G gaia skrev:
för att undvika att det kommer ny påväxt i maskinen ska man använda tvättmedel utan zeoliter
ICA Basic s tvättmedel var i alla fall tidigare utan zeoliter, skadar inte heller att det kostar typ 5 kr / förpackning.
 
Vi har haft probleme med dåligt lukt på en Husqvarna tvättmaskin. Vi provade att köra med alla tänkbara medel i maskinen klorin, ättika, Electrolux tvättmaskinrengöring m.m. Tillslut kom vi fram till att problemet förmodligen var ansamlingar i bälgen, vi lyckades inte komma åt och rengöra den. Så vi bestämde oss för att ta av den och sätta i en ny. Jag hade läst mig till att det var rätt jobbigt att byta bälg så vi kände att om man skulle ge sig på det var det lika bra och sätta in en ny. Det var rätt jobbigt att byta, men det löste våra problem. Och det var även så att det fanns avlagringar i bälgen. När man fick ut bälgen kan jag förstå varför det var svårt att rengöra den.
Hand håller en tvättmaskinsbälg med synliga avlagringar och smuts i vecken, vilket orsakat luktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bälg från Husqvarna tvättmaskin med synliga avlagringar och smuts, demonterad och ligger på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X
hlph hlph skrev:
Vi har haft probleme med dåligt lukt på en Husqvarna tvättmaskin. Vi provade att köra med alla tänkbara medel i maskinen klorin, ättika, Electrolux tvättmaskinrengöring m.m. Tillslut kom vi fram till att problemet förmodligen var ansamlingar i bälgen, vi lyckades inte komma åt och rengöra den. Så vi bestämde oss för att ta av den och sätta i en ny. Jag hade läst mig till att det var rätt jobbigt att byta bälg så vi kände att om man skulle ge sig på det var det lika bra och sätta in en ny. Det var rätt jobbigt att byta, men det löste våra problem. Och det var även så att det fanns avlagringar i bälgen. När man fick ut bälgen kan jag förstå varför det var svårt att rengöra den.
[bild] [bild]
Jo tack för tipset! Har redan bytt den.
 
Vår maskin luktar illa ibland. Dessutom brukar den varna på displayen att det är dags för ett 90 graders desinfektionsprogram. Det brukar vi köra med ättika.

Men sedan vi börjat lämna luckan på glänt och tvättmedelsfacket lite utdraget, så har luktproblemen minskat signifikant.
 
X Xious skrev:
Jo tack för tipset! Har redan bytt den.
Ja, då är det uppenbarligen inte bälgen i ert fall!
 
A
Töm avloppspumpen varje gåbng
 
X
electroluxaren skrev:
Töm avloppspumpen varje gåbng
Ok, genom att öppna luckan och tömma från slangen som finns där menar du? Efter varje tvätt?
 
A
X Xious skrev:
Ok, genom att öppna luckan och tömma från slangen som finns där menar du? Efter varje tvätt?
om man använder flytande tvättmedel hinner detta att surna i avloppspumpen mellan varven
om man tömmer den och tar ur "filtret" efter varje tvätt så blir det bättre.
bara man kommer ihåg att sätta tillbaks det innan nästa tvätt...
 
  • Gilla
  • Wow
gaia och 1 till
  • Laddar…
X
FG FG skrev:
Det räcker med 40 grader till Klorin.
Ta en hel flaska i trumman. Låt maskinen vispa runt det i någon minut sedan stänger man bara av och låter den stå över natten. Låt den köra klart. Sedan kör man 90-gradigt program med diskmaskinstabletter efteråt för att bli av med klorlukten.
Man kan inte köra en vanlig vittvätt (som tål klorin) efter klortvätten och skippa diskmaskinstabletterna? Våra diskmedelstabletter är parfymfria om det är det du är ute efter?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Diskmedel har en stor rengörande effekt som kan komplettera klorin eller helt ersätta.
 
  • Gilla
Xious
  • Laddar…
X
Lukten vart betydligt mindre efter klortvätt 40grader och diskmedelstvätt 90grader, men det återstår fortfarande lite lukt, ska man köra en till klortvätt?
Jag körde väldigt grundlig klortvätt:
1. Hällde en hel flaska klorin (750ml) i trumman (varav lite i huvudtvättfacket)
2. Startade ett 40grader program och lät den köra runt det i kanske en 15min
3. Lät den stå en timme, roterade manuellt trumman lite (så att en annan del av trumman står i klorvattnet)
4. upprepade steg 3 så att hela trumman fick stå ca en timme blötlagd i klorvattnet (dvs. 4-5 timmar innan roterat trumman helt)
5. Lät den stå över natten
6. På morgonen så upprepade jag steg 3 och 4 igen (ca 4-5 timmar)
7. Startade ett nytt 40 grader program där den ca 3 timmar (eco-läge) snurrade runt klorvattnet innan den tömde det och började skölja.
8. Körde ett 90 grader program med 3 diskmedelstabletter i trumman.
9. Lucka och tvättmedelsfack fick stå öppet över natten för att lyfta ur.
 
A
X Xious skrev:
Lukten vart betydligt mindre efter klortvätt 40grader och diskmedelstvätt 90grader, men det återstår fortfarande lite lukt, ska man köra en till klortvätt?
Jag körde väldigt grundlig klortvätt:
1. Hällde en hel flaska klorin (750ml) i trumman (varav lite i huvudtvättfacket)
2. Startade ett 40grader program och lät den köra runt det i kanske en 15min
3. Lät den stå en timme, roterade manuellt trumman lite (så att en annan del av trumman står i klorvattnet)
4. upprepade steg 3 så att hela trumman fick stå ca en timme blötlagd i klorvattnet (dvs. 4-5 timmar innan roterat trumman helt)
5. Lät den stå över natten
6. På morgonen så upprepade jag steg 3 och 4 igen (ca 4-5 timmar)
7. Startade ett nytt 40 grader program där den ca 3 timmar (eco-läge) snurrade runt klorvattnet innan den tömde det och började skölja.
8. Körde ett 90 grader program med 3 diskmedelstabletter i trumman.
9. Lucka och tvättmedelsfack fick stå öppet över natten för att lyfta ur.
och pumphuset då?
 
X
electroluxaren skrev:
och pumphuset då?
Tömde precis det, ingen speciell lukt därifrån, utan lukten kommer inifrån trumman.
 
  • Gilla
jositah
  • Laddar…
A
Det är ingen Samsung du har?
 
X
electroluxaren skrev:
Det är ingen Samsung du har?
Nej Siemens iq700
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.