Hej,

Skall bygga en altan på ca 4,5x10 meter som ska vila direkt på stenplattor på mark. Marken är väl förberedd med makadam, singel osv. Tänkt använda 28x120 trall.

Min första tanke var att enbart lägga reglar ut från huset och sedan lägga trallen rakt på. Det jag då såg och fick tips om var att lägga bärlinor under istället främst för att minska antalet plattor som måste vara i våg.

Jag har även läst en tråd om spännvidden mellan plattorna för bärlinorna men blev inte helt klok på alla olika tabeller och det verkar skifta väldigt i åsikter kring detta. Sedan är det tänkt lägga reglerna som trallen fästs i med cc60 (närmare fråga kring detta nedan).

Här kommer ett stadigt gäng med frågor jag hoppas kunna få hjälp med:

Tänkte använda 145x45mm regel som bärlina och tänkte sikta på ca 2 meter mellan stenplattorna, känns det rimligt eller ska man gå ned i avståndet?

Jag skall som sagt ut 4,5 meter från huset, bärlinorna löper parallellt med huset. Tänkte lägga en rad med plattor intill huset istället för att fästa i grunden. Sedan blir det en rad med plattor nästan längst ut. Nästkommande fråga blir då lite baklänges, om jag skulle vilja klara mig på endast en bärlina emellan den inre och yttre, så det alltså blir ca 2,2 meter mellan bärlinorna, vad måste jag upp på för dimension då på den golvregeln?

Och vidare gällande golvregeln. Har inte bestämt än om jag skall lägga golvregeln helt ovanpå bärlinorna eller om jag ska sänka ned den och använda balkskor. Men om man ser till frågan ovan kring dimension på golvregeln. Får man samma bärighet och kan räkna med samma dimension på golvregeln oavsett om man lägger den ovanpå eller om man fäster med balksko?

Såg att många lägger "kortlingar" mellan golvreglarna för att minimera svaj antar jag. Bör man om man lägger golvreglarna ovanpå bärlinorna även fästa något mellan bärlinorna i samma nivå för att minska svaj längst ned? Eller finns det andra tips på att fixera bärlinan på ett bra sätt när den bara står rakt på en platta?

Anledningen till att vi bara väljer 145 på bärlinan och vill ner så mycket det går på golvbalkarna är att vi "bara" har 340mm att spela på. 145+145 för reglarna samt 28mm för trallen ger totalt 318 mm och då skall även en stenplatta in under bärlinan och även lite papp mellan sten och regel. Samtidigt vill vi upp runt 330mm för att inte behöva en trapp ut från huset. Så om vi sänker ner golvreglarna i bärlinorna så måste vi palla upp med massa extra sten för att komma upp i rätt höjd och då känns det enklare att lägga golvreglarna ovanpå bärlinorna.

Om någon annan har tips på hur man kommer upp ca 330mm med sten, bärlina, regel och trall så tas det tacksamt emot!
 
  • Schematisk ritning av altanens underkonstruktion med bärlinor, golvreglar och stenplattor intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Oj va mycket text och frågor! :)
Jag börjar med en bild på hur du kan göra för att slippa en massa plattor på höjden.

Hörndetalj av en träramkonstruktion för fundament med grus och betongplatta på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rita gärna upp en skiss på hur dig tänkt dig så blir det kanske enklare att förstå dina frågor.
En enkel med papper och penna eller i paint duger.
 
  • Gilla
duckjibe
  • Laddar…
Hej, tack för svar. Ja ledsen att det blir lite långt.

Lade till en enklare ritad bild där antalet på golvreglarna inte riktigt stämmer med vad jag tänkt med i övrigt ganska bra, självklart inte skalenligt heller.

Ja jag såg flera som gjort enligt din bild men funderar på om man tappar mycket bärighet på så vis jämfört med om man lägger regeln direkt på stenen?
 
  • Enkel ritning som visar placering av golvreglar, bärlinor och stenplattor i förhållande till huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej du tappar ingen bärighet alls på det i det här sammanhanget.

Tycker att din plan ser bra ut. Kör du 45x145 på bärlinor och golvreglar så kommer du få minimalt med svikt.
Du kan kortla mellan golvreglar om du får spillbitar över.

Är du ovan så rekommenderar jag vinkelbeslag med ankarskruv för att fästa golvreglar i bärlinor. Känner du dig bekväm med att skråskruva så går det lika bra, förslagsvis med skruv 6x100
 
@maah

Tack för svar.

