C cpalm skrev:
Ja, kanske det. Hällde fröna i ett durkslag, gav dem en rejäl dusch och lät det rinna av ordentligt innan jag hällde över dem i bunken.
Så det var inte fuktigare än att fröna kunde hålla vattnet, dvs. ingen vattensamling i botten på bunken.
Däremot kanske locket var lite för tätt? Eller så fick det stå lite för länge, men jag såg som sagt inga tendenser till grodd.
Vilken frösort var det?
Jag kör mestadels med granngårdens slottspark och de får fart efter ett par dagar enligt denna metod. Xeeds skugga som jag också har på ett par håll blir mest en sörja pga coatingen så de sår jag på vanligt vis efter att ha testat att förgro.
 
C
tensiden tensiden skrev:
Vilken frösort var det?
He he, det var faktiskt just granngårdens slottspark. Vilket sammanträffande :rofl:
 
Jag tänkte köra med denna metod nu i vår på ett par område jag vill "reparera". Dels är det ett hål där det tidigare stod en buske (en taggig buske med märklig dragningskraft som man på något sätt alltid lyckades sticka sig på, och som dessutom hade taggar som tenderade att brytas av så man fick plocka med pincett) som jag ska fylla upp och dels är det ett par gropar som man ser alldeles utmärkt nu. Vi har precis haft rätt kalla nätter med ett par minusgrader, men prognosen för nästa tiodagarsperiod ser bättre ut. 14 grader idag och inga frostnätter.

Tänkte nu vänta ytterligare några dagar innan jag slänger igång första blandningen av förgrodd, men min tanke är att så länge det inte blir minusgrader så borde fröna klara sig. De kanske slutar växa de kyligare nätterna eller dagarna men så länge de inte fryser så borde det gå bra. Vad tror ni om det?

Jag kommer fylla upp hålen med jord först och sedan när jag uppnät rätt höjd så lägger jag på någon millimeter av den förgrodda blandningen. Kommer att blanda fröna i siktad torv, så det bara är fint stoft + frön. Torven "försvinner" nog nästan helt så även om man skulle bry sig om den extra millimetern så har det nog sjunkit ihop rätt snart. Tänker också experimentera med att täcka delar av den utströdda blandningen från några dagar till ett par veckor, för att se i vilken grad detta påverkar etableringen. Täcker med svart plast (gamla jordpåsar) för att maximera värmen på dagarna och förhindra avdunstning, så att det hålls fuktigt.

Förgrodden kommer att ske i garaget där det brukar vara sisådär 15 grader vid denna tid, så jag gissar att det tar en 5–10 dagar innan de är redo att sättas ut?

Ska försöka komma ihåg att dokumentera processen!

De av er som har laborerat med det här, har ni en uppfattning om hur känsliga fröna är när de är förgrodda? Jag tänker mig att om jag gör detta på lite större ytor så kommer jag att vilja jämna av med en bräda exempelvis och så vill man kunna kanske flytta runt saker lite varsamt med en räfsa osv. (Marken i övrigt ska redan vara utjämnad, tillplattad och komprimerad så att den håller att gå på, tänker jag.) Hur försiktig ska man vara? Kan man hantera den förgrodda blandningen som jord, som en kristallvas eller som något däremellan?
 
halper halper skrev:
Hur försiktig ska man vara? Kan man hantera den förgrodda blandningen som jord, som en kristallvas eller som något däremellan?
Det låter bra, så länge det inte kommer frost lär det klara sig fint. Möjligt att det klarar frost också men kanske dumt att chansa.

Vad gäller hanteringen så körde jag metoden att förgro i skottkärra och sedan hälla ut och kratta runt och det funkade utmärkt. Vänta däremot inte för länge som jag gjorde en gång - då blir det långa rötter som inte mår lika bra av att flyttas runt! Och ja, ca en vecka tror jag var lagom i garaget.
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Det låter bra, så länge det inte kommer frost lär det klara sig fint. Möjligt att det klarar frost också men kanske dumt att chansa.

Vad gäller hanteringen så körde jag metoden att förgro i skottkärra och sedan hälla ut och kratta runt och det funkade utmärkt. Vänta däremot inte för länge som jag gjorde en gång - då blir det långa rötter som inte mår lika bra av att flyttas runt! Och ja, ca en vecka tror jag var lagom i garaget.
Tänkte slänga ut det när det precis börjar se ut som att något händer. Jag har gjort en blandning med rätt mycket frön, typ 1/3 av volymen. Ska se hur det fungerar. Tänkte breda ut det i ett ytterst tunt lager och sedan bara trycka till med handen. Ska se hur det fungerar. Blir rätt klumpigt när det är fuktigt.

Rapporterar om en vecka eller tio dagar eller så!
 
