R
N Nyfniken2 skrev:
Hej! Lgh köpt för 1.4m (+100k från utgångspris), avgift ca 5k/mån, el skulle ingå i avgiften enligt annons och prospekt, men det var fel och nu tillkommer ca 400kr/mån.

Öppen fråga vad ni anser är ett rimligt avdrag på priset som jag kan göra anspråk på? Både för den extra utgiften per månad och för värdet på lägenheten. De andra som budat hade det ju också i kalkylen att det skulle ingå och det var grund till hållbarhetskalkylen som gjordes med banken.

Det vore kul att höra era åsikter.
Min åsikt är att du borde säkerställt uppgifterna och att säljaren kan bjuda dig på en lunch som kompensation... sen rullar livet vidare.

Skulle aldrig tro heller att värdet på bostaden förändras pga. Då el aldrig ingår.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
R Rörmokaren84 skrev:
Borde man inte höja på ögonbrynen när de står att el ingår.

El ingår väl aldrig. Har iallafall inte gjort de i mina bostäder, hyres, bostadsrätter, hus.
det ingår i min brf.
 
  • Wow
major_tom
  • Laddar…
Det enda rimliga är att diskontera värdet av all framtida elförbrukning. Om förväntade höjningar av elpriset är större än kalkylräntan kan det bli stora pengar.
Man ska inte komma undan med falska utfästelser.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hade väldigt liknande problem. Köpte ett hus och säljaren hade ”missat” den fasta avgiften för VA samt angivit en 2 år gammal avgift för sophämtning. Efter mycket om och men förlikade vi på 3 års kostnad, var ganska missnöjd då likt dig tycker jag det borde räknas av mot boende kalkylen vilket ju blir 100,000-tals kronor...
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hushållsel som ingår i avgiften? Är det en vanlig lösning i BRF? Så man betalar gemensamt grannens bitcoinfarm? Måste flytta till BRF direkt, här finns deg att tjäna.
Vet inte om det är vanligt, tvärt om skulle jag utgå från. Men vet åtminstone två BRF i Uppsala där Hushållsel ingick. I den ena slutade man med det ca 2000 och började även debitera vattnet enskilt för att det skulle bli upp till varje lägenhet att bära sina kostnader
 
@
harry73 harry73 skrev:
Egentligen är det ingen skillnad Eftersom ni "äger" föreningen, blir det en betalning till dig själv
Sedan kan en brf ha en bra eller dålig ekonomi och höga eller låga lån, men det är något du bör kolla upp innan köpet
Nu har du väl ändå inte rätt?!

I senario 1 så ingick elen i avgiften till bostadsrättsföreningen. Det tillkom alltså ingen kostnad för el abbonemang och elförbrukningen.

I senario 2 får personen betala samma avgift till bostadsrättsföreningen + el och el förbrukning.
 
Redigerat:
@
S Sona2012 skrev:
Vet inte om det är vanligt, tvärt om skulle jag utgå från. Men vet åtminstone två BRF i Uppsala där Hushållsel ingick. I den ena slutade man med det ca 2000 och började även debitera vattnet enskilt för att det skulle bli upp till varje lägenhet att bära sina kostnader
Ja, men då sänktes sannolikt också den fasta avgiften till föreningen. Om de flyttade kostnaden till bostadsrättsinnehavarna men inte sänkte avgiften till föreningen så hade sannolikt föreningen rätt dålig ekonomi...
 
Vad stod det i kontraktet? Samt, hur är det skrivet överallt. Lägg ut själva texterna.
 
@ @ndreas skrev:
Ja, men då sänktes sannolikt också den fasta avgiften till föreningen. Om de flyttade kostnaden till bostadsrättsinnehavarna men inte sänkte avgiften till föreningen så hade sannolikt föreningen rätt dålig ekonomi...
Nej, ingen sänkning av föreningsavgiften, tvärtom höjning för att bekosta införsel av utrustning för att mäta vattnet separat
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Jag bodde in en BRF där elen enligt prospektet ingick. Där togs en schablonkostnad ut varje månad enligt förra årets förbrukning, sen kom det en jämkning året efter. Så tekniskt sett så ingick det, för det var inom den specificerade avgiften som stod i prospektet, men delen av avgiften var variabel.

Är det samma upplägg för dig @Nyfniken2, eller låg all el utanför avgiften?
Jag bråkade inte om det, för mellanskillnaden var ju bara min eventuella ökade elanvändning.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Troligtvis ingår el i avgiften, fast inte hushållselen
bästa kommentaren.. jag önskar att jag hade kunnat vara lika dryg, och samtidigt lika trevlig på samma gång. :)
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
Jag tror att i de allra flesta fall så har 400kr i mån i skillnad i drifts-/månadskostnad exakt noll påverkan på marknadsvärdet (även om det inte borde vara så). Om jag var säljare hade jag nog påpekat det och sedan hänvisat till att köparen har en egen undersökningsplikt och det är ju lätt att koll med föreningen vad som ingår.
 
Jag har bott i bostadsrätt där el ingick i avgiften.
Det hade räknats ut vad varje typ av lägenhet drar genomsnitt.
Men det här är länge sen, gäller säkert inte längre då folk som sagt kan sitta med bitcoin farmer och allt möjligt
 
Hej alla och tack för svaren. Jag publicerar resultatet om utifall någon annan skulle ha nytta eller glädje av informationen eftersom jag inte hittat någon annan tråd som specificerar något liknande.

Jag fick återkoppling genom mäklarens försäkringsbolag med en kopia på ett utlåtande från fastighetsmarknadens reklamationsnämnd från 2018. Det gällde ett ärende där månadsavgiften angivits felaktigt, men tillräckligt lika detta fall. Del av utlåtandet sade;

Vid avvikelser i periodiska avgifter har under senare tid både ARN och FRN ofta antagit att skadan ska anses uppgå till den ökade årskostnaden multiplicerad med faktorn fem. Det är, enligt nämndens mening, en huvudregel som normalt inte bör frångås.

Vi fick därmed kompensation om fem års förbrukning enligt februari-fakturan vilket vi accepterat.
 
  • Gilla
-MH- och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.