Har renoverat huset och satsade på en Tellstick ZNet Lite V2 för att styra belysning osv.

Har låtit bli att sätta väggdosor på några ställen där jag tyckte det var svårt att veta var den ska sitta så jag hoppade över det helt enkelt och tänkte köra utanpåliggande trådlös väggsändare.

Problemet är att de modeller jag testat med nu inte fungerar så bra. Dålig respons, man får ofta trycka fler gånger, man vet aldrig om lyset kommer släckas/tändas när man trycker. Grymt irriterande.

Har visserligen kommit underfund med att det fungerar bäst om jag trycker distinkt och håller in en liten stund (kvarts sekund eller så). Då verkar den fatta och skicka signalen.

Men frågan är om det finns några väggsändare som fungerar riktigt klockrent?! Helst ska det vara samma känsla som en klassisk strömbrytare, man bara trycker till en gång också fungerar det, alltid.

Har nu två olika Nexa, en Z-Wave nånting och ingen fungerar riktigt bra.

Har läst på nätet om t ex NodOn och Z-Wave.Me men det verkar vara likadant där, dessutom verkar det inte bero enbart på kontrollern utan det verkar nästan som att tekniken inte fungerar så bra som man skulle önska?! Använder en del annat än väggsändare och det fungerar ju bra, men just väggsändare verkar svårt.

Finns det något bra? Skulle rentav kunna tänka mig byta till någon bättre kontroller om det finns något riktigt bra alternativ.
 
Vad är det för väggsändare du använder (typ/fabrikat)?
Du skriver Telldus väggsändare men senare anger du "Nexa någonting".

Hur använder du väggsändarna, går styrningen via Tellstick:en eller har du "direktparat" sändaren med mottagaren?

En 433 MHz väggsändare direktparad mot en mottagare ska i princip fungera och upplevas som en traditionell trådad motsvarighet.

Sedan är det radio det handlar om, så avstånd/väggar/störningar etc kan påverka funktionen.
 
Hej! Rubriken blev lite styltig. Ska läsas som "Bra väggsändare till Telldus" :)

Väggsändarna är fabrikat Nexa, modell LWST-605 (433 MHz), 2 st.
Samt en Nexa smartknapp "MEBT-170". Det var 433 MHz också.

Mottagare är Nexa "AN-179". Z-Wave.

Styrningen går via Tellsticken.
 

Bästa svaret

Väggsändarna skickar direkt en skur av kommando vi tryck på brytaren oavsett hur länge eller kort man trycker på vippan.En kort" snärt" på vippan skickar ett korrekt kommando.

Har själv samma konfiguration där en nexa 433-väggbytare styr en Z-wave-mottagare via en händelse i ZNet. Styrningen är i princip direkt och omedelbar.

Kolla att signal når fram på korrekt sätt genom att ha webbgränssnittet i Telldus Live öppet och se hur lampikonen ändrar status.

Smart-knappen är lite annorlunda då den ska avgöra hur många gånger man trycker på knappen.
 
  • Gilla
Vangstycket
  • Laddar…
Just det, nu när jag kollar i Telldus Live kom jag på en grej som förändrar allt...

Den registrerar knapptryck och släcker/tänder symbolen där. Men inte lyset i taket. Där är det lite random.
(mottagaren visas korrekt, dvs, den ändrar inte läge om inte lampan släcks/tänts)

Men det fungerar faktiskt alltid om man trycker in en lite mindre kort stund som jag skrev. Av någon anledning!

Testade en grej till nu. Har flyttat Tellsticken lite så den är långt ifrån andra elgrunkor. Det verkar ha blivit bättre faktiskt. Nu har jag svårt att återskapa fenomenet.

Kan det vara så att bara den högfrekventa Z-Wave stördes ut men inte 433 MHz-signalen. Verkar ju nästan så.
 
Ja det låter som problemet ligger mellan ZNet och Z-wave-mottagaren.
Tänk på att antennen för Z-wave sitter internt i ZNet-lådan så håll boxen från metall/elkablar/nätdelar etc för bäst räckvidd.

För bäst funktion med Z-wave så bör det finnas flera Z-wave-mottagare (nätanslutna) de kommer då att länka signalen. Hur relationerna (länkningen) ser ut mellan olika Z-wave-mottagare går nu att se i appen.
Välj en enhet, visa översikt och rulla ner till "Nod-relationer".
 
E etompau skrev:
Ja det låter som problemet ligger mellan ZNet och Z-wave-mottagaren.
Tänk på att antennen för Z-wave sitter internt i ZNet-lådan så håll boxen från metall/elkablar/nätdelar etc för bäst räckvidd.

För bäst funktion med Z-wave så bör det finnas flera Z-wave-mottagare (nätanslutna) de kommer då att länka signalen. Hur relationerna (länkningen) ser ut mellan olika Z-wave-mottagare går nu att se i appen.
Välj en enhet, visa översikt och rulla ner till "Nod-relationer".
aha, det heter associationer på hemsidan verkar det som. Coolt. Visste jag inte.
Jo jag har för avsikt att bygga på och mesha så jag kan köra Z-Wave i hela huset. Hur det blir med 433 MHz har jag inte bestämt än men kanske man får sätta in någon repeater.

