Hej

Ska bygga ett vedskjul i vår och har ett par frågor.

1. Hittade en byggahusare som byggde såett skjul med dessa väggar

Sidvy av ett nybyggt vedskjul med vertikala träribbor för ventilation och halvtak i naturlig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/byggt-vedbod.115166/#post-4140081

Väldans snyggt måste jag säga! Men hur är det med ventilationen, blir den tillräckligt bra tror ni?

2. Hur djup kan vedskjulet vara eller med andra ord, hur många staplar kan man lägga intill varandra? Vår ved är ~30 cm lång, kan man ha tre staplar intill varandra? Fyra? Hundra? Jag har sett att vissa sagt att man inte bör ha mer än tre och sen på nästa ställe ser man en bild där någon har staplat flera meter djupt...

3. Jag har plåttak liggandes från en riven bod som jag gärna skulle använda igen. Saken är att vi har plåttak på vår altan och där blir det alltid en massa kondens som droppar ner. Svårt att säga kanske men tror ni den kondensen har en praktisk effekt på vedens torrhet?

4. Jag vill gärna att framsidan ska vara öppen då jag tycker att staplad ved är charmigare än en vägg. Finns det någon riktlinje för hur långt taket bör sticka ut med tanke på regn. Det ”vedskjul” jag rivit nu hade en halvmeter långt utstick men med tanke på att de sex raderna med plåttak bestod av tre olika sorters tak berodde det nog snarare på att byggaren tog vad som fanns tillhands.

5. Nu får kanske vissa byggahusare en stroke men jag tänker gjuta plint till vedboden. Mest för att jag aldrig gjort det och vill öva inför ett kommande bygge. Har ni åsikter om vilka dimensioner virket till golvet ska vara är jag tacksam för det. Jag ska dock erkänna att just det har jag inte googlat själv ännu, jag antar att svenskttra.se kan hjälpa mig med det. Frågan är väl bara hur tungt det blir med all ved.

6. Har ni byggt ett vedskjul ni är stolta över? Släng in bilder!
 
Inte min vedbod men nästa blir nog nånting sådant. Snygg! (från Pinterest)
Två robusta vedbodar av trä med gaveltak och öppna sidopaneler för ventilation, visat i olika miljöer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trunk
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Hej

Ska bygga ett vedskjul i vår och har ett par frågor.

1. Hittade en byggahusare som byggde såett skjul med dessa väggar

[bild]
[länk]

Väldans snyggt måste jag säga! Men hur är det med ventilationen, blir den tillräckligt bra tror ni?

2. Hur djup kan vedskjulet vara eller med andra ord, hur många staplar kan man lägga intill varandra? Vår ved är ~30 cm lång, kan man ha tre staplar intill varandra? Fyra? Hundra? Jag har sett att vissa sagt att man inte bör ha mer än tre och sen på nästa ställe ser man en bild där någon har staplat flera meter djupt...

3. Jag har plåttak liggandes från en riven bod som jag gärna skulle använda igen. Saken är att vi har plåttak på vår altan och där blir det alltid en massa kondens som droppar ner. Svårt att säga kanske men tror ni den kondensen har en praktisk effekt på vedens torrhet?

4. Jag vill gärna att framsidan ska vara öppen då jag tycker att staplad ved är charmigare än en vägg. Finns det någon riktlinje för hur långt taket bör sticka ut med tanke på regn. Det ”vedskjul” jag rivit nu hade en halvmeter långt utstick men med tanke på att de sex raderna med plåttak bestod av tre olika sorters tak berodde det nog snarare på att byggaren tog vad som fanns tillhands.

5. Nu får kanske vissa byggahusare en stroke men jag tänker gjuta plint till vedboden. Mest för att jag aldrig gjort det och vill öva inför ett kommande bygge. Har ni åsikter om vilka dimensioner virket till golvet ska vara är jag tacksam för det. Jag ska dock erkänna att just det har jag inte googlat själv ännu, jag antar att svenskttra.se kan hjälpa mig med det. Frågan är väl bara hur tungt det blir med all ved.

6. Har ni byggt ett vedskjul ni är stolta över? Släng in bilder!
5. Veden är rätt tung när den är rå, gör många plintar.
Jag föredrar att ha veden på lastpall i vedskjulet och skulle gärna ha begagnade trädgårdsplattor under pallarna om jag gör nått mer vedskjul.
 
