Hej!

Hej golvvärmen i vårt badrum (2011)har lagt av och termostatet klickar igång max en sekund för att slå direkt. Jag har mätt i resistansen i värmeslingen till 13 Ohm vilket verkar vara helt galet till ett rum på 6 kvm. Det borde ge en effekt på ca 4000 watt om jag har räknat rätt.
Är det någon som har en susning vad som kan ha hänt? Är det något man åtgärda?
Tackar för idéer och uppslag.
 
Det låter inte helt korrekt nej, alltså med så lågt resistansvärde om vi pratar serieresistiv kabel. Har du mätt när kabeln är lossad ur termostaten? Det borde inte påverka då ett relä bryter/sluter men kan vara värt att testa. Har du uteslutit mätfel? Om det är 160 Ohm skulle det kunna stämma på en slinga på 30-40m.

Men nej, sannolikt är termostaten trasig. Vad är det för kabel? En självbegränsande typ T2 röd går inte att Ohmmäta på det viset, isåfall stärker det teorin att termostaten är kass. Därtill sliter självbegränsande kablar på termostater.
 
  • Gilla
Johan Olsson 112
  • Laddar…
Sorry - kan inte hjälpa dig. Har precis fått konstaterat att elgolvvärmen i mitt 15-åriga badrum lagt av och inte går att reparera. Väntar på offert på helt nykaklad/nyklinkat rum i jämförelse med endast ytterligare ett lager klinker. Den senare versionen ger inget våtrumsintyg. Blir dyrt vad jag än väljer.
 
  • Gilla
Johan Olsson 112
  • Laddar…
E
yonna yonna skrev:
Sorry - kan inte hjälpa dig. Har precis fått konstaterat att elgolvvärmen i mitt 15-åriga badrum lagt av och inte går att reparera. Väntar på offert på helt nykaklad/nyklinkat rum i jämförelse med endast ytterligare ett lager klinker. Den senare versionen ger inget våtrumsintyg. Blir dyrt vad jag än väljer.
Jonas, har du kollat så det inte går på garantin?
Om du har något papper kvar kanske.
 
Men väldigt ovanligt att golvvärmekablar går sönder. Ofta är det i övergång mellan varm och kallkabel. Det går att laga och återställa tätskikt. Givetvis är det en viss risk men är det långt ifrån duschen lär det knappast vara ett reellt problem. Det bygger dock på att man har 1m2 klinker kvar.
 
  • Gilla
Johan Olsson 112
  • Laddar…
Och i princip alla leverantörer ger ”livstidsgaranti” (eller iallafall 25 år), som inkluderar att även återställa badrummet.
 
  • Gilla
Johan Olsson 112
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och i princip alla leverantörer ger ”livstidsgaranti” (eller iallafall 25 år), som inkluderar att även återställa badrummet.
OM det är en behörig installatör som utfört jobbet och alla papper finns samt "intyget" är inskickat till golvvärmeleverantören.
 
  • Gilla
Johan Olsson 112 och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svaren.
Vi har precis flyttat in och får kolla upp fakturor med tidigare ägare.
Jag installerat en laddbox med en Watty så man kan se när termostatet slår till blir det en effekt peak på 4700 watt för att sedan slå av.
Det finns en bastu i badrummet och jag såg nu att man kan se rätt in under golvet till badrummet. Är det blåa man ser på bilden värmekabel eller isolering under golvet?
Tackar igen för svaren. Skärmdump av energiförbrukningsapp visar effekttoppar vid 4700 watt relaterat till termostataktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av expanderat skum under golvet med synlig blå isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som duk, tätskikt. Nej det där ger inget. En peak kan tyda på en sådan självreglerande kabel jag nämnde i inlägg #2. Det kan också vara helt normalt för en helt ”vanlig” serieresistiv. Vänligen fota anslutningsledarna och termostaten framifrån. Du kan göra några saker till. Innan skulle jag vilja be dig kontrollera att det finns jordfelsbrytare och att den fungerar och att den bryter spänningen till golvvärmen (tro det eller ej men jag har varit med om att elektriker satt jordfelsbrytare på fel grupp och inte skyddat golvvärmen)

1. isolationsprova kabeln med 500V. Är det ok (värde på minst 1Mohm).

2. koppla förbi termostaten så kabeln får 230V direkt från nätet.

3. Mät med tångamperemeter, drar kabeln förväntad ström vilket bör vara cirka 2A. Har du ingen tångamperemeter får du se om det blir varmt.

Men det är nog billigare att byta termostat än att ta ut elektriker om du inte löser det jag skriver ovan. Du behöver instrument för att felsöka. Elektrikern har redan kostat en termostat innan han börjat. Du väljer. Men skicka bild på termostaten, det är bra om vi vet vad du har. Dels om du ska köpa ny så du slipper byta golvgivaren. Givaren kan såklart också vara trasig, kan du mäta den?

Edit: kan även tillägga att 99 av 100 gånger är det termostaten. Har bytt åtskilliga. Byggt 2011 säger du, jag vet iaf en tillverkare, Pentair (hette de på den tiden) som hade problem med sin termostat kring 2011. Man fick ny utan att ens lämna in den gamla.
 
  • Gilla
Johan Olsson 112
  • Laddar…
Tack för all information det har verkligen varit till hjälp!

Jag har inte utrustning till att göra de där mätningarna så jag provar med att köpa ett nytt termostat och ser hur det går.
Det sitter en ELKO PLUS TERMOSTAT T16 50°C där nu, så jag får hitta en som passar med tempgivaren.

Återigen tack för all värdefull information.
Hälsningar
Johan
 
Hej!

Jag har nu bytt termostat till en Laxvik från Kelvin Golvvärmesystem och golvvärmen fungerar alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.