Hejsan!
Har nyligen renoverat badrummet (utfört av behörig firma) och upptäckte efter ca 7 dagar en mindre reva/spricka i en av kakelplattorna i duschutrymmet. - Se bild.

Är detta någonting jag bör / kan åtgärda själv eller bör jag kontakta plattsättaren för att byta ut plattan?
 
  • Vit kakelplatta med en synlig spricka i övre högra hörnet mot mörka fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trist. Att plocka plattor känns alltid som en risk särskilt vid duschen. När man sedan byter kan färgskiftning uppstå på både platta och fog. Plattan är lugn om du har fler från samma paket eller om du vet vilken batch du köpt. Med fogen gäller samma. Har du kvar fog ökar chansen att få det bra, men beroende på blandning kan även den variera. Det bästa vore att försöka fixa det. Ta bort fog i spåret och lägg eventuellt i någon färg. Använd isåfall ingen vit fogmassa, den gulnar. Men jag tycker du ska ringa plattsättaren, så där lämnar man inte ett nyrenoverat badrum, det ju inget omklädningsrum. Beroende på vad han säger så kanske du vill försöka snygga till det själv. Jag har renoverat några badrum (haft plattsättare) och det blir ju alltid något man stör sig på, men om en månad ser du det inte längre förutsatt att det inte lyser svart i revan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.