Tobbe.A
Hej!

Håller just nu på att förlänga en rabatt längs vår altan, i rabatten ska det vara perenner. Redan ca 15 cm ner är det tre stora stenar som delvis går under altanen, jag kommer alltså troligtvis inte kunna ta bort dem.

Går det att sätta perenner där om det på sina ställen bara blir ca 15 cm jord eller måste jag få bort stenarna? Bifogar en bild på hur det ser ut. Stenen i mitten blir kanske inget problem, men det är främst de andra två jag funderar över.

Tack på förhand!
 
  • Uppgrävd rabatt längs altan med stora stenar som delvis går under trädäcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite stenar här och där spelar ingen roll annat än att du inte kan plantera just där stenen är. Ser hela rabatten ut så där kanske det blir lite mer stenparti än rabatt men det är ju fint det med.
 
Det brukar stå på perennerna hur djupt de behöver planteras? Är det bara jord mellan stenarna så borde ju rötterna kunna hitta ner, men det ser onekligen väldigt stenigt ut där.
 
Inga problem. Men det kommer att bli torrt så du kan få vattna och även tillföra ny mull ofta.

Jag odlar rosor på flera ställen i 10-15 cm jord. (dvs jag har inte ens fått ner ympstället tillräckligt långt.) Under är det bärlager. Det går utmärkt men jag vattnar när det är varmt. Och påför kompost och benmjöl och annat smaskigt.

Stora rotklumpar får du ju inte ner så plantera när plantorna är små så att de kan växa på sig på plats istället.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ja alltså ogräs växer ju i hur grund rabatt som helst. Så det beror på vad du vill ha där:p

Skämt åsido det beror helt på vilken typ av växter du vill ha och hur mycket tid/pengar/jobb du vill lägga ner och vad som finns under. En grund rabatt blir t ex enklare/billigare att göra men samtidigt växer känsliga växter sämre och det kanske behöver vattnas oftare.

Är det 15cm grunt på vissa ställes så gör det nog inte så mycket. Rötter har god förmåga att leta sig vidare till mer vatten/näring om det finns i närheten. Är det däremot lite mer av en buske kanske den står lite ostadigt om den har stenen direkt under sig.
 
Även buskar etablera sig, om det inte är betong eller kompakt lera. under. Rötterna kommer att leta sig ner. Mina rosor är alltså ramblers och blir fyra-sex meter höga. Jag får ta ner dem på höjden på ett ställe så att de inte svingar sig in i fönstret på andra våningen.

Det är bara att det behövs lite extra vatten när det är varmt. En eller två gånger i veckan vattnar jag under högsommar.

Jag har även en japansk lönn i en sådan odlingsyta.

Marktäckare är enklast att de tål lite torka. Så behöver man inte vattna varje dag.
 
Tobbe.A
Tack för era svar!

Vi planterar och hoppas på det bästa. Vi ska dela perenner vi redan har, bland annat stäppsalvia och kärleksört.

Jag grävde lite mer och då ser det ut såhär.
Grävd grop i trädgården för plantering med synlig jord och sten nära en träaltan och en rosa spade i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gräver djupare på de ställen där det går helt enkelt. Räcker det med 35-40 cm?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.