Tja
Som rubriken lyder så har jag en WE60 som är helt död, det kommer fram spänning till maskinen men det händer inget när man trycker på startknappen
Denna sades vara den maskinen som fungerade bäst, den stannade bara innan centrifugeringen och fick vridas fram för hand.
Men enligt min mening är det den som fungerar sämst, eller snarare inte alls.
Elementen är hela å avloppsventilen är ren.
Man hör en mikrobrytare när luckan stängs
Sen så har jag ändrat lite, tog ventilpaketet från en W74 å satte i denna då den förut hade ventiler för både varm å kallvatten. Var samma kontakt i styrlådan så jag antog att det bara var å byta
Vad gör jag åt det ?
TR
 
Hände visst nåt mirakel, nu gick den bara igång
Verkar läcka runt elementen bara, finns det ersättningstätningar?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Hände visst nåt mirakel, nu gick den bara igång
Verkar läcka runt elementen bara, finns det ersättningstätningar?
nej du får kolla att plåten i baljan är rak runt hålet för elementet och att elementet är rätt monterat,
är gummitätningen defekt så byt elementet ibland är elementen så skadade att det läcker vatten igenom dessa
 
Har löst sig nu, har sprutat "flytande packning" runt infästningen till elementen å nu håller det tätt. Tur att elementen är hela, såg att de var väldigt dyra. Hade elementen varit paj så hade väl JFB löst ut?
Men det är nåt mer mystiskt med den. Ibland så står trumman bara å roterar, å när man knackar på det bakre programverket så stannar trumman å vänder sedan, som den ska. Måste man byta programverket eller räcker det att blåsa ur det med tryckluft? Programverket hänger sig helt enkelt
 
A
om du tycker att elementen är dyra skall du inte byta programverk.
har du obegränsat med gratistid så kan du ju plocka ner programverket och kolla inuti smörja upp där det behövs
en av 64st kontakter eller motorn är väl stalltipset idag.
tryckluft lär ju förvärra det hela
 
Har en W74 som har trasiga element men fungerande programverk, tänkte försöka byta mellan dom. Förutsatt att de är likadana
Såg i en ritning att det visst kallades reverserare
Men om det går vidare när man knackar känns det som det ligger skit i eller att det a nåt annat skäl går trögt
 
A
Det går nog att byta
Enda uppgiften det verket har är att ändra rotation riktning på motorn.
Det som händer med tiden är att kontakterna inuti slits ner och lossnar samt blockerar och att växellådan i motorn slits och kuggar lossnar
 
Det är dock betydligt fler än bara motorns kablar som är anslutna där i. Men ska se om jag finner nån beteckning.
Men det är ju helt klart att den styr motorn, för när den fastnar går motorn konstant
I så fall kan man ju behålla den andra reverseraren å renovera den.
 
Reverseraren är högst upp i bild
 
  • Elektrisk utrustning med en reverserare högst upp, omgiven av kablar och andra komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har maskinen gått ett antal gånger och den fungerar skitbra.
Nån som vet vilket varvtal den centrifugerar med?
En sak jag har upptäckt är att centrifugeringen startar lite för fort, hela trumman rister rejält när den ska börja. Så jag tänkte sätta en frekvensomriktare på centrifugerings-motorn, då kan jag ställa in olika centrifugeringsvarvtal osså, passar bra när man ska tvätta mattor.
Är 600rpm ett bra varvtal för mattor?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Nu har maskinen gått ett antal gånger och den fungerar skitbra.
Nån som vet vilket varvtal den centrifugerar med?
En sak jag har upptäckt är att centrifugeringen startar lite för fort, hela trumman rister rejält när den ska börja. Så jag tänkte sätta en frekvensomriktare på centrifugerings-motorn, då kan jag ställa in olika centrifugeringsvarvtal osså, passar bra när man ska tvätta mattor.
Är 600rpm ett bra varvtal för mattor?
den ligger väl där runt 600rpm möjligen 800.
 
Ja då är det nog 800 för jag läste att W74 hade 565rpm å den hade ett mycket större hjul på trumman å ett mindre på motorn. Motorerna hade samma varvtal ,2800rpm
Men det är nog i varje fall för högt för mattor, lät lite väl illa när den centrifugerade med en matta i
 
A
Kanske dax att byta stötar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.