En nutida trend är väl att alla rum ska vara likadana? Tex beiga toner i alla rum med likadana golv samma färg på lister och dörrar och likadana handtag. Smidigt om man vill flytta en tavla från ena rummet till de andra tex.
Själv så planerar vi gråa toner i badrum tvätt kök. Gula toner i hall och vardagsrummen och grönt i alla sovrum. Golven och dörrarna blir nog ganska lika varandra dock.

Är nu målad glasfiberväv i nästan hela huset samt strukturtapeter som förra ägare uppenbarligen fann snyggt. Håller ej med men de kan ju vara praktiskt i en hall eller ett barnrum som kan behöva göras om flera gånger under uppväxten.
Men framtida ägare kommer nog banna oss för att vi putsat över glasfiberväv i två rum. Kommer nog inte bli skoj för dom att jämna ut allt spackel vi släppt loss med :)


Svårt att helt såga både nuvarande trender och gamla förutom rent äckliga som mattor i badrummet.
Bra tråd fick en att fundera på både fördelar och nackdelar med nuvarande och gamla trender
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
En nutida trend är väl att alla rum ska vara likadana? Tex beiga toner i alla rum med likadana golv samma färg på lister och dörrar och likadana handtag. Smidigt om man vill flytta en tavla från ena rummet till de andra tex.
Själv så planerar vi gråa toner i badrum tvätt kök. Gula toner i hall och vardagsrummen och grönt i alla sovrum. Golven och dörrarna blir nog ganska lika varandra dock.

Är nu målad glasfiberväv i hela huset samt strukturtapeter som förra ägare uppenbarligen fann snyggt. Håller ej med men de kan ju vara praktiskt i en hall eller ett barnrum som kan behöva göras om flera gånger under uppväxten.
Svårt att helt såga både nuvarande trender och gamla förutom rent äckliga som mattor i badrummet.
Bra tråd fick en att fundera på både fördelar och nackdelar med nuvarande och gamla trender
Har inte likadana dörrar, handtag och lister alltid varit det normala. Alltså ingen trend?
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har inte likadana dörrar, handtag och lister alltid varit det normala. Alltså ingen trend?
Tror inte det. Var inte rummen mer tema mässiga
innan om man kollar i slott och herrgårdar mm? Och då kunde väl dörrar och lister varit olika med. Men min tanke kanske är långsökt
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det har aldrig varit ute! :love:
Det har aldrig varit inne :sick:

useless useless skrev:
Varför är det så viktigt enligt många förståsigpåare och tillverkare att man drar ur laddaren ur vägguttaget när den inte används, men det är ok med vägguttag med inbyggd laddare som inte går att koppla ur?
För att många har en tendens att köpa skit. Inklusive kedjorna som Kjell, Teknikmagasiner och CO. Har du en korrekt tillverkad laddare så behöver du inte oroa dig. T.ex. en från Apple eller Samsung.

Intressant läsning kring tester av mobilladdare
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...apporter/elsak-granskning-usbladdare-2017.pdf
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Tror inte det. Var inte rummen mer tema mässiga
innan om man kollar i slott och herrgårdar mm? Och då kunde väl dörrar och lister varit olika med. Men min tanke kanske är långsökt
Kanske för flera hundra år sedan i slotten. Allmogen hade väl vara ett rum så det var en ickefråga. Sedan 1900 talet tror jag det varit samma i hela bostaden.
 
  • Gilla
Tornhuset och 1 till
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Tror inte det. Var inte rummen mer tema mässiga
innan om man kollar i slott och herrgårdar mm? Och då kunde väl dörrar och lister varit olika med. Men min tanke kanske är långsökt
Nej då det stämmer att man, speciellt högreståndsbyggnader, hade en hierarki på tex dörrar. De var både olika utsmyckade och olika stora beroende på vilken funktion rummet de ledde till hade. Även i borgerliga bostäder kan man se det på tex dörrar till skafferi och liknande. Även under 1900-talet fortsatte tex dörren i till finrummet att vara lite finare (kanske med glas tex) än dörren till köket. Toalettdörren är ofta smalare och enklare i äldre bostäder. Så det beror väl lite på vad det är för byggnad och vilken historia den berättar, hur man ska välja. Att alla dörrar är lika nu förtiden bottnar kanske ur en känsla av att hela huset är mer jämlikt. Vi har inte finrum som bara används till speciella högtider och i köket ska inte bara pigan vara.

