För att ta några färska exempel så är Hikokis 36V batteritigersåg deras starkaste tigersåg så tiderna förändras onekligen. Metabos nya batterisänksåg har 66 mm sågdjup, tror det är rekord för sänksågar med 165-klinga, 55 mm är väl det vanliga.
Med det sagt är det fortfarande många maskiner jag fortfarande föredrar med sladd :)
 
nanowire nanowire skrev:
Ja, det är en så kallad gammal sanning. I bemärkelsen att det var mer sant förr än idag.
Jag har bara skruvdragare med batteri och har inte provat andra batteridrivnaverktyg, förutom gräsklippare och häcksax. Jag tvivlar inte på att de kan vara jätte bra och smidiga. Problemet är bara hur bra är de om tio år. Förmodligen är det svårt och dyrt att skaffa nya batterier. Om man har verktyg med sladd så har man inte det problemet. Jag har använt sladd-verktyg som lätt är 30-40 år och som fungerar alldeles utmärkt. Så frågan tycker jag är hur länge har man tänkt sig att verktygen ska fungera?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Jag gillar batteriverktyg men har i ärlighetens namn bara en borrskruvdragare och grästrimmer som är batteridrivet. Sticksåg, cirkelsåg, kap/gersåg, vinkelslip, dammsugare, arbetslampa etc. har blivit med sladd. Det funkar lixom helt okej om man inte springer runt hela tiden.

Börja med en stark borrskruvdragare, skulle inte köpa något "sämre" än Ryobi. Dom har ju dessutom grästrimmer vilket t.ex. Bosch blå inte har i sitt sortiment.
 
hlph hlph skrev:
Jag har bara skruvdragare med batteri och har inte provat andra batteridrivnaverktyg, förutom gräsklippare och häcksax. Jag tvivlar inte på att de kan vara jätte bra och smidiga. Problemet är bara hur bra är de om tio år. Förmodligen är det svårt och dyrt att skaffa nya batterier. Om man har verktyg med sladd så har man inte det problemet. Jag har använt sladd-verktyg som lätt är 30-40 år och som fungerar alldeles utmärkt. Så frågan tycker jag är hur länge har man tänkt sig att verktygen ska fungera?
Jo, men så resonerar jag också. Bara där jag ser riktig nytta med batteri använder jag det. Tex klättra på tak med sladdcirkel undviker jag gärna. Bra att ha en batterivinkelslip som komplement. Liten smidig avrundningsfräs som ändå inte kopplas till dammsugare Osv.
 
Mitt favoritverktyg är en batteridriven cirkelsåg med integrerad skena som kan gera. Jag skulle hellre ha en sladdskruvdragare än att ge upp denna.

Nu blajjar jag kanske sönder tråden, men en sån såg rekommenderar jag, det finns vad jag vet två tillverkare av sådana.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag gillar batteriverktyg men har i ärlighetens namn bara en borrskruvdragare och grästrimmer som är batteridrivet. Sticksåg, cirkelsåg, kap/gersåg, vinkelslip, dammsugare, arbetslampa etc. har blivit med sladd. Det funkar lixom helt okej om man inte springer runt hela tiden.

Börja med en stark borrskruvdragare, skulle inte köpa något "sämre" än Ryobi. Dom har ju dessutom grästrimmer vilket t.ex. Bosch blå inte har i sitt sortiment.
Hikoki har dock jäkligt bra trimmers i 36V-serien :ok:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
För att ta några färska exempel så är Hikokis 36V batteritigersåg deras starkaste tigersåg så tiderna förändras onekligen. Metabos nya batterisänksåg har 66 mm sågdjup, tror det är rekord för sänksågar med 165-klinga, 55 mm är väl det vanliga.
Med det sagt är det fortfarande många maskiner jag fortfarande föredrar med sladd :)
Varför skulle du berätta att Metabo har en sänksåg nu? Jag som inte behövde fler verktyg. Dyr var den också, och ingen verkar sälja paket med skena men utan batterier... Fan...
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Varför skulle du berätta att Metabo har en sänksåg nu? Jag som inte behövde fler verktyg.
Alla behöver n+1 verktyg, n är aktuellt innehav.
 
