Våran 5,6m balk sitter utan någon skruv, ändas reglar vid sidan om som säkrar den sidleds vid stolparna.
 
  • Gilla
nicklas_json
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har tittat och tittat men förstår inte riktigt. Vad är de blåa rektanglarna ? och De övre vinkeljärnen avses väl kanske att skruva i en vag som står "bakom" stålbalken ? Så ser det inte riktigt ut. Kolla mitt andra inlägg som förhoppningsvis förklarar hur det ser ut :)

Men ang. att ta upp råsponten, jag har kutterspån på vinden så risken är att massa isolering faller ner om jag sågar upp för råsponten. Men det går ju att lösa, men ser inte riktigt vad jag vinner på det ? Skruven jag drar genom råsponten kommer ju gå in en bra bit i underarmen också.
De blåa rektanglarna kan vara trä-regler som du bara klämmer mot livet, eller så använder du vinklar. Du behöver ingen genomgående skruv egentligen. Gällande änden mot murstocken skulle jag sätta en regel först som sitter i bjälklagen uppe och nere, då pelaren inte har något stöd i ök i figuren, sedan fixera pelaren till denna.
Balken ska stags till bjälklagets reglar då det är dessa som stagar, då skruvar man direkt till dessa.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Jag skulle nog gjort som du har tänkt fast borrat vinkelrätt i stålbalken (underifrån). Förborra limträpelaren innan montage och använd skruv med sexkantsskalle typ fransk träskruv i någon lämplig dimension så kommer du åt att dra i skruven med vanligt spärrskaft istället för skruvdragare.
Klokt, det blir första testet :)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är problemet?
Slå ett slag med körnare, borra stegvis med större borr och dra fast med fransk träskruv eller liknande.

Varför ens skruva i vinkel?
Pelaren ska ju bara ta vertikal last från balken. Skulle inte ens skruva den speciellt hårt och borra större hål än skruven om man är orolig för längdförändringar pga temperatur.
Det var mest frågan om jag kommer åt att borra och skruva in något som gjorde att jag blev tveksam. Om någon annan försökt och misslyckats så kunde jag "gjort rätt från början" och bett något svetsa dit beslag.

Men det är som du säger, tjörnare och sedan borra. Dra dit en skruv med spärrskaft, i värsta fall kan man ju ha en bricka under för att sprida ut trycket något om hålet skulle bli för stort !
 
Bybe Bybe skrev:
Våran 5,6m balk sitter utan någon skruv, ändas reglar vid sidan om som säkrar den sidleds vid stolparna.
+1 samma hos oss!
 
Finns även balkklammer ( caddyklammer ) i olika storlekar som slås in på balken sitter som berg
 
  • Illustration av en balkklammer (caddyklammer) fästad på en balk med en kedja hängande under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Finns även balkklammer ( caddyklammer ) i olika storlekar som slås in på balken sitter som berg
Den produkten är INTE avsedd att hålla fast/fästa en balk. Den är till för att t.ex montera en kabel eller annat smått på balken. Dessutom endast för inomhus bruk då den förstör ett eventuellt målat ytskikt.
 
  • Gilla
Gaxxan
  • Laddar…
Nu var det inte för att hänga en balk i, utan var för att hålla den plats ovanpå stolpen i sidled och det behövs inte mycket kraft för det. Sen att jag visade den var för att det kunde vara en lösning, har själv använd mellan stålbalk och stolpe. Så inget nytt under solen för mig , men kanske för dig.
 
Jag har inte skrivit något om att hänga en balk i den utan den produkten är inte avsedd att hålla fast en balk. Den är avsedd att fästa saker på en balk vilket är någonting helt annat. Och nej den är inte ny för mig, men jag vet också vad den är till för.
 
Ja med enkelhet så blir det samma sak som att borra i balken och skruva in i topp på stolpen. Det är i sidled som det ska hålla, så balken inte trillar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.