F fribygg skrev:
5. Veden är rätt tung när den är rå, gör många plintar.
mm. Jag har försökt kolla lite på svenskttra.se och google men jag får inte riktigt fram något vettigt.

Vad tror du, eller någon annan, om 1,5 meter mellan plintarna. Eller är det i överkant? Kanske till och med i underkant?

Tror ni det räcker med 45x170 i bjälklaget? Svenskttra.se verkar inte gilla min ipad när jag testar deras kalkylator. Ibland fungerar det inte, ibland säger den att det räcker med 45x90 och ibland måste jag ha limträbalk 90x405, trots att jag matar in exakt samma siffror.


Tror ni det går bra att använda justerbara stolpskor? Jag har tänkt det eftersom jag tvivlar lite på min skicklighet att få det plant annars men jag läste nu att de inte är lika stabila. Men det kanske är irrelevant för ett vedskjul.

De exakta måtten på skjulet är inte helt bestämt men ca 1,5 x 6 meter. Höjden från golv till tak blir ca 1,8 m. Kanske något lägre.
 
Om man grovt tänker sej att man kan stapla 2 m högt och att nyskapad björkved väger 900kg per m3 så behöver bjälklaget klara 1800kg per m2. Om du har torr ved kan du halvera vikten..

Sätt tätt med plintar.
 
F fribygg skrev:
Om man grovt tänker sej att man kan stapla 2 m högt och att nyskapad björkved väger 900kg per m3 så behöver bjälklaget klara 1800kg per m2. Om du har torr ved kan du halvera vikten..

Sätt tätt med plintar.
Jo, så långt har jag kommit. Däremot blir höjden ved troligtvis inte mer än 1,5 meter på det högsta ställen samt att vi brukar köpa ved som legat på tork en stund. Skulle vi någon gång få helt nyhuggen ved så finns det plats att ha den på marken medans det torkar lite.

Utöver det så kommer vi nog stapla travarna med ca fem centimeters mellanrum vilket sänker vikten något.

När jag räknade igår så tänkte jag att man kan räkna med 1.000 kg per kvadratmeter och då har jag ganska mycket marginal. Men det är om det inte medför en absurd täthet mellan plintarna i så fall får jag sätta mig och göra mer realistiska beräkningar.

Men jag undrar fortfarande hur tätt det ska vara mellan plintarna, finns det någon tabell man kan använda sig av? Jag har hittat ett helt gäng med tabeller och dyl men de tar bara hänsyn till dimensionerna på bjälklaget samt avstånd mellan bärlinor (om jag nu använder rätt termer) m.m. Jag har inte hittat något som låter mig ta hänsyn till vikt som ska vara på golvet.
 
N
Jag har har byggt två vedskjulet och följande lärdomar drog jag från det:

2) Fyra staplar tycker jag fungerat bra. Däremot tycker jag att det är ännu viktigare med en skiljeväg. Det hade jag inte i första vedskjulet. På det viset kan du låta ena sida ligga på tork.

3) På det första hade jag plåttak och på det nuvarande papptak. Kondens från plåttak upplevde jag aldrig som ett problem, men papptaket är mer estetiskt tilltalande.

4) Mina vedskjul har haft öppningen åt två olika väderstreck. Det andra byggdes med öppningen åt ett annat väderstreck eftersom jag tyckte att veden ofta blev blöt av regnet i det första. Till och med när det bara var det innersta laget kvar kunde den veden bli blöt av regn. Det nya förrådet har inte samma problem, eftersom det väldigt sällan blåser mot öppningen.

Lycka till med bygget.
 
Se bara till att när du travar ska det vara min 5cm mellan travarna så det kan blåsa mellan, annars torkar inte veden, den förblir fuktig och ruttnar. Lättast är att göra en trave och vid nästa trave skjuter men in en pinne som står mot förgående med jämna mellanrum, då blir dom kvar och låses på plats av dom pinnar som läggs ovanpå. och framför allt med, så ska det vara glest mellan golvtiljorna eller lastpallar går bra. Torka ved är bara luft, luft och åter luft som kan göra det. Vintertid frystorkar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.