Vi vill bygga in entrén och göra som en farstu med väggar, dörr och minst ett fönster (ouppvärmt).

FAKTA:
- Vi håller just nu på att ta bort all flagnande färg och ska måla allt vitt
- Även stuprören ska bli vita
- Vi kommer behålla klumpen som står där idag
- På sikt är tanken att vi ska byta fasad till liggande panel
- Trappen har vi tänkt klä in och göra en trätrapp, men ta bort räckena.
Vitmålad husfasad med avflagnande färg på fundament, järnstaket, trappa och ett stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Framsida av hus med entré, slitna trappsteg och järnräcken, samt flagnande färg på grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FRÅGOR:
- Hur hade ni gjort från start till slut?

- Vi har tänkt behålla järnstaketen och kanske använda dem för att få stadga i väggarna. Är det en bra idé?

- Hur hade ni gjort (i detalj) med väggarna? Särskilt funderar jag på hur de ska fästas, materialval osv.

- Hade ni valt liggande eller stående panel? Resten av huset ska få liggande på sikt.

- Estetiskt sett är det snyggare att låta väggarna med panel "hänga över" klumpen och gå ned till samma nivå som husets fasad. Är det genomförbart och i så fall hur?

- Hur hade ni gjort med trappan?


Är så tacksam för all input!
 
Skippa staket i väggarna, bara omständligt, det blir stadigt ändå.
Taket ser låglutande ut, se till att kolla så det är tätt, inte säkert man märker läckage när det är "öppet".
Trappan lär ni måsta göra om, ni behöver en avsats att stå på utanför dörren.
Panelen utanför golv för att medge luftning bakom. Jag skulle maximera ytan av farstun genom att flytta ut väggarna max men låta takutskjutet bestämma, alltså så det inte blir för litet.
Fundera redan nu på hur ni isolerar väggar, golv och tak - för det kommer sen lovar ;).
(bl.a. förbereda med vindduk och glespanel, höjder för dörröppning).
 
  • Gilla
charlou
  • Laddar…
Och en sak till: Byt inte fasad :cry:
Tegel är helt underhållsfritt och snyggt i mitt tycke.
Om det nu inte är något fel på tegelfasaden vill säga.
 
Redigerat:
David-O David-O skrev:
Och en sak till: Byt inte fasad :cry:
Tegel är helt underhållsfritt och snyggt i mitt tycke.
Om det nu inte är något fel på tegelfasagrn vill säga.
Det är "fejktegel" som dessutom har ramlat bort på vissa ställen :D
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Skippa staket i väggarna, bara omständligt, det blir stadigt ändå.
Taket ser låglutande ut, se till att kolla så det är tätt, inte säkert man märker läckage när det är "öppet".
Trappan lär ni måsta göra om, ni behöver en avsats att stå på utanför dörren.
Panelen utanför golv för att medge luftning bakom. Jag skulle maximera ytan av farstun genom att flytta ut väggarna max men låta takutskjutet bestämma, alltså så det inte blir för litet.
Fundera redan nu på hur ni isolerar väggar, golv och tak - för det kommer sen lovar ;).
(bl.a. förbereda med vindduk och glespanel, höjder för dörröppning).
Måste vi isolera golvet och taket? Vi har inte tänkt riva den nuvarande takkonstruktionen och golvet tänker vi låta vara som det är idag.
Vad menas med låglutande tak? Jag bifogar en bild på hur innertaket ser ut nu när vi skrapat bort en del färg.
Innertak med bortskrapad färg och centralt placerad lampett, synliga skadade områden på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis skrapat innertak som visar en äldre yta med rester av vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låglutande syftar på ovansidan, inte ovanligt att det är några få grader med taktäckning som inte är ok för varmbonat.
Ni behöver inte isolera något alls för en kallfarstu, men jag hintar om att ni i framtiden kommer vilja :cool:
 
  • Haha
charlou
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.