Nu står blandningen i garaget för att mogna. Jag har vattnat den så att den är ganska fuktig men inte blöt. När man tar upp en näve så är den sval och våt men det droppar inte om den. Har svårt att bedöma vad som är lagom. Vi får se. Det första stället jag ska reparera är ett hål där det tidigare stått en äckligt stickig buske, och där har jag nu fyllt upp med en blandning av jorden som var där och lite ny torv. Den var lite sandig/lerig och verkade synnerligen permeabel: i höstas så dumpade jag några tusen liter (inte kommunalt!) vatten där på ett par timmar och det bara försvann. Jag har blandat kanske 50/50 den gamla jorden med "trädgårdsjord" som är typ 85% torv.

Nu har jag lagt en plastsäck över, och ovanpå den en jordpåse. Tanken är att avsaknaden av sol ska försena och försvaga det som eventuellt finns i jorden och kan växa. Jag kommer sedan att fylla upp de sista centimeterna med bara "trädgårdsjord" från påsen, som är rätt steril och inte verkar ha något ogräs i sig. Därefter sprider jag ut min blandning så tunt som möjligt; blir väl en centimeter ungefär. Efter det trycker jag till det hela med handkraft (tänker mig då att jag hamnar ±1 cm från omgivande mark, som inte heller är helt jämn förstås) och som ett experiment tänkte jag täcka halva ytan i någon vecka för att se om det gör någon skillnad på något sätt.

Jag har också en ny gräsmatta som jag sådde förra året i månadsskiftet augusti/september på en del av tomten som jag erövrat från naturen. (Tidigare var där högt gräs, sly och sten.) Den tog sig initialt riktigt bra och såg som bäst ut i slutet av september. Sedan blev det rätt regnigt och på stora områden så blev rätt många och rejäla maskhögar. Sent på hösten hade det blivit några kala fläckar där man bara såg jord. Nu under vintern så har den drabbats av gula fläckar också (snömögel? isbränna?). Jag gissar att den inte riktigt hann etablera sig, för på den tredjedel som jag sådde en vecka senare ser det generellt sett värre ut. Resten av fröblandningen tänkte jag använda på denna gräsmatta, där jag helt enkelt kommer att slänga ut en näve på de fula fläckarna, rufsa ner blandningen mellan stråna (i de fall där finns några) och sedan trycka till med handen så de ligger mot jorden. Tänker mig att det är bättre att behålla existerande gräs, även om det är dött, för att skydda från stark sol och avdunstning till en början. Det döda gräset kommer väl ändå att brytas ner och agera mat för det nya som växer upp.
 
  • Jordyta i trädgård med nyfylld mörk jordblandning för att reparera ett hål, omgiven av gräs och vårblommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med kala fläckar och vissnat gräs, indikationer på snömögel eller isbränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön gräsmatta med några kala fläckar, stentrappa och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hmm … idag såg jag vad som verkar vara tillstymmelse till något grönt. Kan inte tänka mig att det varit något grönt i blandningen från början men det är också svårt att tro att det skulle börjat växa på tre dagar.

Vad säger erfarna förgroddare om detta utseende på mixen?
 
  • Närbild av en groddmix med till synes gröna skott som sticker upp ur mörk jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gräsfrösådd som visar tidigt stadium av groddar mot en växtkrukas kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ville bare sige at jeg også har brugt metoden med at forgro græsset i en trillebør. Og i 2 sæsoner. En rigtig god måde at få det i gang hurtigt.
Og det vigtigste er vel, som I skriver, at græsset ikke må blive for langt i trillebøren.
Bare ud på græsplænen når de første spirer kommer, og holde jorden fugtig ved at vande efter solnedgang. :)
Mvh.
 
  • Gilla
nevinator och 2 till
  • Laddar…
Det börjar bli dags även för mig att testa denna metod för att få bukt med lite kala fläckar i gräsmattan. Jag har dock aldrig provat att så gräs förut och undrar lite över vattning efter att fröna grott i skottkärran. Vad jag förstår så är det framförallt den första tiden man behöver hålla jorden konstant fuktig och det borde väl med denna metod snarare vara den tid som fröna förgror i skottkärran?

Så min nybörjarfråga är därför hur mycket, hur ofta och hur länge man behöver vattna efter att man krattat ut jorden?

Tack på förhand!
 
J Jenseo skrev:
Det börjar bli dags även för mig att testa denna metod för att få bukt med lite kala fläckar i gräsmattan. Jag har dock aldrig provat att så gräs förut och undrar lite över vattning efter att fröna grott i skottkärran. Vad jag förstår så är det framförallt den första tiden man behöver hålla jorden konstant fuktig och det borde väl med denna metod snarare vara den tid som fröna förgror i skottkärran?

Så min nybörjarfråga är därför hur mycket, hur ofta och hur länge man behöver vattna efter att man krattat ut jorden?

