Scouten skrev:
När vi lyfte takstolarna till min kompis bygge så tog jag två osb-skivor och skrev ”vägen avstängd, välj annan väg (datum), vi lyfter takstolar”
Sen gick jag en bit åt varje håll från huset och satte upp mina mästerverk. Sen ställde vi kranen över hela vägen. Inte ett ont ord eller sur blick, däremot grannskapets samtliga gubbar samlade med kloka och mindre kloka råd. De gick när det började regna...
Haha! Bra tips!
 
harry73 harry73 skrev:
Jag kan tänka mig att kommunen vill ha TA-plan (TA=trafikanordning), där du beskriver hur och när du stänger av vägen, vilka skyltar används och hur de ska placeras.
Även blåljus behöver veta om avstängningen ifall de får en utryckning där
Ja de verkade som att vi ska göra riskanalyser utifrån oss, andra och de som ska göra jobbet. Blev bara osäker när de skulle se om de ville godkänna ansökan sen. Vad gör vi om de avslår liksom?
 
J Jonlie skrev:
Ja de verkade som att vi ska göra riskanalyser utifrån oss, andra och de som ska göra jobbet. Blev bara osäker när de skulle se om de ville godkänna ansökan sen. Vad gör vi om de avslår liksom?
De kommer troligtvis bara avslå om de har annat planerat eller du totalstoppar samhället :p

Jag ska kanske till hösten stänga av en genomfart i byn för att beskära alla mina träd som går längs med den i ena riktningen. Dock är det trafikverket som har hand om den vägen, så jag behöver bara skicka in till polisen så sköter de resten själva.
Jag är tvungen att ha ordentlig avstängning med hinder och lyse. Och trafikverket tyckte jag skulle ha vakter på marken.
Tydligen var både bilister och gångtrafikanter så tröga att de skulle gå under skyliftar, kranar och dylikt.
Fast de går bara under skyliften en gång när det faller ner stora grenar :D
 
R Rkarlsson skrev:
De kommer troligtvis bara avslå om de har annat planerat eller du totalstoppar samhället :p

Jag ska kanske till hösten stänga av en genomfart i byn för att beskära alla mina träd som går längs med den i ena riktningen. Dock är det trafikverket som har hand om den vägen, så jag behöver bara skicka in till polisen så sköter de resten själva.
Jag är tvungen att ha ordentlig avstängning med hinder och lyse. Och trafikverket tyckte jag skulle ha vakter på marken.
Tydligen var både bilister och gångtrafikanter så tröga att de skulle gå under skyliftar, kranar och dylikt.
Fast de går bara under skyliften en gång när det faller ner stora grenar :D
Men jisses!! Sjukt seriöst med vakter! Tror Trafikverket blir inkopplade också då det är så nära en riksväg osv men är bra sugen nu på att låtsas som att jg inte vet att man måste ansöka....
 
Någon som vet vad påföljden blir om man inte ansöker om avstängning?
 
Vi hade kranbil igång för några år sedan de fällde bara ut stödbenen över hela gatan (och in i grannens trädgård på andra sidan gatan) men det är en liten gata.
I jobbet hade vi för en del år sedan ett projekt där vi fick stänga av E6 vid en av Göteborgs södra infarter. Det var ingen stor administration. Vi höll på från 22 till 04.
 
J Jonlie skrev:
Men jisses!! Sjukt seriöst med vakter! Tror Trafikverket blir inkopplade också då det är så nära en riksväg osv men är bra sugen nu på att låtsas som att jg inte vet att man måste ansöka....
Vid mitt behövde de bara vara någon som sa åt folk att ta andra trottoaren och varna oss i liften om något händer typ.

Jag gjorde 20-30 meter 2019 men på kommunens del, då satte vi bara bock och hade en kille som fyllde släpen med grenar och skrek till när det kom bilar typ. Men jag vågar inte chansa på genomfarten då det går mycket lastbilar och dylikt.

Jag undrar om jag bara hade fått tillsägelse om någon ens påpekat att jag ställt mig där en dag och hållt på.

Hade jag beställt hem något som bara ska lyftas av och snabbt sättas på plats hade jag inte gjort det så seriöst.
 
Ring kranfirman och snacka med dom, där jag jobbar brukar vi hantera tillstånd och avspärrning åt våra kunder där det behövs.

Ska T-stöden långt bort så lär ni ju behöva en rätt rejäl kran.
 
  • Gilla
Jonlie
  • Laddar…
J Jonlie skrev:
Någon som vet vad påföljden blir om man inte ansöker om avstängning?
Gissningsvis händer inte så mycket OM det inte råkar vara en utryckning som blir hindrad eller försenad av din avstängning - och det skulle inte jag vilja riskera.
 
  • Gilla
Jonlie
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Ring kranfirman och snacka med dom, där jag jobbar brukar vi hantera tillstånd och avspärrning åt våra kunder där det behövs.

Ska T-stöden långt bort så lär ni ju behöva en rätt rejäl kran.
Ska kolla runt lite vad som erbjuds. Är av släpet och några meter inåt bara. Mer vikten och tight utrymme
 
Stopp och belägg....
Det behövs ingen avstängning om ni ska lasta av gods.
Ställs en kran bil på vägen för att lyfta saker ni har på tomten och byta plats på dem så behövs avstängning. Om lastbilen har godset som ska lastas av så är det "avlastningsregler" som gäller.
Men man måste kunna ta sig in och ut på något sätt. Så att spärra av vägen på en återvändsgata funkar inte.
 
A Alexn72 skrev:
Stopp och belägg....
Det behövs ingen avstängning om ni ska lasta av gods.
Ställs en kran bil på vägen för att lyfta saker ni har på tomten och byta plats på dem så behövs avstängning. Om lastbilen har godset som ska lastas av så är det "avlastningsregler" som gäller.
Men man måste kunna ta sig in och ut på något sätt. Så att spärra av vägen på en återvändsgata funkar inte.
Tanken är att de ska lasta av och i samma lyft sätta dem på plats. Handlar om en förflyttning på några meter. Frågan är då om avlastningsregler gäller då?
Sen är vägen en genomfart typ. Vår gata är en av några som kan ta dig runt eller genom hela byn
 
Det som behövs är en TA-plan och anmälan till väghållaren (kommunen i ditt fall?) ring kommunens växel och be att få prata med en trafikingenjör, denne har koll på vad som behövs. Är det trafikverkets väg ställs det ofta högre krav än om det är en liten lokalgata...
 
J Jonlie skrev:
Tanken är att de ska lasta av och i samma lyft sätta dem på plats. Handlar om en förflyttning på några meter. Frågan är då om avlastningsregler gäller då?
Sen är vägen en genomfart typ. Vår gata är en av några som kan ta dig runt eller genom hela byn
Vad ska du använda dig av för någon när du lyfter på rätt plats? Vet att en av Sveriges största kranföretag löser allt som behövs. Det kostar ju lite men det går oftast extremt smidigt.
 
J Jonlie skrev:
Tanken är att de ska lasta av och i samma lyft sätta dem på plats. Handlar om en förflyttning på några meter. Frågan är då om avlastningsregler gäller då?
Sen är vägen en genomfart typ. Vår gata är en av några som kan ta dig runt eller genom hela byn
Så länge där finns en annan väg sommde som vill åka där ni ska stå så kan du lasta av godset till de ställe du vill ha det på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.