K
Nu börjar våren närma sig vilket brukar betyda att många börjar med sina byggprojekt. vad har ni för byggprojekt på gång år 2021??
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Hemmavid:
Huset ska målas.
Slutföra dörrbytet i verkstaden och lägga klinkers på golvet.
Terasspoolen ska på plats och altanen slutföras.
Det egenbyggda växthuset ska få ett nytt tak och dörr.
Bastun i anslutning till terasspoolen ska slutföras (skönt att vi har en vedeldad i källaren också).
Uppfarten ska få nytt grus men det lejer vi ut.
Lite invändigt måleriarbete.
Riva ut plastmattor i dusch och relax i källaren och ersätta med klinkers och kakel.
Eventuellt stängsla in delar av tomten till hunden.

Fritidshuset:
65 kvadratmeter altan med pergola vid (påbörjades under julhelg- och nyårshelgerna).
Byta golv och och ytskikt på väggarna sovrummen.
Gjuta sockel till uteköket. Tar nog resterande arbete nästa år.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Hemma: helrenovera hall
- ut med gammal plastmatta, slipa av limrester från betongen, nytt vinylgolv (klick).
- demontera alla foder och golvlister, slipa och måla, montera tillbaka allt plus nya foder runt ytterdörr.
- måla tak, väggar och dörrsmygar.
- köpa och montera nya dörrar.

Sommarstugan (nyinköpt)
- nytt enskilt avlopp (ansökan är beviljad och entreprenör klar)
- lyfta takplåt och inspektera under, byte av del av takstol/takutsprång med synliga fuktskador. Fixa stege för sotaren.
- renovering av ett fönsterpar på prov.
- köra förre ägarens samlade skrot på tippen. Iordningställning av vedbod och snickarbod.
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Om allt går som det ska detta året så ska följande göras.

Baksida anläggas om lite
Planlösning bottenvåning ändras = kök och tvättstuga flyttas. Groventré göras vid. Stambyte gästWC + renovering.
Borttagning av vägg mellan vardagsrum och kök, isolering/gjutning av platta.
Installation av kamin.
Ny garageport
Nytt utekök

Och måla färdigt den sista takfoten som blivit glömd i 2 år nu :crysmile:
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
K
Det var många projekt ni har allesammans. Jag har en kortare lista som jag hoppas att hinna med men är kämpigt med två små barn :). grusa om runt huset . Bygga en ny grind till inhägnaden. Hjälpa frun med hennes trädgård land som är under ombyggnad. Totalrenovera rum och göra barnrum.! Bygga om garderob till liten walk in closet. Byta vindskivor ( lejs nog bort pga höjdrädd) tömma ett gammalt hönshus sanera och bygga hyllor för förvaring. Bygga förvaring i gillestuga . Sätta hängrännor på gillestuga och tunna för uppsamling till trädgård. Och ja det lär komma mer och sen alltid något oväntat med :)
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Det var många projekt ni har allesammans. Jag har en kortare lista som jag hoppas att hinna med men är kämpigt med två små barn :). grusa om runt huset . Bygga en ny grind till inhägnaden. Hjälpa frun med hennes trädgård land som är under ombyggnad. Totalrenovera rum och göra barnrum.! Bygga om garderob till liten walk in closet. Byta vindskivor ( lejs nog bort pga höjdrädd) tömma ett gammalt hönshus sanera och bygga hyllor för förvaring. Bygga förvaring i gillestuga . Sätta hängrännor på gillestuga och tunna för uppsamling till trädgård. Och ja det lär komma mer och sen alltid något oväntat med :)
Hehe, jag har en 3 åring och en 5 åring hemma.

Men ja, en ny grind ska byggas och barnrummen ska göras vid :crysmile:

Vad skönt att det inlägg påminde mig om lite mer saker på to do listan... :sweat:
 
K
J Jarlsgård skrev:
Hehe, jag har en 3 åring och en 5 åring hemma.

