Jag undrar om det är någon som lagt fibercement på fasaden och kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske före och efterbilder, pris och hur svårt/lätt det var att lägga? Vore särskilt intressant om någon lagt det på en tegelfasad eftersom vårt hus är tegel, mörkt och dystert ;)

Skulle vara väldigt intressant att lära sig mer om detta sätt.
 
  • Gilla
STA
  • Laddar…
Jag har fibercement som fasad sen huset byggdes 1960. Det är äkta Eternit den som varar för evigt.;) Målar den vart 20:e år med plastfärg högtryckstvättar vart 5:e år eller när den blir smutsig, minimalt underhåll.
 
  • Haha
Thomas Rynell och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har fibercement som fasad sen huset byggdes 1960. Det är äkta Eternit den som varar för evigt.;) Målar den vart 20:e år med plastfärg högtryckstvättar vart 5:e år eller när den blir smutsig, minimalt underhåll.
Den typen håller jag mig gärna borta ifrån. Jag menar moderna fibercement skivor.
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Elnovis skrev:
Den typen håller jag mig gärna borta ifrån. Jag menar moderna fibercement skivor.
Enda skillnaden är att deras fibrer är cellulosa, träfibrer. Målar du dem med vanlig akrylatfärg så lär de fungera som eternitskivor. Det var en tråd nyligen om en husbyggare som tyckte genomfärgade fibercementskivor höll färgen dåligt, de bleknade av elementens påverkan. Färgstabilast är troligen skivor utan pigment, alltså bara cement och cellulosafibrer, ljusgrå saker precis som eternitskivorna.
 
Jag tycker du borde överväga att skippa fibercementskivorna och istället fundera på natursten (t.ex. skiffer) som fasadbeklädnad. Välj med fördel material som kommer åldras lika väl som teglet. Fibercementskivor åldras inte väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.