Misstänker att det sista du nämner gäller om man sänker ned golvreglarna mellan bärlinorna? Finns det någon anledning att vinkelbeslag eller skråskruva är bättre än att använda balkskor i det läget?
 
Nej jag menar om du ska bärlinor och sen lägga golvreglarna ovanpå.
Då behöver du förankra golvreglarna i bärlinorna med vinkelbeslag eller skråskruva.

Men om din plan va att köra infällda golvreglar med balkskor så blir det fortsatt bra, kör på det om det blir enklast med höjden så.
 
Tack då är jag helt med. Ville dubbelkolla.

Och gällande bärighet om man ser till att regeln ovanpå bärlinan eller infälld och använda balksko så är det samma bärighet också?
 
I det här fallet är det så. Det är dock bara baserat på egna erfarenheter och inga beräkningar.
 
Du kan ju använda sådana här terassfötter, med dem är det oerhört enkelt att justera in altanen i våg och i önskad höjd.
Justerbar svart terrassfot för montering av altaner, visar fötternas höjdjusteringsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria Claesson och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset! @Dublin

Någon erfarenhet kring hållbarhet på sådan? Tänker så man inte behöver göra om allt om 10 år.
 
@Knecken hur gick det, blev det någon altan?
Kollar på att göra något liknande, dock lite mindre, ca 3x6m med spalje på långsidan.
 
maah maah skrev:
Oj va mycket text och frågor! :)
Jag börjar med en bild på hur du kan göra för att slippa en massa plattor på höjden.

[bild]

Rita gärna upp en skiss på hur dig tänkt dig så blir det kanske enklare att förstå dina frågor.
En enkel med papper och penna eller i paint duger.
Även om träskruv kan bära mycket tyngd vet jag inte om jag skulle riskera bärigheten på dessa. Håller dock med om att man inte behöver stapla massa stenar, men jag hade lagt träklossen under bärlinan och inte skruvat in den i sidan, då orkar den bära hur mycket som helst. Sedan för att vara säker på att den ligger kvar kan man skrva ytterligare en kloss på sidan (likt bilden). Denna ska dock inte bära tyngd utan skruvas i klossen och bärlinan endast för att hålla dem på plats. *ska noteras att jag inte är snickare utan en glad hemmapulare ;)
 
  • Gilla
Hmt och 1 till
  • Laddar…
K Kimastor skrev:
Även om träskruv kan bära mycket tyngd vet jag inte om jag skulle riskera bärigheten på dessa. Håller dock med om att man inte behöver stapla massa stenar, men jag hade lagt träklossen under bärlinan och inte skruvat in den i sidan, då orkar den bära hur mycket som helst. Sedan för att vara säker på att den ligger kvar kan man skrva ytterligare en kloss på sidan (likt bilden). Denna ska dock inte bära tyngd utan skruvas i klossen och bärlinan endast för att hålla dem på plats. *ska noteras att jag inte är snickare utan en glad hemmapulare ;)
Men om man ska fästa från sidan hade jag gjort det med fransk träskruv eller liknande dimension på bult istället för vanlig träskruv, då lär det hålla.
 
  • Gilla
testar annat
  • Laddar…
Hej

Jag lånar denna tråden då här verkade finnas kunskap och jag är i behov av ett snart svar. :)

Nu har jag flyttat på allt virke till lämplig plats för att kunna börja pilla med min stomme. Precis som här så blir det stomme på trädgårdsplattor..

Jag noterade en sak när jag flyttade på virket. Rätt mycket virke är ju ganska rejält bågnat. Trallen är ju "lätt" att lösa när man skruvar fast den, men hur brukar man göra med stommen? Dvs. mina 45x95. Det är ju en rätt klen stomme, men kommer stötta upp den med 140-150 cm emellan, så det ska vara bra sägs det.

Det går ju liksom inte att "tvinga ner" stommen på nåt vis då den kommer ligga på trädgårdsplattor.

Om regeln är bågnad så innebär ju det att man antingen kan vända den så att ändarna ligger högre än mitten, eller så att mitten bågnar upp högre än ändarna. Kan man tänka sig att om man lägger ändarna på rätt höjd så sjunker mitten ner sen när man får på trallen? Känns ju lurigt att liksom chansa på det, eller brukar det bete sig så?

Hur brukar man lösa detta?

Hoppas på nåt snabbt svar från nån som vet.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.