  • Gilla
Alltgår och 4 till
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Varför skulle du berätta att Metabo har en sänksåg nu? Jag som inte behövde fler verktyg. Dyr var den också, och ingen verkar sälja paket med skena men utan batterier... Fan...
”Förlåt” :D
 
Rekommenderar Milwaukee
Har 35-40 batteridrivna maskiner från dom. Aldrig blivit besviken.
Sitter alltid några batterier på laddning så man har.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag är inget fan av att skaffa allt på en gång. Att köpa kvalitet i den takt behoven uppstår, eller helst ett tag innan, sprider kostnaderna och gör att du hinner lära dig behärska verktyg och tekniker.
Bra den här. Sämre dock att köpa låg kvalitet först, få ett halvdant resultat för att sedan inse att det är bättre med riktiga grejer från början och köpa in dem. Det misstaget har jag gjort ett par gånger tyvärr.
 
Ingen av er ska vara orolig för att era batterimasiner är döda om tio år.

Köp ett paket med Ryobi och kolla hur du trivs.

Om du inte använder dom som du tänkte, eller om du behöver bättre maskiner så säljer du dom bara på blocket.
Finns bra sug efter batterimaskiner.

Jag har både köpt och sålt med gott resultat.

//AA
 
Jag har ganska många verktyg i multi meec serien och är verkligen nöjd med en del, mest med skruvdragaren. Faller mig bättre i smaken än blå Bosch tex. Cirkelsågen från röd meec är för klen/skev för att köra nåt som ska bli rakt men optimal att riva med när jag inte vill köra min dyrsåg,med sladd, i nåt där det kan finns spik och grus. Typ gammal altan. Multi, sticksåg, tiger och mutterknack som används mindre frekvent, någon gång i månaden kanske, tycker jag är fullt tillräckliga för mina behov. Skulle där emot inte köpa en batteridriven kapsåg i märket (om det ens finns?) utan gå på en sladdmaskin som fyller behovet. Bra maskiner för gårdsbruk men inte till finsnickeriet är min sammanfattning av meec röd prylarna.typ.
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
Sittställning
Jag skulle säga att du får komma på ifall du vill ha maskiner eller fina maskiner.

Jag valde Bosch blå för priset / kvalitet är bra. Det finns lite varierande kvalitet även inom Bosch blå.
18v 110c är ju löjligt kraftfull jämfört med gsr 18v Li.


Jag älskar mina maskiner har drygt 40st batteri drivna (skryt) och hinner aldrig använda dom hehe. När man väl är igång så är det riktigt skönt att ha exakt allt man behöver.

Det kommer nog vara svårare att hitta ersättnings batterier till meec om 10 år än Bosch blå. Det ser ju inte ut som att Bosch kommer plötsligt byta ut deras 18v och 12v batteri fattning snart, man har ju ganska nyligen gjort ny batteri, pro core.

Sen kan man diskutera det där med att kasta pengar i sjön på dyra maskiner, va får man för en sliten meec ? Typ inget.. men proffs maskiner får man ändå något för :)...


Kör batteri !!!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle satsa mina pengar på batteridrivna maskiner. Varför inte köpa ett Mec-kit och prova?
Går du inte runt med verktyg 8 timmar om dagen måndag till fredag så kommer dom fungera alldeles utmärk.
Jag själv går runt med verktyg 8 timmar om dagen och jag kör med Dewalt. Skillnad, självklart, både känsla och precisionen samt prislapp. Och urladdning ur batterier är snudd på noll när dom ligger i lådan och skräpar, samt dom borstlösa maskinerna är riktigt starka, förhållandevis lätta.
Jag provade en polares Mec dyckertpuffra när jag skulle upp med lite socklar osv, fungerade hur bra som hällst.
Som första verktyg kommer Mec funka. Om du är osäker så är det bara fram med hammaren och fogsvansen, kör old school!
Alltid kul med verktyg!
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.