Det är synd att programmeringsöversikten i Telldus är lite halvdann, det är en enda lång lista. Blir snabbt rörigt om man fattar inte vad som är vad. Antar att man får sätta vettiga namn. Det går att sätta långa namn, man kan ju t ex dela upp i rum. Ett namn skulle då bli t ex
"Övervåning / Kök / Brytare fönstervägg"

Men tack etompau! Det verkar ha ordnat sig, har provat lite mer. Får helt enkelt placera om stickan.
 
Kul att det nu verkar fungera.
Ja översikten i Live är inte optimal, Telldus hade/har planer på att göra om Live och då införa rumsuppdelning som kanske gör det överskådligare.

Repeater på 433 är inget som jag kan rekommendera, satsa hellre några kronor på en ny antenn för 433.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vangstycket
  • Laddar…
E etompau skrev:
Repeater på 433 är inget som jag kan rekommendera, satsa hellre några kronor på en ny antenn för 433.
ok, ja kikade på det och hittade denna:
https://www.styrahem.se/p/373/hogeffektiv-antenn-till-tellstick-duonetznet-gp433mhz3m

Var en intressant recension där med tanke på mitt problem ovan:
"Numera tänds lampor och släcks med endast 1st tryck, tidigare fick man nästan bomba knappen för att få någon respons på de som låg längst bort från sändaren!"
 
V Vangstycket skrev:
ok, ja kikade på det och hittade denna:
[länk]

Var en intressant recension där med tanke på mitt problem ovan:
"Numera tänds lampor och släcks med endast 1st tryck, tidigare fick man nästan bomba knappen för att få någon respons på de som låg längst bort från sändaren!"
Skriv gärna här om du bestämmer dig för att testa antennen, jag har också problem med täckningen på min tellstick och har funderat på att skaffa en bättre antenn. Har dock inte kommit mig för bl.a. för att jag inte vet var jag ska ha den. Håller inte direkt med om reklamtexten - "Den snygga designen gör den enkel att att placera på en hylla eller ett bord." :cool::D
 
D Dublin skrev:
Skriv gärna här om du bestämmer dig för att testa antennen, jag har också problem med täckningen på min tellstick och har funderat på att skaffa en bättre antenn. Har dock inte kommit mig för bl.a. för att jag inte vet var jag ska ha den. Håller inte direkt med om reklamtexten - "Den snygga designen gör den enkel att att placera på en hylla eller ett bord." :cool::D
haha, nä, det drar jag mig för också, om jag ska placera om stickan igen senare vilket jag nog ska. Så funkar inte den där designen kan jag säga. Kanske denna vore en bra kompromiss:
https://www.styrahem.se/p/288
 
V Vangstycket skrev:
haha, nä, det drar jag mig för också, om jag ska placera om stickan igen senare vilket jag nog ska. Så funkar inte den där designen kan jag säga. Kanske denna vore en bra kompromiss:
[länk]
Den såg ju smidig ut, det var ju ingen stor peng heller. Tack för tipset!
 
Några tips omkring räckvidd för 433 MHz.

1.) Tänk på placering av Tellstick:en. En öppen fri plats är det optimala. Håll den borta från golvnivån och kablar mm i görligaste mån.

2. ) I schemaläggaren är grundinställningen för antal återsändningar=1. Ändra detta till 2-4 för att undvika problem med krockar/störningar från annan utrustning.

3.) Om händelser används för styrning av 433-grejor, så tänk på att signaler från brytare/ir-detektorer (433) etc kan störa och blockera signalen från tellstick:en. Ändra parametern "upprepningar" för händelsen till 2 eller 3 så undviks att signalen bli störd av insignalen på 433 MHz.
 
  • Gilla
Vangstycket
  • Laddar…
E etompau skrev:
Några tips omkring räckvidd för 433 MHz.

1.) Tänk på placering av Tellstick:en. En öppen fri plats är det optimala. Håll den borta från golvnivån och kablar mm i görligaste mån.

2. ) I schemaläggaren är grundinställningen för antal återsändningar=1. Ändra detta till 2-4 för att undvika problem med krockar/störningar från annan utrustning.

3.) Om händelser används för styrning av 433-grejor, så tänk på att signaler från brytare/ir-detektorer (433) etc kan störa och blockera signalen från tellstick:en. Ändra parametern "upprepningar" för händelsen till 2 eller 3 så undviks att signalen bli störd av insignalen på 433 MHz.
Låter som bra tips, men hur hittar jag de inställningarna? Kan inte hitta dem i Telldus Lives webbgränssnitt, är det jag som letar dåligt? Har dock bara basic tjänsten om nu det påverkar.
 
D Dublin skrev:
Låter som bra tips, men hur hittar jag de inställningarna? Kan inte hitta dem i Telldus Lives webbgränssnitt, är det jag som letar dåligt? Har dock bara basic tjänsten om nu det påverkar.
Ja du har letat dåligt...

Redigera Schemläggaren---klicka på en enhet och tidpunkt för till/frånslag--Avancerade inställningar--Återsändningar

Trigga händelser--Välj aktuell åtgärd--Avancerade inställningar--Upprepningar
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.