R
Jag har varit på husvisning och verkar ha varit den enda som velat gå upp på den oisolerade vinden och kolla. På spånskivor i det sluttande taket fanns flera fuktrosor (både gamla och sådana som fortfarande var fuktiga) och på minst två ställen någon form av grå påväxt, se bilder.

Huset är från slutet av 70-talet och har ganska brant tak med betongplattor. Under pannor och läkt, innerst mot takstolarna ligger alltså dessa spånskivor. Det var mycket saker på golvet så jag kunde inte undersöka överallt längs taket och inte golvet. Mäklaren ryckte lite på axlarna och sa att det såklart går att skriva dit en besiktningsklausul i avtalet och ta dit en besiktningsman.

Har inte bott i hus innan så är det här något att dra åt sig öronen för? Vad kan det vara, hur tar man reda på sånt? Vad gör man åt det? Det är svårt att bara byta ut skivorna och byta tak är ju ett ganska stort jobb. Jag vill inte spruta en massa gifter på vinden där jag, om vi köper huset, hade tänkt förvara diverse saker.

Äldre spånskiva på vind med grå påväxt som indikerar fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en spånskiva med grå mögelpåväxt och fuktfläckar på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen ingen större ko på isen, ser ut att vara baksidan på masonitskivor, äldre konstruktion, taket består endast av takpannor och oljehärdad masonit. Det finns alltså ingen takpapp, taket blir därmed aldrig 100% tätt. Utan regnar det på kraftigt och blåser kan det komma in vatten bakom pannorna, vattnet ska då rinna bort på masoniten.. Men det också gå genom masoniten på sina ställen.
 
R
S salkin85 skrev:
Troligen ingen större ko på isen, ser ut att vara baksidan på masonitskivor, äldre konstruktion, taket består endast av takpannor och oljehärdad masonit. Det finns alltså ingen takpapp, taket blir därmed aldrig 100% tätt. Utan regnar det på kraftigt och blåser kan det komma in vatten bakom pannorna, vattnet ska då rinna bort på masoniten.. Men det också gå genom masoniten på sina ställen.
Tack för svar!
Nej det finns ingen takpapp som stoppar fukten. Fuktrosor känns väl ok men det kändes inte bra att något börjat växa till där. Är det enkelt att ta prover på sånt här? Och om det är något som behöver åtgärdas, vad gör man då?
 
R Retrofia skrev:
Tack för svar!
Nej det finns ingen takpapp som stoppar fukten. Fuktrosor känns väl ok men det kändes inte bra att något börjat växa till där. Är det enkelt att ta prover på sånt här? Och om det är något som behöver åtgärdas, vad gör man då?
Är inte så mycket att ta prov på, det är nån slags påväxt. Ni bor ju inte på vinden så det är ingen fara i själva bostadshuset.
Om det inte blir värre än vad det är, så skulle jag inte göra något åt det, men det kan ju vara ett problem som precis har börjat, och blir större med tiden.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
R
S salkin85 skrev:
Är inte så mycket att ta prov på, det är nån slags påväxt. Ni bor ju inte på vinden så det är ingen fara i själva bostadshuset.
Om det inte blir värre än vad det är, så skulle jag inte göra något åt det, men det kan ju vara ett problem som precis har börjat, och blir större med tiden.
Okej. Känns bara inte bra att förvara en massa saker där om det bildas sporer och så och man sedan tar ner och använder sakerna. Allt är ju inte så enkelt att tvätta (eller så är jag bara övernojig). Men tack, blev lite lugnare iaf :)
 
En sådan vind som du beskriver är ganska olämplig som förråd oavsett om det finns synlig påväxt eller inte. Rätt vad det är förvarar man nåt som gör det gynnsamt för mögel att frodas i och så växer det ändå......
Mögelsporer finns omkring oss i luften helt naturligt och bara väntar på rätt förutsättningar och därför kan kalla och råa förvaringsutrymmen vara olämpliga sådana.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
R
S Stefan1972 skrev:
En sådan vind som du beskriver är ganska olämplig som förråd oavsett om det finns synlig påväxt eller inte. Rätt vad det är förvarar man nåt som gör det gynnsamt för mögel att frodas i och så växer det ändå......
Mögelsporer finns omkring oss i luften helt naturligt och bara väntar på rätt förutsättningar och därför kan kalla och råa förvaringsutrymmen vara olämpliga sådana.
Jo jag vet att det inte är optimalt och tänkte välja vad som förvaras där. Mina föräldrar har en likadan vind och där har det aldrig varit några problem och de har förvarat mycket där uppe genom åren. Finns det något man kan göra för att göra vinden bättre ur förvaringssynpunkt? Utan att behöva isolera den på riktigt.
 
