Hej,
Jag äger en fastighet med sjötomt, se bild.
Min fundering är sjöstugan som ni ser är rödmarkerad.
Den är i väldigt dåligt skick, dålig grund som orsakat svackande golv och tak, ruttna bärlinor, risig panel mm, dvs mer jobb att rusta upp än att riva och bygga nytt med seriösa plintar.
Problemet i detta fall är att strandskyddslagen gäller här men eftersom denna bod/stuga redan funnits på plats innan lagen så får den stå där men då är min fråga om jag måste renovera den eller om jag får riva och bygga en ny?
Om jag inte får bygga en ny, hur mycket får jag renovera då?
 
  • Luftfoto av en fastighet med angränsning till sjö och markerad röd sjöstuga som är i dåligt skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt sett är det inte lätt att få bygga "helt nytt" på strandskyddat område". Ofta tänker man sig då också att man vill bygga liiiite större, högre, modernare, uteplatser osv. Det kan bli samma sak om man tänker sig att slå bort det helt och bygga ett i princip likadant helt nytt. Det räknas då som nybygge och då blir det ofta problem

Generellt sett är det dock inget problem att göra en "helrenovering där i princip ALLT byts ut successivt. Ofta byter man då en del/sak i taget och där vissa säger att det räcker med att spara en ursprunglig vägg osv. Men man bör nog ta det i omgångar och successivt för att minimera risken för avslag/uppmärksamhet.

Däremot inget konstigt att man tilläggsisolerar, byter hela fasaden, tak och fönster samtidigt om det är en befintlig stuga av den kalibern.

MEN är det ursprungligen en enklare sjöbod kan man likväl få stora problem om man helt plötsligt renoverar om det till ett annat "användningsområde" som en stuga/gästhus med litet kök, bastu, sovrum, toa osv.

Så att helrenovera en befintlig sjöbod så att fortfarande är just en SJÖBOD är inget konstigt. Men det är sällan det var det man hade i åtanke...

Observera att många byggnader som är sjöbodar på kartan och i befintliga bygglovshandlingar (=avsaknad av bygglovshandlingar men inritade på kartan) olovligen byggts om till stugor/gästhus under årens lopp även fast det idag är länge sedan. Så fortfarande ingen garanti att man enkelt får/kan "renovera/uppdatera" det till en modern gäststuga.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Riv inte.
Det är nog klokt att renovera så att du hela tiden har en byggnad på płatsen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
Om ni vill bygga nytt, ska ni söka bygglov innan ni river och se till att länsstyrelsen yttrar sig över bygglovet innan ni börjar.

Får ni inget lov, kan ni fortfarande renovera boden en bit i taget som ovanstående inlägg beskriver.
 
Du kan troligtvis få strandskyddsdispens för att bygga en ny om den ska ha samma storlek och användningsområde. Om du inte får dispens är det inte tillåtet, men du kan förstås renovera den om du inte ändrar storlek eller användning.
 
Jag är i en liknande situation.
Kan rekommendera att ringa till kommunens handläggare och diskutera möjligheter, vad man får göra o.s.v.
I alla fall i mitt fall är de väldigt hjälpsamma och förklarande. Deras uppgift är ju att hjälpa till och bereda ärende för ev. beslut som tas i nämnd. Efter fattat beslut har sedan Länsstyrelsen 3 veckor på sig att överklaga beslutet. Har förstått att de oftast är lite mer svårflirtade än kommunen. I mitt fall gick det dock bra.
Det sämsta du kan göra är nog att riva utan att ha en dialog med kommunen. Risk att du då får dem emot dig...

Lycka till!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.