Men ja, en ny grind ska byggas och barnrummen ska göras vid :crysmile:

Vad skönt att det inlägg påminde mig om lite mer saker på to do listan... :sweat:

Har en 3 åring och en på 7 månader :p . Ja grindar behövs!! bra att jag hjälpte dig att komma ihåg va haha
 
K Krille_90_ skrev:
Har en 3 åring och en på 7 månader :p . Ja grindar behövs!! bra att jag hjälpte dig att komma ihåg va haha
Väldigt uppskattat.. Gud vilken lycka jag kände över att jag slipper vara rastlös detta året :sweat::sweat::sweat::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Suck. Aja, bara att dra på sig snickarbrallorna och skrida till verket :crysmile:

Kom på att jag ska bygga en utemöbel och sy ett solsegel också.

Jag tror jag avföljer den här tråden igen innan jag kommer på ännu mer saker att göra :crysmile:
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
K
J Jarlsgård skrev:
Väldigt uppskattat.. Gud vilken lycka jag kände över att jag slipper vara rastlös detta året :sweat::sweat::sweat::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Suck. Aja, bara att dra på sig snickarbrallorna och skrida till verket :crysmile:

Kom på att jag ska bygga en utemöbel och sy ett solsegel också.

Jag tror jag avföljer den här tråden igen innan jag kommer på ännu mer saker att göra :crysmile:
J Jarlsgård skrev:
Väldigt uppskattat.. Gud vilken lycka jag kände över att jag slipper vara rastlös detta året :sweat::sweat::sweat::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Suck. Aja, bara att dra på sig snickarbrallorna och skrida till verket :crysmile:

Kom på att jag ska bygga en utemöbel och sy ett solsegel också.

Jag tror jag avföljer den här tråden igen innan jag kommer på ännu mer saker att göra :crysmile:[/QUO
Ska nog med s
glad att kunna hjälpa till så du inte behöver vara rastlös:p
Man kommer på mer hela tiden ju :D
Solsegel ska jag med fixa ett men är inte så händig så jag kan sy så för köpa ett :)
 
I år blir det följande (Kommer säkert fyllas på så småningom):
  • Bygga planeringslåda och fylla den med jord/växter/grönsaker (April)
  • Kompletteringsmåla fasaden (Maj-ish)
  • Fylla/padda grusuppfarten (Maj-ish)
  • Anlägga grusgång utanför garaget (Sommar)
  • Ansöka om bygglov för carport (Augusti/September)
 
2021 är året för mig att färdigställa pågående projekt och inte starta nya förrän de gamla är avslutade.

* Färdigmåla carporten, 12*6 m, 3,7 m hög, är några kvadrat...
* Slutföra schaktning och hårdgörande av yta bakom stall och ingångar till hagar
* Slutföra byggandet av trädäcket

Om jag hinner, bygga vedskjul, dela av garaget, bygga pergola och växthus ( om budgeten tillåter)
 
I år ska det bli följande:

- renover källaren, bort med träreglar och allt organiskt. Sedan in med multipor lättbetongblock på insidan.
- bygga badrum/tvättstuga samt bastu i källaren
- byta ytterdörr
- bygga liten altan framför huset

tror det blir nog faktiskt projekt även för 2022... :D
 
K
B Bastiann skrev:
I år ska det bli följande:

- renover källaren, bort med träreglar och allt organiskt. Sedan in med multipor lättbetongblock på insidan.
- bygga badrum/tvättstuga samt bastu i källaren
- byta ytterdörr
- bygga liten altan framför huset

tror det blir nog faktiskt projekt även för 2022... :D
då vet du vad du har att göra ett tag framöver :D
 
Haha ja, tur att man är tidsoptimist. :)
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hemma: helrenovera hall
- ut med gammal plastmatta, slipa av limrester från betongen, nytt vinylgolv (klick).
- demontera alla foder och golvlister, slipa och måla, montera tillbaka allt plus nya foder runt ytterdörr.
- måla tak, väggar och dörrsmygar.
- köpa och montera nya dörrar.

Sommarstugan (nyinköpt)
- nytt enskilt avlopp (ansökan är beviljad och entreprenör klar)
- lyfta takplåt och inspektera under, byte av del av takstol/takutsprång med synliga fuktskador. Fixa stege för sotaren.
- renovering av ett fönsterpar på prov.
- köra förre ägarens samlade skrot på tippen. Iordningställning av vedbod och snickarbod.
Låter misstänkt likt min stuga som jag sålde förra våren, men det kanske stämmer på 99% av alla sommarstugor iofs :cool:
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.