Hur tar man lättast bort flera lager med tapet? Jag har både rum där det är målat på tapeten och där det inte är det. Hur tar jag lättast bort dem? Bitvis går det att riva bort men det mesta sitter fast.
 
Många gånger kan det vara väl så snabbt att riva ner alltihop och sedan slänga upp nytt gips. Det tar inte så mycket längre tid och blir mycket bättre oftast.

Alternativt sätta 6mm renoveringsgips utanpå den gamla tapeten men det kräver att underlaget är väldigt plant eftersom 6mm gips har en tendens att spricka ganska lätt.

Kolla vad du har för material bakom tapeten, ofta kan det som sagt vara lättare att riva ner alltihop och gipsa om.
 
Har du betong/lättbetong är det smidigt med en tapetnedtagningsmaskin. Gips är svårare. Spruta vatten med diskmedel i och sen pilla bort tapeten med spackelspade/kniv brukar jag själv göra, men det är ju väldigt tidsödande.
 
De flesta säger att man skall blöta ned tapeterna.

Det finns dock en tapetskärare som jag bara sett på Flugger färg, 1 dm brett rakblad som är snett uppåtvinklat och fungerar utmärkt att skära ned tapeterna med. Tips om du köper denna är att köpa lite extrablad på en gång för de slits ut relativt fort (i vart fall när jag tog ned mot bakomliggande puts).

Hyvelmanicken som ngn nämnde har jag inte hört talas om, låter smidigt dock.

Att renovera med renoveringsgips etc som föreslås är enligt mitt tycke fuskrenovering, men smaken är som baken :D Själv tog jag nog ned 5-6 lager illaluktande gamla tapeter med ypperligt resultat.
 
Hoppa in hos närmaste färghandlare och hyr en ångmaskin, kostar max ett par hundra per dygn och är klart värt det. Att pilla ner för hand är av egen erfarenhet ingenting man ens önskar sin värsta fiende.

Är det riktigt illa kan du annars köpa tapetlim och smeta på flödigt, plasta in ordentligt och låta stå över natten. Där tapeten är målad är detta dock inte möjligt eftersom färgen hindrar inträngningen av limmet.
 
I
Köp en ånggenerator på Jula. Art.nr. 529-003. Pris 299:- Lätt som en plätt att få ner tapeterna oavsett antal lager och underlag. Kallas tapetborttagare med ånga.

Om det är målat på tapeterna, rispa med hörnet på en spackelspade på kors och tvärs först så att ånga kan gå bakom färgen. Använd sen spackelspaden till att skyffla ner tapetlagren efterhand som de blir uppblötta och släpper från väggen.
 
Tapetskäraren är faktiskt väldigt enkel, det är som att skära smör med täljkniv ungefär. Fungerar precis lika bra om det är målat då bladet skär bakom tapeten.

Tog själv ned målad väv med ett antal lager av papptapeter bakom, den längst bak var riktigt ruskig. Mörkt brun med små oranga prickar a la myrornas krig :eek: Antar att sådant varit inne någon gång för 100 år sedan, själv mådde jag dåligt av att bara titta på en liten bit en stund.

I och med att det bara är Flugger färg som har tror jag inte alla provat denna.
 
Jag gick en rond mot mi murstock igår kväll.

Det är ju tegel med slät puts innerst. På detta ligger det ca 4 lager tapet och sedan har något geni lagt ett lager puts utanpå!!!! tapeten.

Jag monterade skrapan på min Fein Multimaster och gick in mellan den släta putsen och tapeten och så lossade det i stora sjok. Detta ver det bästa jag kunde komma på och det gick bra. Men oj vilket väsen den för och när jag efter 30min slutade så vibrerade jag i hela kroppen. När jag stötte emot fingrarna så kändes dom som stämgafflar, en rätt så underlig känsla måste jag säga.

Sedan vill jag även passa på att kommentera det här med renoveringsgips. Det var bara ett tips från min sida och inget jag själv skulle använda mig av då även jag anser detta var fusk. Så då var det klarlagt =)
 
Beppo skrev:
Alternativt sätta 6mm renoveringsgips utanpå den gamla tapeten men det kräver att underlaget är väldigt plant eftersom 6mm gips har en tendens att spricka ganska lätt.
Har en kommentar på Beppos tips. Jag har uppfattningen att 6 mm gips inte spricker lika lätt som 13 mm-gips utan lättare klarar av (lite) ojämnt underlag i och med att det är lättare att böja en aning. Om det är fusk eller inte låter jag vara osagt. Det kan nog både vara för och nackdelar med detta.
 
H_L skrev:
Har en kommentar på Beppos tips. Jag har uppfattningen att 6 mm gips inte spricker lika lätt som 13 mm-gips utan lättare klarar av (lite) ojämnt underlag i och med att det är lättare att böja en aning. Om det är fusk eller inte låter jag vara osagt. Det kan nog både vara för och nackdelar med detta.

Stämmer då 6 mm gips har en armering inuti vilket inte 13 mm gips har (inte vad jag sett i vart fall).
 
Se där. Fel av mig =)

Har bara grejat lite med det och fick den känslan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.