  • Laddar…
Vax är det som gäller, och vid minsta antydan till spricka målar man. Jag brukar måla med lamineringsepoxy, det tränger in bra och limmar samtidigt ihop de delar som börjat svälla.
 
  • Gilla
Jala03 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Nu har ju flera nämnt det men såvitt jag vet så finns det inga dörrtilverkare som lämnar garanti om du inte har tak över dörren.
 
  • Gilla
Jala03 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag har tyvärr exakt samma erfarenhet. Satte in nya dörrar från Elitfönster (märket heter Diplomat) och redan efter 6 mån började de spricka i nederkant. Förra året fick jag nya dörrar på garanti men de är tillverkade på samma sätt så det blir till att vaxa in ofta och bygga ett större skärmtak.
[bild]
[bild]
[bild]
Ser ut som fukt trängt in i HDF / MDF materialet .
Om det beror på färgen som släpper igenom fukt eller olämpligt material för en ytterdörr :thinking:
 
Jag har tänkt om min byggmax-dörr att "jaja, man får vad man betalar för..." efter att den började svälla i underkant efter 3-4 år. Misstänker att det problemet beror på att jag låtit mellanrummet mellan dörrblad och tröskel varit för litet så att det vatten som kommer in där blir "fast" i det lilla utrymmet istället för att rinna undan, kombinerat med att dörren sitter på norrväggen. Men, fortfarande efter 7-8 år är den enda skadan att underkanten svällt något och att färgen spruckit just där. I övrigt ser dörren som ny ut förutom att den är mossig eller om det är alger... Utan skärmtak. Okej, taket sticker ut en halvmeter bara några få decimeter över dörren så lite skydd har den ju.

Nu är ju inte den infon någon hjälp för dig TS på något sätt, och jag menar inte att strö salt i såren. Det är bara det att när jag ser den här tråden inser jag att dörrar för 30 papp inte är bättre och kan ha betydligt större skador efter bara några få månader! Kanske ska tvätta av min dörr och vårda den lite mer... :D

Måste också fråga som myrstack; Pasjostrom, ribborna på dina dörrar, är de träfiber? Ser nästan ut som mdf. Känns som ett jätte-nono på en ytterdörr...
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 6 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
hmm, från bildern ser det nästan ut ut att vara ribbor av något träfibermaterial, antar att detta inte säljs som en massiv trädörr? Träfiber sväller ju ordentligt vid minsta läckage och är inte förlåtande alls för ett läckande färglager
Själva dörren är tillverkade av fururamverk och lister av HDF. Enligt tillverkarens beskrivning skulle den ha hög motståndskraft mot fukt då den är väldigt slät och målad med tvåkomponentsfärg. För att garantin ska gälla ska man behandla dörren 1-2ggr per år med vax, problemet var att de första sprickorna uppstod redan efter 4-6månader, så jag hade ännu inte vaxat den. Efter att jag upptäckte sprickorna har jag vaxat enligt instruktionen, dock har flera sprickor nya uppstått efter detta. Så det är bara att konstatera att HDF ej är en bra lösning om dörren kan bli utsatt för fukt/regnstänk. (Det är ett litet takutsprång över dörren men det hindrar inte från regnstänk eller snö när det blåser kraftigt).
 
Jag kan tillägga att dubbeldörren kostade ca 25tkr. Och att jag fått nya dörrblad på garantin efter tjat. Ännu inte monterat de nya dörrbladen så jag ska bygga ett större skärmtak först.
 
  • Gilla
My Saxin och 2 till
  • Laddar…
Jo, det finns dörrar som håller att sitta ute, även utan skärmtak (med det sagt är skärmtak väldigt bra för en dörr). Men då tillverkas de av tex teak, kärnvirke av ek, Tricoya, Accoya eller fet kärnfuru (nej, inte furu med lite kärna i, furu helt utan splintved menar jag). Målning med linoljefärg. De kostar mycket mer än 25' kr dock.

HDF har ingenting i en dörr att göra, resultatet blir som på bilden med tiden. Täta färger gör att trä ruttnar över tid. En linoljefärg tappar glansen snabbare och behöver målas om oftare - men den skyddar träet!
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 22 till
  • Laddar…
Vad är det för skit? Det är ju dömt att misslyckas med träfiber i ytterdörr.
 
  • Gilla
  • Haha
Ironside och 10 till
  • Laddar…
Denna tråden var en bra påminnelse om att aldrig ersätta vår teakytterdörr.
Angående att garantin inte gäller så har det noll relevans, du ska nyttja reklamationsrätten som täcker dom tre första åren. Och en produkt ska klara normal användning, och normal användning av en ytterdörr är att den är just ute.
 
  • Gilla
gaia och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.