Bättre värme och isolering i våra bostäder gör dessutom många dörrar onödiga.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kanske för flera hundra år sedan i slotten. Allmogen hade väl vara ett rum så det var en ickefråga. Sedan 1900 talet tror jag det varit samma i hela bostaden.
De kan nog stämma. Som sagt min tanke kanske är långsökt. Men tycker ändå de verkar vara en trend att alla rum ska vara likadana men det har ju som sagt sina fördelar med
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Nej då det stämmer att man, speciellt högreståndsbyggnader, hade en hierarki på tex dörrar. De var både olika utsmyckade och olika stora beroende på vilken funktion rummet de ledde till hade. Även i borgerliga bostäder kan man se det på tex dörrar till skafferi och liknande. Även under 1900-talet fortsatte tex dörren i till finrummet att vara lite finare (kanske med glas tex) än dörren till köket. Toalettdörren är ofta smalare och enklare i äldre bostäder. Så det beror väl lite på vad det är för byggnad och vilken historia den berättar, hur man ska välja. Att alla dörrar är lika nu förtiden bottnar kanske ur en känsla av att hela huset är mer jämlikt. Vi har inte finrum som bara används till speciella högtider och i köket ska inte bara pigan vara.

Bättre värme och isolering i våra bostäder gör dessutom många dörrar onödiga.


Då kanske de kan förklara varför vi har glasdörrar till finrummet då samt att i disponent villan från 20talet jag växte upp i hade olika dörrar och lister lite överallt.
Dörren till skafferiet var helt sagolik men snidat tror ja de heter samt handmålade blommor.

Men Ah de verkar ändå som att likadana dörrar mm inte är just en nutida trend utan en trend som hängt med i massa årtionden
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har inte likadana dörrar, handtag och lister alltid varit det normala. Alltså ingen trend?
Jo men så tänker jag med. Det finns ett lugn i att kunna förflytta sig i huset utan att stora förändringar sker. Jag blir nervös av annat. Förutom i barnens rum så är det en och samma stil hela vägen. svårt att se att det är en trend eftersom både mina föräldrar hade så fast i 70-80 talt tema och farmor och farfar fast i 30-40 tals tema.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
USB-C som börjar glappa inom 12 månader. (Ja jag har en MacBook Pro)
Nej nej, det är USB Micro (med två piggar i underkant) som det snabbt blir glapp i
 
Själv bor jag i ett hus byggt 1969. Förra ägaren, son till gubben som byggde huset, älskade träpanel. Så pass att det sitter i allarum på bottenvåningen, utom vardagsrummet, och givetvisi "gillestugan".

När bi tittade på huset frågade jag honom hur det kom sig att inte vardagsrummet fick träpanel. Jag hann inte, sade han

I köket har vi ett högskåp med ventil ut genom ytterväggen. Jättepraktiskt! Ända tills du ska ha något som hamnat längst in på hyllorna. Jag skulle gärna vilja riva ut hyllorna och ersätta med utdragbara trådbackar. Men jag har inte lyckats klura ut hur hyllorna sitter fast. Någon här som vet?

I källaren har vi ett garage. Men många av dagens bilar är så höga att de inte går in...
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Den som uppfinner ett lock som täcker gamla spotlighthål utan att de syns kommer bli megarik. Så många hus som är fyllda av denna styggelse i varje rum.
Värst är ju när man sänkt takhelvetet till att ha spottar. I gamla lägenheter med takhöjd över 3 meter så spelar det kanske mindre roll. Men allt under 2,5 meter och man sänker för spottarnas skull... Bara nej.

Annars så håller jag med om att spottar är väldigt daterat. 20 år daterat.
 
