Har köpt en vattenbaserad epoxifärg (på presentkort, så den var gratis, Teknos Teknofloor 1-komp) och tänkte måla golvet i min verkstad med det. Golvet är 2 år gammalt och verkstan är snickarverkstad så den är smutsig.

Planen är att måla den i etapper och flytta maskinerna (dom som kan flyttas..). Men jag undrar måste jag slipa golvet? Tycker golvet ser helt bra ut men det är väl inte slipat från förr. Jag kan inte säga om det är så eller ej. Är en golvslip ett måste? Säljaren tyckte man skulle slipa men jag vet ju från förr att säljarna inte alltid vet bäst.

Har läst nånstans att man kan förbehandla med diverse medel också för att få bättre resultat, stämmer det. Typ något sånthär?
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Betonglasyr-2000028227/

Att flytspackla såg ju annars ut som ett relativt lätt sätt att få en fin och jämn yta om man tycker det är bra. Men inte en chans att jag kan flytta t.ex. bandsågen så den skulle bli del av golvet... :D
 
Redigerat:
  • Gilla
jehn
  • Laddar…
Finns bild? Det är ju "bara" ett garage så är det lite rufft så är det ju inte hela världen. Glöm inte att kolla om du måste prima innan målning.
 
Jag gick ut och tog några bilder, jag har inte varit så varsamm med golvet, spill från färger och lacker tror jag är ett problem, annars tycker jag golvet ser ganska bra ut strukturmässigt:

26932402951_5c27e687f4_b.jpg

26906848552_8d8f35d998_b.jpg
 
Jag skulle köpt 2 komponent färg. Biltemas 2 komp garageförg kör jag med och fungerat bra för mig.
Tvätta golvet med syra så du får bort gjuthinnan (om det inte är fett/olja på det, då är det avfettning först)

Låt torka och måla sen.

Min erfarenhet av 1 komponent är att den löser upp sig (om tex däck står på den pga gummit/kemikalierna i själva däcken) samt inte håller lika bra
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Inga däck eller bilar i mitt garage, dom är portförbjudna. Detta är en snickarverkstad. Nu har jag nu redan färgen så den ska användas.
 
  • Gilla
mbrihler
  • Laddar…
Hyr en ABS slip med stenar och slipa av ytan, använd absolut inte syra .
Har du frågor så hör av dig , har holt på med behandling av betong i över
30 år.
Med vänlig hälsning
Matte
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Håller med matte slipa innan dels för att alla toppar på golvet kommer att slitas nerså färgen försvinner sen hade jag nog kollat med färgleverantören om det går att byta till teknofloor 2k istället
 
Köpte den för över ett halvår sen och så brydd är jag inte egentligen att jag tycker 2k krävs.

Den var dessutom bruten till en färg jag ville ha, en sorts gråblått. Hade det inte varit för färgen hade jag förmodligen kört på den där biltema betonglasyren eller liknande. Jag vill egentligen ha en yta som är enkel att städa från sågspån och damm.
 
M Mats Lindh skrev:
Hyr en ABS slip med stenar och slipa av ytan, använd absolut inte syra .
Har du frågor så hör av dig , har holt på med behandling av betong i över
30 år.
Med vänlig hälsning
Matte
Hej !
Ska måla golvet i garaget, har en nygjord platta på 42 m2 , plattan är glättad så jag behöver slipa av ytan så färgen suger i plattan, tänkte hyra en ABS 833 maskin på ramirent funkar den mäste man slipa ner mkt på ytan? Sen tänkte jag köpa en två komponentsfärg färg på Nordsjö Professional Epoxi A funkar den färgen eller rek du nån annan färg?

Tack på förhand Stefan
 
Man brukar slipa av ytan för att bli av med den så kallade betonghuden. En ABS-slip med runda slippapper tror jag är det rätta, ta ett rejält grovt papper och kör över golvet med. Man ser direkt skillnaden mellan slipat och oslipat, men det behövs inte många sekunders slip per yta, det är min erfarenhet.
Att sen slipa med finare papper tycker jag är overkill. Färgen fyller i och gör golvet rätt blankt och halt. Finns en del som blandar i speciella flingor eller sand för att få lite strävare yta, men jag gillar den blanka då det är lättare att tvätta golvet i ett garage då.

Lycka till!
 
  • Gilla
Stefan Borgström
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Man brukar slipa av ytan för att bli av med den så kallade betonghuden. En ABS-slip med runda slippapper tror jag är det rätta, ta ett rejält grovt papper och kör över golvet med. Man ser direkt skillnaden mellan slipat och oslipat, men det behövs inte många sekunders slip per yta, det är min erfarenhet.
Att sen slipa med finare papper tycker jag är overkill. Färgen fyller i och gör golvet rätt blankt och halt. Finns en del som blandar i speciella flingor eller sand för att få lite strävare yta, men jag gillar den blanka då det är lättare att tvätta golvet i ett garage då.

Lycka till!
Tack för svaret, dom på ramirent pratade om att det satt en koromant skiva på kan man använda den eller är grovt slippapper bättre?

Mvh Stefan
 
Stefan Borgström Stefan Borgström skrev:
Tack för svaret, dom på ramirent pratade om att det satt en koromant skiva på kan man använda den eller är grovt slippapper bättre?

Mvh Stefan
Alltså, jag är ingen expert. Men för att bara ta bort lite hud så är papper bättre. Om man däremot skall slipa ner en ojämn betongyta (alltså efter en misslyckad gjutning), ja då krävs så klart diamant-grejer och en helt annan nivå på slipandet.
Jag skulle annars påstå att risken för att du tar för grovt och gör märken i din fina betong är nästan 100 % ;-)
 
  • Gilla
Stefan Borgström
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Alltså, jag är ingen expert. Men för att bara ta bort lite hud så är papper bättre. Om man däremot skall slipa ner en ojämn betongyta (alltså efter en misslyckad gjutning), ja då krävs så klart diamant-grejer och en helt annan nivå på slipandet.
Jag skulle annars påstå att risken för att du tar för grovt och gör märken i din fina betong är nästan 100 % ;-)
M martinradbo skrev:
Alltså, jag är ingen expert. Men för att bara ta bort lite hud så är papper bättre. Om man däremot skall slipa ner en ojämn betongyta (alltså efter en misslyckad gjutning), ja då krävs så klart diamant-grejer och en helt annan nivå på slipandet.
Jag skulle annars påstå att risken för att du tar för grovt och gör märken i din fina betong är nästan 100 % ;-)
Tack så mycket ☺
 
Till er som målat garagegolvet, måste man måla hela golvet i ett svep? Har massor av prylar i garaget och tanken var att flytta och måla halva golvet i taget.
Förstår att det finns viss risk att färgnyansen kommer skilja sig, men i övrigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.