Fördelen med masoniten är att den skvallrar bra ifall du har läckage i pannorna eller genomföringarna. Bara kontrollera läckaget, åtgärda och gå vidare. Bara döda tillväxten när du åtgärdat otätheten.

Besiktningsmannen kommer anmärka taket som utgånget, 30 år livslängd brukar de ge masonittak, men det är för att folk inte inspekterar och åtgärdar läckage från ovan.
 
R
King Average King Average skrev:
Bara döda tillväxten när du åtgärdat otätheten.

Besiktningsmannen kommer anmärka taket som utgånget, 30 år livslängd brukar de ge masonittak, men det är för att folk inte inspekterar och åtgärdar läckage från ovan.
Hur dödar jag tillväxten på ett giftfritt sätt?
Det kändes ju sådär att taket lever på övertid. Är det något man kan ta upp till diskussion med säljaren efter inspektionen eller är taket en kostnad som jag som köpare helt enkelt får ta? Förlåt för kanske dumma frågor men det är mycket pengar för huset.
 
R Retrofia skrev:
Hur dödar jag tillväxten på ett giftfritt sätt?
Det kändes ju sådär att taket lever på övertid. Är det något man kan ta upp till diskussion med säljaren efter inspektionen eller är taket en kostnad som jag som köpare helt enkelt får ta? Förlåt för kanske dumma frågor men det är mycket pengar för huset.
I ditt fall kan masoniten vara hur fräsch som helst i övrigt och då har du många år kvar på taket så länge du håller pannor och genomföringar täta, men en besiktningsman kommer notera ner det som en anmärkning liksom de anmärker på gamla golvbrunnar. Fuktrosor är inget som är konstigt på masonitundertaken och betyder inte att masoniten är slut, det är lite fult bara. Det är ett relativt enkelt jobb att en solig sommardag lyfta bort pannor och byta enstaka masonitskivor också ifall det skulle vara så att någon skiva luckrat upp pga. långtgående läckage.

Du kan nog glömma att tvätta skivorna rena, utan du får spraya på med något mögeldödande från bygghandeln och nöja dig med det, kemikalierna vädras bort fort. Lösullsisolering har även tendens att vilja klänga fast på blöt masonit närmre takfoten.
 
R
Tack! Känns lite bättre efter ditt och övriga svar :)
 
R Retrofia skrev:
Tack! Känns lite bättre efter ditt och övriga svar :)
Ett tips - förvara aldrig någonsin någonting på vinden pm det inte är varmvind. Du kommer ångra dig. En annan sak är att en flytt blir en mardröm. Folk lagrar ohyggligt med skit på vinden. Se till att slänga i stället.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ett tips - förvara aldrig någonsin någonting på vinden pm det inte är varmvind. Du kommer ångra dig. En annan sak är att en flytt blir en mardröm. Folk lagrar ohyggligt med skit på vinden. Se till att slänga i stället.
Det var väl väldigt extremt att påstå detta. Många kallvindar är ypperliga ställen att lagra vissa saker på. Har man taklucka är det till och med kanske det smidigaste stället att ha vissa säsongsprylar på t.ex.
 
Ser man sen till att förvara saker i plastlådor och inte kartong så är man extra säker.
 
R Retrofia skrev:
Hur dödar jag tillväxten på ett giftfritt sätt?
Det kändes ju sådär att taket lever på övertid. Är det något man kan ta upp till diskussion med säljaren efter inspektionen eller är taket en kostnad som jag som köpare helt enkelt får ta? Förlåt för kanske dumma frågor men det är mycket pengar för huset.
När du lägger bud ska du räkna med kostnaderna för de renoveringar som behöver göras. Ett gammalt tak får man räkna med att det ska bytas - kanske inte direkt, men man ska ta höjd för kostnaden. Det är inget du kan förvänta dig ska ändras av en besiktning - besiktningen är till för att upptäcka saker som inte är självklara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.