Vi ska bygga trall invid husfasad och har krypgrund. Krypgrunden är torr och fin. Jag har precis lagt ny plast över makadammen i krypgrunden. Denna tillbyggnad är från 90-talet och dräneringen som är av modell keramikkrukor från samma tid. Jag har i helgen roat mig med att gräva fram slutet på dräneringen som mynnar i en stenkista vid ingången till krypgrunden. Då jag grävde i stenkistan märkte jag att den till viss mån var uppblandad med jord. Jag har gjort ett försök att hälla några liter vatten i spolbrunnen i starten av dräneringen, men kunde inte se att det rann igenom. Gissningsvis är dräneringen igensatt. Min fråga gäller nu om jag måste lägga ny dränering innan jag bygger trall, då krypgrunden mår bra? Det ligger gatsten runt hela tillbyggnaden så dränering kommer att bli ett stort jobb. Går det att försöka spola den gamla dräneringen? Vad ska man då använda? Högtryckstvätt? Ta hit spolfirma? Hur hade ni gjort?
Öppen dräneringsbrunn med keramikkruka och gatsten, igensatt med orenheter och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med gatsten och uppgrävd mark vid dränering nära krypgrundens ingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad stenkista med grus och synliga rörledningar vid krypgrund, som visar utrymmet där dränering inspekteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Varför inte en fin stentrappa och fixa till , komplettera med vacker marksten?
 
H
Gammal är dräneringen?
Det är alltid bra att ta den med om man ska bygga för.
Tråkigt om 10 år och dränera då när du har trall där
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte en fin stentrappa och fixa till , komplettera med vacker marksten?
Ja stentrappa hade varit fint. Vi ska bygga trall och sedan pool. Gatstenen lägger jag på annan plats i trädgården.
 
H Hallerudsbo skrev:
Gammal är dräneringen?
Det är alltid bra att ta den med om man ska bygga för.
Tråkigt om 10 år och dränera då när du har trall där
Den är från 90-talet. Sitter ihop med någon form av plastinfästningar.
 
H
Ca 30 år.
Typ dens livslängd är slut.
Men så bör man se vad ni har för mark, sand eller lera.
Om det brukar va fuktigt i marken.
Men om man ska göra ett så stort jobb så varför inte ta med dränering, för du ska väl ha någon dränering runt poolen med?
 
Jodå och dra om dagvattenledningar till ny stenkista på tomten. Problemet är att vi bara ska gräva denna sidan av huset. Att gräva upp hela dräneringen innebär att vi måste riva en vedbod och plocka upp all gatsten runt resten av tillbyggnaden. Frågan är om vi bara kan dränera denna delen av huset nu.
 
Tyvärr är det lera.
 
H
Jag hade nog tatt den sidan nu.
Och låtit resten vara
Om ni inte har problem med vatten på något ställe
 
Ja jag är nog benägen att göra det, men poolbyggaren och hans markarbetare verkade tycka att det var onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.