P
torparavgrund torparavgrund skrev:
De ställen det fortfarande kommer vara efterfrågat är där tomterna är små och dyra och man vill maximera boyta, men då är det å andra sidan gärna någon detaljplansfascist som sätter käppar i hjulet istället.
Just det, men å andra sidan kommer detaljplaner att vara helt ute om 20 år.
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Just nu byter marknaden ut den klassiska USB-kontakten från sent 90-tal till USBC.

Idén med uttaget var att slippa batteriladdaren, cirkeln blir liksom sluten om man sätter dit en annan adapter.
Adaptern sitter i kabeln som har USB-A i ena änden och USB-C i andra.
 
Handlar det inte om att vissa trender är betydligt dyrare/svårare att åtgärda än andra? Att byta kontakter eller måla om en vägg är ju inte speciellt jobbigt. Det är lite värre att ta bort färgen från ett vitmålat golv eller en övermålad teakpanel. Eller att återställa putsen på ett hus eller bygga om ett helt badrum eller kök.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Eller ännu värre, att återställa en skövlad trädgård där någon huggit ned en massa hundraåriga träd och sprängt bort berg för att bygga en stor altan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
gaia och 10 till
  • Laddar…
Luft-luftvärmepump! Vet inte hur många gånger jag stört mig på att när man kommer in i en hall känna sig som man är med i mello med en stor fläkt som blåser en i ansiktet eller nacken
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
M Matti Oksanen skrev:
Med tanke på vad som nämns i tråden får jag känslan av att allt verkar bli daterat. Får väl satsa på vita väggar, vitt kakel och ekparkett.
Men det är ju daterat nu. :D
 
  • Haha
Matti Oksanen
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Spotlights! Framtidens hemmafixare kommer att svära över 120 spotlights med 8000 meter kabel som går som spaghetti kors och tvärs genom tak och väggar.
Den som uppfinner ett lock som täcker gamla spotlighthål utan att de syns kommer bli megarik. Så många hus som är fyllda av denna styggelse i varje rum.
 
  • Gilla
gaia och 8 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
När ska det bli inne med mexitegel igen? Jag väntar tålmodigt...
Det har aldrig varit ute! :love:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
fgo och 10 till
  • Laddar…
P
J jocke31 skrev:
Eller ännu värre, att återställa en skövlad trädgård där någon huggit ned en massa hundraåriga träd och sprängt bort berg för att bygga en stor altan.
Altanen byggs med fördel runt de hundraåriga träden.
Se sista bilden i inlägg #390.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Adaptern sitter i kabeln som har USB-A i ena änden och USB-C i andra.
Jag kikade på USB uttag när jag bytte lite el. Problemet är att jag inte hittade någon som kunde levera ordentligt med ström, 2.1A dvs 10w verkar vara max. Detta är för lite för snabbladdning eller driva mer effektkrävande apparater som mediaspelare. USB-C har stöd för förhandlad ström och spänning och kan driva betydligt mycket högre effekter.

Dock är ju uttag ganska enkla att byta när de blir omoderna, men att dra parallelt 5v nät som jag vet det var en del snack om, hade snabbt blivit daterat.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Varför är det så viktigt enligt många förståsigpåare och tillverkare att man drar ur laddaren ur vägguttaget när den inte används, men det är ok med vägguttag med inbyggd laddare som inte går att koppla ur?
 
  • Gilla
sinclairhacker och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är det så viktigt enligt många förståsigpåare och tillverkare att man drar ur laddaren ur vägguttaget när den inte används, men det är ok med vägguttag med inbyggd laddare som inte går att koppla ur?
För att privatpersoner köper alltid på AliExpress och då är det alltid farligt. Eluttag installerad alltid av proffs som använder proffsigt material och då är det aldrig farligt.;):thinking:

Följdfråga är om det är bättre att lämna mobilen i laddaren långa stunder än att ta den ur laddaren (med laddaren fortfarande ansluten i väggen)? Eller ska jag alltid sitta och titta på hela tiden det är inkopplat?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Spotlights! Framtidens hemmafixare kommer att svära över 120 spotlights med 8000 meter kabel som går som spaghetti kors och tvärs genom tak och väggar.
Märkligt med spots. Vi sa att nu skall vi inte ha massa spots nu när vi bygger ut, möjligen i Badrum och kanske hall..... Så nu har jag precis dragit fram slang till 45 nya spots i hela våningsplanet :crysmile:, dock kompletterat med uttag för Taklampa.
 
I USA (där det är standard med spottar i taket) kallar inredare och arkitekter det för ceiling acne när man installerar spottar i taket utan att tänka på hur ljuset kommer falla och vad som ska belysas, utan bara sätter upp många i ett regelbundet mönster i hela taket.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Luft-luftvärmepump! Vet inte hur många gånger jag stört mig på att när man kommer in i en hall känna sig som man är med i mello med en stor fläkt som blåser en i ansiktet eller nacken
Jag tror absolut inte dessa kommer försvinna utan öka då fler och fler upptäcker att man även kan använda dessa som AC. Kolla hur lång tråden om köpråd av portabla AC-aggregat som funkar så där är plus att du måste ha fönstret öppet som då motverkar hela funktionen och låter fan gör de. Jag satte in en luft/luft i vardagsrummet men när de ändå var här så monterade jag även in en med bara kyla i sovrummet. Har 20 grader i sovrummet på sommaren och kan sova som ett barn även då.

Vill jag så kan jag även kyla ner vardagsrummet och köket också med den som sitter där men där är jag lite snål men det är tanken att lösas med solceller om något år.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.