  • Gilla
Vildparti och 3 till
  • Laddar…
Några framtida hatobjekt som jag tror att jag kan förutse:

-Spotlightar överallt. En värre spaghettihärva av kablar som kommer att driva framtida renoverare till vansinne.
-Eldragningar med dold MMJ inne i väggarna utan skyddsrör. Svåra att reparera och komplettera.
-Brädslåningar med virke som är hyvlat så man inte kan vända kärnsidan utåt. Dålig hållbarhet på grund av rent slarv i produktionen.
-Gigantiska altaner och många burspråk. Dyrt och svårt att underhålla. Gör ingen stor praktisk nytta. Sådana detaljer brukar bli hatade av nästa generation.
-Hus utan lämpliga utrymmen för hemmakontor och utan någonstans att torka och förvara skitiga arbetskläder. Arbetsmarknaden fragmenteras och den som bygger in sig i beroende av en viss sorts arbete och livsstil får sannolikt gå arbetslös och småningom blir huset till salu billigt. Vi kan jämföra med vissa gamla herrgårdar som ingen riktigt har råd att behålla i dag eftersom livsstilen som de är byggda för inte är ekonomiskt möjlig och byggnadstypen inte tillåter en vettig omställning.
-Jättestora ytterförorter (villaområden) med små tomter. Samma problem som föregående. Varken nyttan av stadsboende med nära till allt eller nyttan av boende på landet med extraknäck och självständighet. Det vill säga dåliga omställningsmöjligheter i en föränderlig värld.
-Hus utan utskiften. Stort underhållsbehov och mycket fuktskador.
-Hus med platt tak. Vi vet alla hur det gick förra gången de var på modet.
-Hus med värmesystem som inte går att ändra för andra värmekällor utan att riva halva huset. Sett i ett 150-årsperspektiv har många slags värmekällor kommit och gått och det lär de fortsätta med. Vem eldar i öppen spis för värmen i dag. Ingen. Vem eldar i kokskamin för värmen i dag. Ingen. Vem eldar med direktverkande el eller med olja om 40 år? Det vet vi inte.
-Dyra ytmaterial på billiga dåliga stommar.
 
  • Gilla
segv och 4 till
  • Laddar…
Kul tråd

Trender kommer o går som bekant, oftast i cykler men med en twist när de återuppstår så att de ändå känns lite uppdaterade/modernare än tidigare versioner. Förutom design som allmänt betraktas som ”god design” där originalet blir den rådande normen vilket byggs upp under en längre tid och ju längre det håller i sig desto mer god design betraktas det vara och därmed blir klassiskt och ”aldrig fel”...

God funktion parat med enkel design har större möjlighet att klara sig längre än tvärtom.

Man kan också se att enstaka trender normalt inte är lika dominanta idag som för 30-50 år sedan. Fler stilar/trender samexisterar idag.

Några saker som jag tror kommer komma o gå i cykler eller kan samexistera beroende på tycke och smak är:

- Svarta eller mörka hus
- Väldigt öppen planlösning med kök i vardagsrum mm
- Väggar o tak i naturträ
- Stora och små kakel/klinker
- Marmor och betong
- Olika storlekar på takutsprång
- Vit, grå, beige, mörkgrön, färgglad och mönstrad inredning
- Tapeter vs målat
- Fondväggar
- Stora köksöar
- Överskåpens vara eller icke vara (kanske mer beroende på kökets storlek, smak och individuell funktion)
- Industri look, retro och chabby chick eller andra specifika teman.

Annars kan jag tillägga att vägghängd toa med synlig fixtur/låda bakom kan vara nödvändig om avloppet inte är rakt under toan och man inte vill/kan höja golvet pga för litet fall...
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Vi har alla svurit över 80- och 90-talens vävtapet, laserat över gulnade furu från 70-talet, gråtit en skvätt över nålfiltsmattan i trappan och önskat att förra ägaren hade låtit bli att sätta in centraldammsugare. Frågan är vilka svårborttagna trender kommer vi känna är helt förskräckliga om 20-30 år, även om det är snyggt idag? Vad kommer vi slita vårt hår och önska bort? Bör vi ens tänka så?

Jag har några idéer, men ni kanske har fler förslag?

1. Gigantiska klinker! Faktiskt snyggt, men definitivt en trend som sätter datum på badrummet.

[bild]

2. Greige överallt! Men det är lätt att måla över när vi inte längre vill bo i hus som ser ut som en coronadepression vid frukostbordet.
[bild]
3. Ribbpanel. Kommer vi vilja bo i en miljö som liknar hotellreception eller föreläsningssalar i framtiden?
[bild]
Dock har centraldammsugare två rätt stora fördelar (speciellt om man allergi), samt bra mycket mer sugkraft än vanlig dammsugare man släpar runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.