harry73
Nu får ni hjälpa en importsvensk.

Jag trodde att man sa "för mig själv" i betydelsen av ensam, där ensam kanske har en lite mer negativ betydelse.
Och då förstår jag att det blir "själv" i vardagsbruk.
Är jag fel ute?
 
harry73 harry73 skrev:
Jag trodde att man sa "för mig själv" i betydelsen av ensam, där ensam kanske har en lite mer negativ betydelse.
Och då förstår jag att det blir "själv" i vardagsbruk.
Är jag fel ute?
JA!
Som tidigare sagts sitter du som 3-åring och äter själv. Jag tror du är äldre än så;)
 
Fett är också ett ord som ges en helt annan betydelse emellanåt.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag trodde att man sa "för mig själv" i betydelsen av ensam,
Nej, du är inte fel ute. "För mig själv" är synonymt med ensam. Däremot är "själv" inte det.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 4 till
  • Laddar…
Maria T
harry73 harry73 skrev:
Jag trodde att man sa "för mig själv" i betydelsen av ensam, där ensam kanske har en lite mer negativ betydelse.
Är jag fel ute?
Tror inte alls du är fel ute, jag tolkar också "för mig själv" som något jag vill understryka att jag vill göra ensam.
Om jag säger "jag vill/önskar få äta själv" så lägger jag inget negativt i det då det är självvalt.

Tydligen var mina första ord "pappa", sen "mamma" och efter det "kan själv" fast finmotoriken inte var den bästa.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hakar upp mig på slitna fraser. Just nu (i Stockholm) har vi:
  • "I min värld så..."
  • "Ja men lite så"
"Eller hur..." :)
 
  • Haha
  • Gilla
Skip6711 och 6 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
"Eller hur..." :)
Är "exakt" ett passerat stadium?
 
Staffans2000
K Kurtivan skrev:
Är "exakt" ett passerat stadium?
Typ!

Staffan
 
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att själv vinner mark på bekostnad av ensam för att det inte har samma negativa konnotationer. Sen är väl alltid den typen av eufemismer svåra. Ord som singel istället för ensamstående känns snabbt krystade. Tycker man att det verkar ensamt och tråkigt så gör man.

Men om vi nu har människor som på den lite impertinenta frågan ”satt du där och åt alldeles ensam?” svarar ”ensam, nej, men alldeles själv” får till ytterligare svar något om att man inte förstått skillnaden på ensam och själv, vem är det då som inte förstått, och vad?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hakar upp mig på slitna fraser. Just nu (i Stockholm) har vi:
  • "I min värld så..."
  • "Ja men lite så"
Just uttrycket "I min värld så..." tycker jag låter otroligt stöddigt, eller tyket som vi säger här söderut :)
 
Robert63 Robert63 skrev:
"Eller hur..." :)
men snälla, "eller hur" har man ju sagt iaf 15 år! antingen som "eller hur!" (dvs, "ja precis"), eller "eller hur..." ("det tror jag inte på"). men om det finns de i tråden som fortfarande stör sig på "sjukt" som förstärkningsord, då förstår jag att vi har lite olika perspektiv på vad som är "nya" uttryck :crysmile::crysmile::crysmile:
 
L lordi skrev:
Just uttrycket "I min värld så..." tycker jag låter otroligt stöddigt, eller tyket som vi säger här söderut :)
Det kanske låter så, men det är inte det Stockholmaren menar. Man öppnar upp för att det här är en åsikt färgad av erfarenheter och att någon annan kan ha en annan bild.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att själv vinner mark på bekostnad av ensam för att det inte har samma negativa konnotationer. Sen är väl alltid den typen av eufemismer svåra. Ord som singel istället för ensamstående känns snabbt krystade. Tycker man att det verkar ensamt och tråkigt så gör man.

Men om vi nu har människor som på den lite impertinenta frågan ”satt du där och åt alldeles ensam?” svarar ”ensam, nej, men alldeles själv” får till ytterligare svar något om att man inte förstått skillnaden på ensam och själv, vem är det då som inte förstått, och vad?
Själv äter jag ibland allena...
 
Äter man ensam så äter man garanterat själv.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
När AS400 var på modet så gick jag en kurs om hanteringen med den. I den maskinen fick man ju skapa det man behövde använda, kursledaren sa kriäjta :D
påminner om när jag pluggade media för ett decennium sen, och någon frågade vad "kasta majsboll" betydde. (customizable)
 
  • Haha
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.