Jag är på gång och bygga ut köket in i gamla tvättstugan. Där finns det en golvbrunn i betonggolvet. Hur går jag tillväga för att täcka över avloppet. Måste jag bila eller räcker det med att fylla vattenlåset med cement eller liknande innan jag flytspacklar?
 
Jag har samma problem fast i mitt garage i källaren. Jag har tänkt mig att bila bort en bit från golvbrunnen och sedan gjuta igen hålet. Men jag tror att man kan hälla betong rakt i brunnen/vattenlåset också, hade nämligen tänkt att göra så innan jag ändrade mig.
 
hittade ett tråd på samma ämne. Så nu är det väl bara att gjuta igen brunnen!!! eller? En bekant som är snickare säger att det finns risk att betongen krymper och att det i så fall kan medföra att det luktar avlopp i köket. Finns det någon speciell betong man ska använda som inte krymper?

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18419/12#12
 
Jag hittade följande svar som jag tänker använda mig av när jag gjuter igen min brunn

"Jag ska göra samma sak hemma, men tänkte köra i fogskum först, sedan gjuta."

Tycker jag låter som en vettig idé och jag tror inte att betongen skall krympa så mycket så att det luktar. Jag tänker köra med Maxit´s grovbetong, den gillar jag skarpt fungerar till allt och är lätt att få en fin yta på.
 
Tryck i en ordentlig sudd med isolering i röret innan du gjuter. Det fungerar men är en liten fusklösning.

Det riktiga, som jag också vill rekommendera, är att bila upp golvet och sätta en ordentlig propp.
 
Fan jag har nog ändrat mig! Skall nog ha kvar min golvbrunn, saknade den idag när jag slabbade med färgslattar och rengöring av penslar mm, samt när jag skulle gjuta min trappa. Behöber nog faktiskt brunnen så jag väljer att renovera den istället, bilar upp en bit och sätter på nya grejjer.
Blir kanon tror jag!!

:D
 
jag skulle bila, och ta bort golvbrunnen helt, och stoppa i en propp där golvbrunnen var ansluten, och sen gjuta igen.
 
Jag väcker en gammal tråd till liv igen då jag önskar svar på samma fråga i med lite andra förutsättningar. Har ett stort badrum på övervåningen som skall minskas ner till en tredjedel av storleken. Rummet skall sluta vara badrum och istället bli enbart toalett med tvättställ. Resten av badrummet skall bli klädkammare istället, och i den delen sitter golvbrunnen. Golvet är träbjälklag och avloppet ett vanligt plastavlopp. Jag skulle vilja plugga avloppet så att jag kan öppna det igen om jag skulle ändra mig någon gång i framtiden, är det bara att sätta igen avloppet med lämplig plastskiva och se till att det blir tätt eller måste man koppla ur det på något annat sätt ?

Fråga två är: Måste det finnas golvbrunn i ett våtutrymme ? Kan inte tänka mig det, men vill ändå fråga.
 
Du ska alltså inte gjuta igen på något vis? Det kan vara vettigt om du lyfter ur vattenlåset och pluggar med typ en gummiplugg, den stoppar både lukt och eventuellt uppstigande vatten (om det skulle bli stopp i stammen och någon spolar i toaletten till exempel).

Vad gäller våtutrymme så blir det det om man begjuter golv och väggar med vatten. Och det vattnet måste ju ha någonstans att ta vägen. Men om man kan lösa det utan golvbrunn så går det bra. Så nej, man måste inte det. Om du syftar på den blivande toaletten så räknas inte den som våtytrymme.
 
Tack för svaret, om jag förstår rätt så är det inget våtutrymme om man bara har toalett och tvättställ ?

Dvs, jag behöver ingen golvbrunn ....
 
zoom skrev:
Tack för svaret, om jag förstår rätt så är det inget våtutrymme om man bara har toalett och tvättställ ?

Dvs, jag behöver ingen golvbrunn ....
Nej, det är inte ett våtutrymme, och du behöver då varken tätskikt eller golvbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.