Tack på förhand!
När jag har sått har jag slängt ut fröna efter att blandningen börjat ”stelna” en aning. Detta är alltså när de allra första små bitarna rot sticker ut. I detta läge kan man fortfarande hantera det ungefär som jord. Jag har behandlat de förgrodda fröna någorlunda försiktigt men absolut inte extremt. Räfsat, krattat, trampat, tillplattat. Inga problem.

Jag har sedan efter att ha lagt ut det och jämnat till en sista gång och därefter vattnat. Jag har sedan skött det som jag skött nysått gräs oavsett metod: vattnat så att ytan håller sig fuktig tills stråna är ett par centimeter långa.

Den reparerade biten på bilden är ungefär två veckor gammal och den vattnar jag inte längre! (Bilden tagit precis efter en skur.)
 
  • Nyväxt gräs längs en grusgång och stentrappa efter regnskur, två veckor gammal sådd som blivit fast och grön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
halper halper skrev:
När jag har sått har jag slängt ut fröna efter att blandningen börjat ”stelna” en aning. Detta är alltså när de allra första små bitarna rot sticker ut. I detta läge kan man fortfarande hantera det ungefär som jord. Jag har behandlat de förgrodda fröna någorlunda försiktigt men absolut inte extremt. Räfsat, krattat, trampat, tillplattat. Inga problem.

Jag har sedan efter att ha lagt ut det och jämnat till en sista gång och därefter vattnat. Jag har sedan skött det som jag skött nysått gräs oavsett metod: vattnat så att ytan håller sig fuktig tills stråna är ett par centimeter långa.

Den reparerade biten på bilden är ungefär två veckor gammal och den vattnar jag inte längre! (Bilden tagit precis efter en skur.)
Tack, det kopierar jag rakt av! :)
 
  • Gilla
WIP
  • Laddar…
Det vanligaste felet man kan göra, i min uppfattning, är att man inte vattnar tillräckligt när grässtråna är små. Jag gör det felet jämnt (det är ju så tråkigt och bökigt att vattna) och inbillar mig att morgondaggen ska vara tillräckligt...det är det inte.

Vid nysådd ska man vattna lite och ofta. Beroende på hur mycket hjälp man får av moder Natur, så kan det krävas vattning två gånger om dagen (det gör aldrig jag).

När gräset är väletablerat ska man istället vattna mycket och mer sällan. Detta för att genomvattna jorden ordentligt så att gräsrötterna söker sig nedåt efter vatten, istället för i sidled.

Ovan är vad jag har läst mig till, men är som sagt inte så bra på att följa själv...så har jag ingen golfgreen till matta heller. :p
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
Vart kan man köpa stora fiberdukar?
Hur upplever ni att regnvatten och vatten från spridare tar sig genom duken? Eller måste man flytta duken vid vattning?
 
A
Östlund Östlund skrev:
Vart kan man köpa stora fiberdukar?
Hur upplever ni att regnvatten och vatten från spridare tar sig genom duken? Eller måste man flytta duken vid vattning?

De dukarna jag använt tar sig vatten utan problem igenom vatten från regn/spridare.
 
Jag har motsatt erfarenhet av markduk. Jag köpte någon "vanlig" fiberduk på Granngården som beskrevs som vad jag trodde att jag ville ha: den skulle skapa ett "gynnsamt mikroklimat" och sådana där saker. Jag sådde en yta som jag hade reparerat, vattnade ganska ordentligt, bredde mödosamt ut den förbannade duken som fladdrade i vinden (att göra det ensam visade sig rätt svårt) och sedan väntade jag. Tio dagar senare hade den andra ytan som jag sått på vanligt sätt (med lite lätt vattning de dagar det var soligt) börjat växa och under duken såg jag ingenting. Kände på jorden och den var helt snustorr. Vattnade med kanna ovanför duken och vattnet pärlade sig fint som på en nyvaxad raggarbil och rann av. Jag tog av duken och återgick till min normala metod (dvs hålla ytan fuktig) och ett par veckor senare kom det några fjuniga strån upp. Detta är nu den tidigast sådda och helt klart absolut sämsta reparerade ytan av alla: en hel del frön har nog bara dött, för det är fläckigt och kalt och tråkigt.

Så det spelar kanske roll vilken duk man har. Den jag köpte fungerar helt klart inte. Att ta av den för att vattna är rätt bökigt. Det är lättare att vattna tre gånger om dagen än att få rätt på duken en gång varannan dag.

När man förgror frön så är det dessutom rätt få dagar som man måste vara noga med vattning. Är det som nu typ 15–18 grader och solsken så tar det mindre än en vecka från det att man sprider ut fröna tills man har början till gräsmatta, och efter att man har ett par centimeter gröna strån så kan man nog lugnt övergå till att vattna dagligen som mest. Jag har i alla fall slutat vattna helt (hittills i år) så fort gräset kommit upp 2–3 centimeter.
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.