Alla dessa råttor och möss som gillar att komma in går det att använda material som de inte gillar. Vilken isolering älskar dom och vilken får dem att välja grannens hus istället:D ???

Är det över huvudtaget möjligt att minska ned de oinbjudna gästerna, med bara materialval?

Jag kommer att totalrenovera ett ruckel inget blir kvar utom delar av stommen, det som är intressant här är isoleringen av golv och väggar.
 
Gullfiber o liknande verkar dom älska, har hört flera personer beskriva hur den kan vara full av gångar efter några år (tänk då också på hur bra isoleringen fungerar). Vad gäller väggar är det antagligen det bästa man kan tänka sig om man är husmus att hitta ett hus där man klätt väggarna invändigt med skivcor, och sedan fyllt utrymmet mellan skivor och stomme med mysig gul ull...

Vi har drevad timmerstomme klädd med lerklining på insidan. Inga problem med möss i väggarna - det finns ingenstans där de kan krypa! I trossbotten o mellanbjälklag verkar det inte heller vara något större problem, där har vi spån och jord, men varför det är så vet jag inte.
 
Vad jag har läst så ska dom inte gilla Ekofiber pga deras tillsats som dom använder (för att motverka brand). Men om det är sant eller ej låter jag vara osagt.

Dock så trivs dom mycket bra i all Miniralulls isolering. Förr i tiden så kastade man in krossat glas och annat vasst så att ohyran skulle skära sönder sig.. Men det funkar inte..
Så det är ingen ide att testa det iallfall..
 
ska vi också använda, ner en bra bit under golv dels för mössen men mer för att stoppa drag. Sedan leca istället för den urgrävda jorden som var under golvet. Släckt kalk längs väggarna (otrevligt att krypa i för dem sägs det). Om man bygger på dettta gamla sätt påstås väggarna bli utan utrymme att krypa i och lecan rasar bara samman och går inte att göra gångar i.

Görhoppningsvis blir det ett torrt hus som kan andas ut fukt och ger mössen fingret. Hur det funkade vet vi om ett år.... ;)


/Anna
 
Mikael_L
Sen kan man sätta sånt där myggnät fast i stål för att täcka alla möjliga öppningar, t.ex. längs fasadbräderna underkant och syllen. osv.

I gamla hus, är det väl ibland omöjligt att täcka för alla öppningar...
 
Fick höra att stenull inte är så populärt för deras tänder. Fick förslaget att använda det 1m upp på väggen och i hela golvet. Har någon provat det?

Eller fungerar det med cellplast, känns inte alls bra det är så lätt att skära i. Sen läste jag om tätning med fogskum, båda alternativen, bra och dåligt.... förvirrad

Ecofiber i all ära men jag tror inte riktigt på ekologiska alternativ, de känns inte hållbara nog och priserna tittar jag inte ens på då jag inte är intresserad. Det jag anser bra ekologi är ett bra isolerat hus med material som håller länge. Mindre uppvärmnings kostnad= mindre utsläpp = bättre ekologi och ekonomi...

Pappa pratade om att golvet kallades blindbotten, nya kunskaper varje dag.

Tack för alla svar, det är ingen timmerstomme, låter helt underbart att slippa hyresgäster... / Tanja
 
Cellplast är inga problem för möss. Dom är bra och gör det enkelt att bygga gångar i..

Cellulosa (tex Ekofiber) har samma,Bättre eller lite sämmre Isoleringsvärde som Miniralull. = så uppvärmingskostnaden är i stort sätt den samma.
Cellulosa är dock dyrare att köpa in änn Miniralull. Troligen beroende på att tillverkningsvolymen är mycket mindre. Och detta är ett argument att skippa just Cellulosan. Fram för allt i ett nybygge.

Matreal av Ekofiber typen håller lika länge som papper då det är just papper. Finns ju böcker som är några hundra år.. Så hållbarheten finns nog där.

Frågan är nog snarare hur länge bindingsmedlet i miniralullen håller..? Troligen huset livslängd. Och det räcker nog ganska gott.. Men vem vet?

Gnagares tänder slutar inte att växa (tyvvär??) så även om det är svårare (sliter mera) på vissa miniralullre änn andra så spelar det nog en mindre roll.

Bäst är det ju att täta med metall nät överallt där det går. O möss kommer in i riktigt små hål. Kommer bara huvet in så följer kroppen med..
 
Vi flyttade in i ett äldre hus sommaren -05, den hösten slog jag ihjäl 3 möss och tog några till i fällor. Tillslut tröttnade jag och köpte en sån där ultraljudsmojäng på Coop för ett par hundringar. Sedan dess har mössen lyst med sin frånvaro.
 
Skulle väl gissa att gnagandet är det minsta problemet just vad gäller isolering. Tror ni inte att dom "gräver/puffar/bökar" fram gångar i isoleringen? Sen springer dom runt där och väsnas, plus att isoleringsförmågan blir kass när materialet är fullt av gångar.
 
Aniska skrev:
Släckt kalk längs väggarna (otrevligt att krypa i för dem sägs det).
/Anna
Släckt kalk är otrevlig på så sätt att om man får det i fuktiga ögon och mun så bränner den otäcka sår och djuren blir skadade/blinda.
Det gäller också människor så var försiktiga vid hanteringen. När kalken blandas med vatten utväcklas också värme och man får brännskador i ögonen, dessuton är den starkt alkalisk som gör saken ännu värre.
Förr i tiden strödde man kalken i sågspånen som användes till isolering men hur det gick till vet jag inte. Troligtvis fyllde man på uppifrån när sågspån var på plats och kalkpulver ramlade neråt varje gång något djur försökte gräva i spånet.
gaia
 
Vi skaffade avfuktare i torpargrunden sen den dan är det tyst i huset inget gnagande. Kanske det är ljudet som irriterar mössen?
 
Släcktkalk, ultraljud och avfuktare...
Mycket intreserad då jag senast bodde på landet använde sonens leksakshammare på väggen att skrämma dem till tystnad så jag kunde somna...

Tacksam för alla förslag, bott inne i stad de senaste åren och blivit FEG... :D /Tanja
 
Nu har jag läst på lite till lever inte hussvmp på kalk? Är det inte dumt då att ha det i isoleringen då? Alla teorier behövs.. Kan man täta småspringor men skum, eller är det en förrätt? / Tanja
 
  • Gilla
Mellberg
  • Laddar…
Vi har haft problem med möss till och från under åren (bor i ett hus byggt 36 utbyggt/ombyggt 05). Vi har provat att täta, att sätta fällor, att använda elektroniska skrämselapparater, att stå ut etc etc men INGET har funkat så bra som att skaffa två katter! Har inte sett röken av mössen sedan katterna flyttade in och då är våra katter världens lataste lyxkatter som inte går ut under vinterhalvåret utan tillbringar hela dagarna jäsandes i soffan! Blotta stanken av katterna verkar dock hålla mössen på avstånd!
 
Nu är maken överkänslig mot pälsdjur på sommaren, men jag skulle älska ha några katter. Så jag är mycket avundsjuk!!! Undrar om doften av katt håller dem borta, mycket intressant tanke. / Tanja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.