Jag ser framför mig hur det bär i väg med veden:eek: :D
 
Den verkar vara bra. Men nackdelen med en sådan (och även en skottkärra) är att du först måste trava veden på kärran och sedan trava den en gång till i pannrummet. Kan man lägga veden direkt på en pall när man kluvit den så sparar man en hel del hantering av veden.
Martin
 
storahuset skrev:
men jag kommer att försöka trava veden på hemmabyggda pallar mått ca h:160 b:70 d:50(som veden är). Dessa tänker jag sedan lyfta och köra med säckakärra.
Är det ingen som kör pallar med traktor?
 
storahuset skrev:
... jag kommer att försöka trava veden på hemmabyggda pallar mått ca h:160 b:70 d:50(som veden är). Dessa tänker jag sedan lyfta och köra med säckakärra.

...

Intressant ämne detta.
Martin

Det där var det bästa som jag har läst på länge! 50 * 50 * 160 tycker jag verkar vara ett utmärkt mått. Som jag har tänkt på detta utan att tänka på att man faktiskt kan bygga pallar/kasetter själv. Tack!
 
solo_innova skrev:
Är det ingen som kör pallar med traktor?

Jo, jag kör in mina pallar med traktor...
 
Jag tar in veden på en cykelkärra som jag låter stå bredvid pannan i pannrummet.
Tidigare travade jag av veden i travar bredvid pannan, men nu tar jag alltså veden direkt från cykelkärran till pannan. Det är ganska bekvämt för jag behöver inte gå långt med kärran och en kärra räcker för ca 3 dagars eldning.

Nu behöver jag hantera veden tre gånger (efter klyvning) inklusive ilägget. (1. trava efter klyvning, 2. trava på cykelkärran, 3. lägga in i pannan)

Finns det någon här som har det så ordnat att man vidrör veden endast vid ilägget?
Det vore kanske det optimala?
 
Att trava på vanliga pallar med gavlar på och köra in dem med traktor i pannrummet är nog det bästa. Men jag har inte pannrummet i markplan eller så att jag kan köra in det med traktor. Jag har heller inte någon frontlastare, ja inte ens en traktor har jag...;)
Martin
 
jag har inte heller någon traktor :(
Det är bara storfräsare, dragandes i hängslena, däst avspänt stående på förstubron med storslagen utsikt över nejder, stilla sägandes med putande underläpp "allt jag ser är mitt" som äger traktor.
 
En bekant har sin ved i post burar som får torka under ett tak med endast en vägg åt norr.
på gavlen till sitt pannrum har han ett gjutet golv i samma nivå som pannrummet allt under tak med plats för fem burar.
Sedan rullar han in en bur i taget för eldning.
kör sedan fram nya med traktor.
 
Som ni kanske fattar så är jag utan putande underläpp och traktor...:) Jag har en vanlig trädgård och hus. Jag tänker lite också på att man vill ha det lite snyggt. Det är också en aspekt på detta med vedhanteringen.
Martin
 
jag köpte 10 stycken "perronggodsvagnar" på skroten för en tusenlapp. dom har en axel med 2 hjul mitt under och ett snurrhjul i varje ände vilket gör dom lätthanterliga. mellan gavlarna har jag svetsat 2 armeringsjärn för att gavlarna inte ska vika sej. med hydraulklippen klipper och klyver jag stockarna samtidigt. och transportbandet kastar ner veden i och kring vagnarna .-(.
efter torkning bär jag mha volvo bm 642an in en vagn i taget i garaget som ligger vägg i vägg med pannrummet har jag tänkt mej. jag håller på att installera pannan och tankar mm just nu. jag har åxå travat ved på lastpallar med två stående brädor på kortsidorna och brädor emellan dessa på toppen som håller ihop gavlarna, jag har gjort den ena gaveln högre och lagt plåt ovanpå och därmed fått ett tak med avrinning :)
nackdelen med att trava högt på pallarna som jag gjort, kring 1,70-2 meter är att när veden torkar och pallen inte står riktigt i våg så tenderar veden att "tippa".
Jag har samma problem med nätsäckarna på lastpall, dom vill "tippa" iväg eftersom det lutar där dom stått och torkat.
 
Låter intressant. Du har möjligtvis ingen bild på dina vagnar att ladda upp?
 
Intressant det där med att veden "tippar". Vedtranvan lutar mer och mer och till sist trillar den. Min far (ingen dirket vedmänniksa, men eldade med ved ändå) travade sin ved i pannrummet. Det var ganska långa travar ända upp i taket. Han fick plats med 3-4 travar. Den traven som var ytterst började alltid att buka p mitten och till sist så välte den, om vi inte hann elda upp veden innan. Vi fattade inte varför detta alltid skedde, för så dåligt travad han inte.

Först nu börjar jag fatta. Det måste varit att den yttersta traven torkade, eftersom den stod mot panna. Speciellt ändträt på alla vedklabbar, de krympte och vipps så började traven att luta. Något att tänka på när man travar ved.
Martin
 
jag ska fota å prova publicera bilder om jag lyckas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.