Hej!

Jag undrar om någon kan ge mig tips på snygga våtrumsmattor, gärna om det finns någon som ser ut som klinker?

Mvh Fredrik
 
hej jag köpte min väggmatta på mattbolaget i uddevalla,den liknar kakel,o golvmatta går inte att få i klinkersform,men jag köpte en gråliknande golvmatta som ser ut som typ skiffer,jag kan ta kort på mitt badrum imorgon om du vill så får du se.mvh glenn
 
Ska du ha våtrumsmatta på väggen kan Allocs Wall & Water vara ett alternativ. Det är skivor som man sätter upp i badrumet som ser ut som kakel. För att se färger måste man gå in på den norska sidan Velkommen : ALLOC AS© . Man behöver tydligen inte fuktspärra under utan bara sätta upp dem? (om det inte är en dålig norgehistoria). Man kan sätta upp dem på befintlig vägg eller nytt regelverk cc 60.
 
Jag har kikat på de där, och tycker att det finns en massa frågetecken, bland annat anslutningen till golvbeläggningen. Jag skulle dessutom prata noga med mitt försäkringsbolag innan jag satte upp något liknande.
 
Jag har precis skickat ett mail till tillverkaren och frågat det samma. Tittar man på monteringsvideon ser det ut som golvmattan är uppdragen lite längre än normalt och att en profil fästes på den. Vet inte om det funkar. Har du sett materialet live? Vet du var man kan titta på det?
 
Tydligen är materialet godkänt enlit SITAC. Swedish Institute for Technical Approval in Construction. Låter fint!
 
Nej, jag har inte sett det live och vet inte var det finns. Dessutom tycker jag att det är väldigt fult, och förstår inte vad fördelarna skulle vara med detta.

"Godkänt" av SITAC innebär inte ett dugg. De är inte en myndighet, branschorganisation eller ett försäkringsbolag, så det skulle lika gärna kunna vara godkänt av Nisses bygg- och allservice (No offence Nisse, om du finns).

Edit: Okej. Jag överdriver. Men man vet inte vad som testats, själva skivan kanske är vattentålig, men jag skulle vilja se ett test av konstruktionen, och att tillverkaren tar ett ansvar för hela tätskiktet, alltså både golv och väggar.
 
K
Är det inte sånt där de har på typ finlandsbåtarna? Jag köpte en lägenhet för många år sen där väggarna i badrummet var klädda med Perstorpsskivor. Jag kan säga att det var allt annat än fräscht :)
 
Vi var på visning i en Smålandsvilla härom helgen. De hade ett grymt snyggt badrum. Det var från Armstrong (Smålandsvillans standardval), zebrano-Braun 509617. Den sätts upp med ränderna liggande. Ser inte något ut på deras hemsida, men attans vad snygg i verkligheten.
 
K
Jag var på mässa igår och såg just Armstrong i en av montrarna. De har mycket snyggt!, men efter många år som plattis så är inte plastmatta min kopp te :)
 
Vad hände med fotona som skulle läggas upp?

Jag är på gång att slänga in våtrumsmatta men det är svårt att hitta några snygga...
 
Kom igen nu!

Klart att det måste finnas någon som inte är insyltat i kakelträsket och som har valt en snygg våtrumsmatta...

Eller är det bara jag som anser det vara rent sjukt att man inne i sitt hus står och sprutar vatten på klinker där tätskiktet bakom är rollat...
 
callel skrev:
Eller är det bara jag som anser det vara rent sjukt att man inne i sitt hus står och sprutar vatten på klinker där tätskiktet bakom är rollat...
Varför anser du det?
 
Vi har tittat på en grå matta från Forbo Forshagas golv Aqualon pacific nr 4852. På väggarna kommer vi att ha målad väv och i duschhörnet blir det faktiskt kakel. Det fins en våtrumstapet som ser ut som mosaik men jag tittade inte så noga i butiken vad det var för märke. Den fans i en blå, beige och vit skala tror jag. Jag var i en Spektrum butik. Kolla på Armstrong och Tarketts hemsidor också.
 
har faktiskt letat efter en tapet som liknar mosaik men jag har aldrig hittat någon. Skulle vara kul om du kom ihåg vilket märke det var som du såg på våtrumstapeten som såg ut som mosaik...

Hur stora var rutorna ungefär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.