Har tittat på ett par hus nu som stolt skrutit om att det minsann har centraldammsugare. Någon som har detta och kan förklara fördelarna med det för jag förstår det verkligen inte.
Tacksam för svar.
 
FÖRDELAR
* Slippa släpa runt på en dammsugare
* Dammutblåset utomhus
* Mycket tyst att dammsuga
* Nyttja sockelsug och andra speciallösningar

NACKDELAR
* Släpa runt på lång slang
* Dåligt sug om det är för långa ledningar
* Krångligare om det fastnar nåt långt inne i ett rör

Vid nybygge tycker jag det är självklart, men jag hade inte krånglat med det i ett befintligt hus. Och för egen del, som har c-sugare, så fattas det en del i sugkapacitet men i övrigt tycker jag det är bra.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tyst är det inte, men mycket tystare än dammsugare.
Hållbarare, jag har haft min i 27 år.
Hängandes färdigkopplad i mitten av huset med knapp på handtaget är det så mycket lättare att överhuvudtaget börja dammsuga.
Slipper påsar.
Tömmer väldigt sällan, men det beror ju förstås på...….

Villa=centraldammsugare alla dar i veckan!
 
Jag installerade cd som en del av renoveringen, har haft samma maskin i drygt 15 år nu. Mycket kraftigt sug, sockeluttag, tyst, ingen pryl som fastnar i dörrposter, ingen tung maskin att dra efter sig över trösklar etc. Skrattar åt hur korkat det är med vanliga dammsugare varje gång jag använder en på landet....,

vi har ett centralt monterat uttag och en slang på 12m. Slanghantering är vanesak och ett ickeproblem som jag ser det.

komplettera med en enklare slang till garaget för städning i bilen etc.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skulle aldrig lägga pengar på något som är jobbigare att använda än en vanlig dammsugare.
Dagens dammsugare är små och nätta och mycket lättare och dra omkring än en 10+ meters slang.
 
optimum
Vi skaffade centraldammsugare för snart 20 år sedan. Installerade i befintligt hus.
Lite lurigt med hur man får en bra rördragning.
Helt underbart att slippa ljud och doft tidigare dammsugare medförde.

Ett annat plus är att påsen är så stor att man byter den ca 1 gång om året.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag installerade cd som en del av renoveringen, har haft samma maskin i drygt 15 år nu. Mycket kraftigt sug, sockeluttag, tyst, ingen pryl som fastnar i dörrposter, ingen tung maskin att dra efter sig över trösklar etc. Skrattar åt hur korkat det är med vanliga dammsugare varje gång jag använder en på landet....,

vi har ett centralt monterat uttag och en slang på 12m. Slanghantering är vanesak och ett ickeproblem som jag ser det.

komplettera med en enklare slang till garaget för städning i bilen etc.
Men tar inte slangen en enorm plats?
 
Den hänger i ett 25 cm brett utrymme i en garderob....
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
optimum
Vår hänger på en slanghållare i samma skåp vi förr hade dammsugaren.
Centraldammsugaren sitter på väggen i garaget (garage ihop med huset)
10 m slang och vi har ett uttag på varje våning (2 våningar)

Frugan fick astma så det var det som triggade köpet.
Kan inte komma på något bättre vi köpt än just den prylen.
 
Vi valde bort det när vi byggde eftersom jag mycket hellre kör med en robotdammsugare.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi valde bort det när vi byggde eftersom jag mycket hellre kör med en robotdammsugare.
En robotdammsugare vispar bara runt dammet. En centraldammsugare har utblåset utomhus. Detta innebär att man har mycket mindre smådamm som virvlar runt. När jag installerade min för 40 år sedan hade vi en svart blank bokhylla och på den såg man tydligt skillnad före och efter installationen. Ett uttag nere och ett på ovanvåningen samt ett i grovköket vid centralenheten. Oumbärlig hela veckan.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
W WIP skrev:
En robotdammsugare vispar bara runt dammet. En centraldammsugare har utblåset utomhus. Detta innebär att man har mycket mindre smådamm som virvlar runt. När jag installerade min för 40 år sedan hade vi en svart blank bokhylla och på den såg man tydligt skillnad före och efter installationen. Ett uttag nere och ett på ovanvåningen samt ett i grovköket vid centralenheten. Oumbärlig hela veckan.
Dom fyller ju ändå tanken så allt vispas inte runt ;) men visst är det nice med utblåset utomhus
 
W WIP skrev:
En robotdammsugare vispar bara runt dammet. En centraldammsugare har utblåset utomhus. Detta innebär att man har mycket mindre smådamm som virvlar runt. När jag installerade min för 40 år sedan hade vi en svart blank bokhylla och på den såg man tydligt skillnad före och efter installationen. Ett uttag nere och ett på ovanvåningen samt ett i grovköket vid centralenheten. Oumbärlig hela veckan.
Fel precis som med en robotgräsklippare håller gräsmattan i trim bättre håller en robotdammsugare renare.
En vanlig dammsugare är starkare helt klart och en robot gör väll inte att man klarar sig utan en.
Men det är inte robotens uppgift. Uppgiften är att hålla rent mer än du själv klarar av.
För dom flesta dammsuger inte varje dag men det gör roboten utan protester :)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Fel precis som med en robotgräsklippare håller gräsmattan i trim bättre håller en robotdammsugare renare.
En vanlig dammsugare är starkare helt klart och en robot gör väll inte att man klarar sig utan en.
Men det är inte robotens uppgift. Uppgiften är att hålla rent mer än du själv klarar av.
För dom flesta dammsuger inte varje dag men det gör roboten utan protester :)
Allt är givetvis inte bara vitt och svart. Framförallt så är det frivilligt vilken man väljer. Min dotter har en robotdammsugare och dessutom städhjälp av två städare som kommer två timmar var fjortonde dag. Det känns ändå grusigt när roboten har gjort sitt bästa hos henne. Jag menar att jämförelsen med robotgräsklipparen är fel. Den skickar tillbaka gräsklippet som gödning och klipper ofta så gräset hålls lågt och tätt.
 
  • Gilla
trcjesa
  • Laddar…
W WIP skrev:
Allt är givetvis inte bara vitt och svart. Framförallt så är det frivilligt vilken man väljer. Min dotter har en robotdammsugare och dessutom städhjälp av två städare som kommer två timmar var fjortonde dag. Det känns ändå grusigt när roboten har gjort sitt bästa hos henne. Jag menar att jämförelsen med robotgräsklipparen är fel. Den skickar tillbaka gräsklippet som gödning och klipper ofta så gräset hålls lågt och tätt.
Nej det är klart.
Robotens uppgift är inte att ersätta vanlig städning, dens uppgift är att hålla det renare än man själv klarar/orkar med.
Grov nersmutning kan inte en robot städa bort perfekt så klart, men den kan hålla borta så att det inte blir nersmutsat igen om den får jobba varje dag.
Samma med en gräsklippare. Du kan inte lämna gräset 2 veckor, tänka nej det här orkar jag inte med, jag köper en robot som får göra jobbet.
Man måste även när man har en klippare finjustera på vissa ställen osv.
Jag kan helt klart se jämförelser med en dammsugare och en gräsklippare och även andra saker man kan automatisera, men nu är det bara detta jag har egna erfarenheter av.
Det blir lite som hur man själv vill göra det till och jag har förståelse att det finns folk som vill dammsuga varje dag och kanske tom klippa gräset mer eller mindre varje dag :)
 
  • Gilla
snaily
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.