Jag är förvånad att ingen har nämnt mörk/brun/svart fönsterkarm på utsidan och insidan som var modernt på 70-talet. Detta är nog på väg tillbaka då jag sett att många valt det som tillval på sina hus igen vid nybyggen. Hör nog till ”svarta detaljer”-trenden idag. Det känns ändå som att man lätt kan tröttna på den nyansen invändigt. Själv skulle jag absolut hålla mig till en standard vit invändigt. Utvändigt kan det dock vara snyggt med en kontrasterande färg.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ingen har nämnt alla dessa hus vars halva byggyta är öppet till nock. Framför allt när man står däruppe och glor ner i vardagsrummet. Otroligt oekonomiskt, både när det gäller uppvärmning och yteffektivitet.

Men jag trampar kanske på många tår...
Jag har nog nämnt det för 20 sidor sen men i andra ordalag. Jag gillar inte det, inte bara för dina argument det känns lite hotellobby vilket inte behöver vara fel och även för mig ger en wow-känsla om jag besöker ett fint sådant hus. Personlligen skulle jag aldrig kunna vara avslappnad i ett sånt hus, speciellt om det är glas från golv till tak. Min svägerska undrade en gång om jag var nån paranoid vampyr eftersom jag alltid strök efter husväggar och gärna i gränder om vi var på stan, knappt hade några lampor på hemma och liknande. Fick en lite tankeställare då, att vara i mörkret känns så mycket säkrare eftersom ingen ser en. Jag är även den som direkt när man kommer i på en ny plats, hotell, restaurang eller så kollar direkt var toalett, utgångar och liknande finns. Jag har inget problem med detta men tydligen är jag lite ovanlig.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A ati skrev:
Undrar detsamma, det är ju inget som åldras varken visuellt eller funktionsmässigt jämfört med allt annat här i tråden :)
Vi har det nu, men kommer inte att installera i nästa hus. Jobbigt att dra den där långa slangen och det har blivit skador på vissa hörn där sladden skaver. Sen behöver man ändå en dammsugare för att använda i uterum, förråd och bil.
 
V Ville_Vessla skrev:
Jag har nog nämnt det för 20 sidor sen men i andra ordalag. Jag gillar inte det, inte bara för dina argument det känns lite hotellobby vilket inte behöver vara fel och även för mig ger en wow-känsla om jag besöker ett fint sådant hus. Personlligen skulle jag aldrig kunna vara avslappnad i ett sånt hus, speciellt om det är glas från golv till tak. Min svägerska undrade en gång om jag var nån paranoid vampyr eftersom jag alltid strök efter husväggar och gärna i gränder om vi var på stan, knappt hade några lampor på hemma och liknande. Fick en lite tankeställare då, att vara i mörkret känns så mycket säkrare eftersom ingen ser en. Jag är även den som direkt när man kommer i på en ny plats, hotell, restaurang eller så kollar direkt var toalett, utgångar och liknande finns. Jag har inget problem med detta men tydligen är jag lite ovanlig.
Har du någon psykiatriker?
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Har du någon psykiatriker?
Nej, men en psykolog, dock inte för detta bekymmer(som inte jag ser som nåt problem, men några andra har reagerat genom åren och tyckt jag är lite rolig) utan stress och sömnproblem men säkert nämnde jag detta också under nåt samtal.
 
engs
Groventrén som nån sa är nog den enskilda sak jag är mest nöjd med på vårat hus.
En rejäl sådan med klinkers och golvvärme, nu har vi ganska precis avslutat barnvagnskapitlet men det har varit otroligt skönt att bara kunna dra in den i groventrén oavsett väder. Sovdags - bara lägga barnet i en varm vagn och ut på bron.

Måste ha dragits in kilovis med sand och grus vid det här laget men golvet ser ut som nytt.

Ofta saknas just sådant på nyare hus tyvärr. Eller ja, man måste ju inte ha både groventré och en "finentré men en rejäl hall är ett måste.

Klädkammare / WIC samt vägghängd toa verkar ha nämnts många ggr men är båda är saker jag saknar och har svårt att se som särskilt tidstypiska. Vår toalett har en jäkla massa vinklar och vrår, fan hopplös att torka rent, så det bidrar nog till önskan om vägghängd sådan än om den vore "slätare"...

Klädkammare stor nog att man kan få undan även väskor etc. också vore guld. Reser ofta så står alltid en i sovrummet nu.

Edit: En till sak angående "vita pesten". När man var i husköpartagen var det mer praktiskt när allt var vitt än om någon satt sin unika medaljongtapetsprägel på allt. Dvs mer som en vit duk det är enklare visualisera sig själv och sina egna ev. tapeter, färger och möbler i huset. Så ur den synvinkeln ser jag det som positivt och något som är enkelt att åtgärda om man så önskar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Euphoria Euphoria skrev:
Bistrokök, med kakel upp till taket.
Känns mer som fiskaffär i min värld, frågan är vad man tycker om 20 år när man vill knacka ner skiten...
OT: Där jag besiktigar bilen är en ordentligt överdimensionerad jättehall, säkert 6-7 meter i tak, med kakel hela vägen upp. Jag frågade varför och de sade att det från början varit en tvätthall för lastbilar etc. Tänker på denna varje gång jag ser någon med bistrokök.

