Hej!

Är på gång att planera pool projekt och väljer just nu mellan leca eller thermoblock. Antar att det är ytterligare någon här som gjort efterforskningar på detta redan. :)
Pratar man med leverantörerna så får man som vanligt inga tydliga svar.

Poolen kommer att vara en 4x8 med gaveltrappa. Jag kommer inte att göra något arbete själv utan kommer att anlita en firma för jobbet.

Har inte fått in fullständiga prisförslag ännu, men det verkar som om leca konstruktionen ger en betydligt billigare totalkostnad. Jag har hittat en lokal firma som har gjort pooler i trakten med leca. De som har fått byggt verkar nöjda.
Thermoblock alternativet går att köpa som byggsats hos många poolfirmor, men sedan verkar jobbet springa iväg rätt bra.

Isolering?
Hur är isolering av poolen med de två olika byggteknikerna? Jag tänkte ha ett glastak på poolen och den mesta värmen går ju uppåt, men hade gärna haft så bra isolering som möjligt för att minska uppvärmningsbehoven.
Leca alternativet går kanske att komplettera med extra cellplast på utsidan? Eller det kanske inte behövs?

Hållfasthet?
Hur är hållfastheten med de två olika byggteknikerna? Kan man tex tömma poolen helt utan att väggarna rasar in? Någon av teknikerna som är mer känslig för sättningar än den andra?

Snyggt?
Någon skillnad i hur snyggt slutresultatet blir?

Underhållsbehov?
Underhållsbehov på de båda lösningarna?

Utslagsfråga!
Vad kommer jag bli mest nöjd med? :)
 
Halkade in på en tråd om thermoblock och klickade mig vidare och det är konstigt så klen information de har om sina block. Finns en hel del om hur hårda de är i ytan så det inte blir märke och att de har cellplast så de isolerar men mindre lätt är det att hitta värde på hur bra isoleringen blir. Som det ser ut på bilderna är det ju inte många cm cellplast, desto mer betong. Och om de nu inte är så värst billiga så känns ju leca med cellplast utanpå som en logisk lösning.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Halkade in på en tråd om thermoblock och klickade mig vidare och det är konstigt så klen information de har om sina block. Finns en hel del om hur hårda de är i ytan så det inte blir märke och att de har cellplast så de isolerar men mindre lätt är det att hitta värde på hur bra isoleringen blir. Som det ser ut på bilderna är det ju inte många cm cellplast, desto mer betong. Och om de nu inte är så värst billiga så känns ju leca med cellplast utanpå som en logisk lösning.
Googla ”Thermomur 250” så hittar du all info du behöver.

tar du en lecavägg och sätter 10cm cellplast på den så har du likvärdig eller bättre isolering. I övrigt är allt olika mellan dessa väggtyper.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.