Hej! Lgh köpt för 1.4m (+100k från utgångspris), avgift ca 5k/mån, el skulle ingå i avgiften enligt annons och prospekt, men det var fel och nu tillkommer ca 400kr/mån.

Öppen fråga vad ni anser är ett rimligt avdrag på priset som jag kan göra anspråk på? Både för den extra utgiften per månad och för värdet på lägenheten. De andra som budat hade det ju också i kalkylen att det skulle ingå och det var grund till hållbarhetskalkylen som gjordes med banken.

Det vore kul att höra era åsikter.
 
  • Gilla
Cnic
  • Laddar…
N Nyfniken2 skrev:
Hej! Lgh köpt för 1.4m (+100k från utgångspris), avgift ca 5k/mån, el skulle ingå i avgiften enligt annons och prospekt, men det var fel och nu tillkommer ca 400kr/mån.

Öppen fråga vad ni anser är ett rimligt avdrag på priset som jag kan göra anspråk på? Både för den extra utgiften per månad och för värdet på lägenheten. De andra som budat hade det ju också i kalkylen att det skulle ingå och det var grund till hållbarhetskalkylen som gjordes med banken.

Det vore kul att höra era åsikter.
Du kan bara få ersättning för värdeskillnaden. Inte ersättning för den faktiska avgiften.

Enligt banken skulle ditt lånetak minska med ca 50000-60000kr för en utgift på 400kr per månad. Men lycka till och få det, då betalar säljaren din el för 12 år framåt
 
  • Gilla
Remus46
  • Laddar…
Ett sätt att få fram ett ”värde” på felet är om du frågar ett par mäklare om hur de skulle värdera lägenheten med 400 kr högre månadsavgift.

Hur har felet uppkommit? Medger säljaren att fel uppgifter lämnats, eller är det bara mäklaren som gjort fel?
 
  • Gilla
Smygtittaren
  • Laddar…
harry73
Egentligen är det ingen skillnad Eftersom ni "äger" föreningen, blir det en betalning till dig själv
Sedan kan en brf ha en bra eller dålig ekonomi och höga eller låga lån, men det är något du bör kolla upp innan köpet
 
  • Gilla
Anti68 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker om du får 5000-10000kr så ta dem och spring därifrån.

Mäklaren och säljaren har ett ansvar att se till att informationen på objektbeskrivningen är korrekt. Du har också ett ansvar att kontrollera uppgifterna. Det hade man lätt kunna göra genom att kontakta styrelsen. Att el ingår i avgiften är ytterst ovanligt.
 
Jag tycker mäklaren är klantig och säljaren ansvarig för fadäsen.
Säljaren borde stå för 3 år elförbrukning i avdrag på priset, givet att inte lägenheten kostade 50k i en byhåla.
 
  • Gilla
dkhansson
  • Laddar…
Om el ingår så borde ju säljaren stå för räkningen om det visar sig inte ingå i avgiften. I all evighet. Nu förstår jag att det inte kommer att bli så.
 
  • Gilla
Shadowpree och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag tycker mäklaren är klantig och säljaren ansvarig för fadäsen.
Säljaren borde stå för 3 år elförbrukning i avdrag på priset, givet att inte lägenheten kostade 50k i en byhåla.
1.4m (vilket kanske kan tolkas som 1.4 miljoner.....) står det i första inlägget.
 
N Nyfniken2 skrev:
Hej! Lgh köpt för 1.4m (+100k från utgångspris), avgift ca 5k/mån, el skulle ingå i avgiften enligt annons och prospekt, men det var fel och nu tillkommer ca 400kr/mån.

Öppen fråga vad ni anser är ett rimligt avdrag på priset som jag kan göra anspråk på? Både för den extra utgiften per månad och för värdet på lägenheten. De andra som budat hade det ju också i kalkylen att det skulle ingå och det var grund till hållbarhetskalkylen som gjordes med banken.

Det vore kul att höra era åsikter.
Det fanns ingen uppgift om driftskostnad i annons/prospektet?
 
harry73
Troligtvis ingår el i avgiften, fast inte hushållselen
 
Rätt formulerat är att elen är en del av avgiften som varierar beroende på förbrukning. Att säga att den ingår i avgiften är kanske inte helt fel men isf kan man ju inte sätt en fast nivå på den.
 
harry73
Jag misstänker att det finns en komponent el i avgiften, och då framförallt el för allmänna utrymmen och installationer.
 
Skumpe
Hushållsel som ingår i avgiften? Är det en vanlig lösning i BRF? Så man betalar gemensamt grannens bitcoinfarm? Måste flytta till BRF direkt, här finns deg att tjäna.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
har aldrig hört talas om att hushållselen skulle ingå, att det stod så i prospektet hade jag tyckt var väldigt märkligt och skulle fått mig att ställa extra frågor för att säkerställa att det stämmer. vatten och uppvärmning däremot, det är standard.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
N Nyfniken2 skrev:
Hej! Lgh köpt för 1.4m (+100k från utgångspris), avgift ca 5k/mån, el skulle ingå i avgiften enligt annons och prospekt, men det var fel och nu tillkommer ca 400kr/mån.

Öppen fråga vad ni anser är ett rimligt avdrag på priset som jag kan göra anspråk på? Både för den extra utgiften per månad och för värdet på lägenheten. De andra som budat hade det ju också i kalkylen att det skulle ingå och det var grund till hållbarhetskalkylen som gjordes med banken.

Det vore kul att höra era åsikter.
Borde man inte höja på ögonbrynen när de står att el ingår.

El ingår väl aldrig. Har iallafall inte gjort de i mina bostäder, hyres, bostadsrätter, hus.
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.