OnT:
Ser vissa som nämner rostfria kök, dessa har redan varit ute ett bra tag och folk byter redan ut dem. Folk tröttnade till sist på att behöva torka bort två miljoner fingeravtryck om dagen.

Vi är äntligen, ÄNTLIGEN på väg ut ur "vitt å fräscht", "vita pesten" var ett ypperligt namn på det. Känns som vi hållit på i över ett decennium med den där plågan. I sin gräsligaste form med mycket inblandning av shabby chic som idag lyckligtvis är helt tvärute och borta ur handeln.

Mina kandidater:
  • All tillstymmelse till "industriell" stil - bords/bänkskivor i betong, möbler med ben i svart eller rostfritt stål, svarta blandare som ser ut som de kommer från ett växthus, inredning som hyllor gjorda av (svartmålade) vattenledningsrör, polerade betonggolv, falsktegel.
  • Mässingsdetaljer och -inredning i badrum o.dyl, t.ex duschblandare. Blir allt mer poppis nu, jag själv tycker det är görsnyggt, men räknar med att det kommer ses som helt förjävligt 2035. Lär dessutom ha kort livslängd; de mässingsbelagda tappar snart färgen och visar ytan under, och de i äkta mässing blir flammiga/mörka och svåra att hålla snygga.

Som en mer långsiktig trend ser jag att tvåvåningshuset lever sina sista dagar. Undantaget de mest tätbebyggda villaområdena är enplans framtidens melodi. Fullt förståeligt med allt vad det innebär i enklare fasadunderhåll och handikappanpassning. De ställen det fortfarande kommer vara efterfrågat är där tomterna är små och dyra och man vill maximera boyta, men då är det å andra sidan gärna någon detaljplansfascist som sätter käppar i hjulet istället.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Angående färgade blandare etc. Detta funderade jag på när vi gjorde om badrummet, kommer det kännas hopplöst 2020 med blandare i svart eller mässing? Jag landade nog i att det känns osannolikt att krom skulle bestå som trend så jag tror faktiskt inte att det kommer bli så otrendigt. Kanske kommer just svart att försvinna för det känns mer opraktiskt. Just vanlig blandare är ju lätt att byta ut dock så man kanske inte ska hänga upp sig för mycket på tidlösheten.
 
Vi har en vit heltäckningsmatta i master bedroom och vår walk-in-closet. Och nej - det är inte vi som har lagt in den, utan Trivselhus (vi köpte ett visningshus). Som tur är har vi varken barn eller husdjur, men är det verkligen praktiskt ens för två vuxna? Jag är inte helt övertygad.
 
Nedkapade eller ombyggda spaljéer där man har monterat ett rep istället för en ordentlig ledstång för att få till den marina känslan. Alternativt har man skippat ledstång och vägg helt och gjort trappen extra farlig om man skulle trilla. Allt för estetiken.
Vita trappsteg. Jag får för mig att 70-talets spaljéer kommer komma tillbaka. Men kanske i lite ny tappning. tycker personligen att det är väldigt fint.
 
  • Gilla
  • Haha
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
M mugatu skrev:
Nedkapade eller ombyggda spaljéer där man har monterat ett rep istället för en ordentlig ledstång för att få till den marina känslan. Alternativt har man skippat ledstång och vägg helt och gjort trappen extra farlig om man skulle trilla. Allt för estetiken.
Vita trappsteg. Jag får för mig att 70-talets spaljéer kommer komma tillbaka. Men kanske i lite ny tappning. tycker personligen att det är väldigt fint.
Det har jag alltid gillat också. Har också alltid gillat innerdörrar med färgat glas, samt glas med sådana där droppränder i. Vet inte vad det kallas men iitala har dricksglas som påminner om det.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Utöver många fullträffar i tråden vill jag inredningsmässigt lägga till nakna glödlampor. Snart kommer 80talets PH-lampa i full renässans och vi återgår till belysningsformer från 60-80talet.

Dessutom minimalism. Jag tror faktiskt att den trenden är något som kommer försvinna, kanske i samband med en full panikstorm av att all förvaring rivits ut/byggts bort till förmån för svulstiga öppna ytor. Folk kommer, som vissa nämnt, längta efter de borttagna bastu:arna, de inbyggda garderoberna, de stora skafferierna och "grovingångarna" där man förvarar sina pryttlar och vardagsskräp. Kattvindar är väl på gränsen, men nog kommer en o annan vara saknad.
PH-lampan kom till på 20-talet, PH-5 på 50-talet. En riktig klassiker som alltid är rätt! (om man inte läser den här tråden då https://www.byggahus.se/forum/threads/var-det-ph-som-uppfann-moerkret.250639/) :)
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
M mugatu skrev:
Nedkapade eller ombyggda spaljéer där man har monterat ett rep istället för en ordentlig ledstång för att få till den marina känslan. Alternativt har man skippat ledstång och vägg helt och gjort trappen extra farlig om man skulle trilla. Allt för estetiken.
Vita trappsteg. Jag får för mig att 70-talets spaljéer kommer komma tillbaka. Men kanske i lite ny tappning. tycker personligen att det är väldigt fint.
Hahaha :D Rep i trappan har vi som ledstång, tidigare var det en hemsk bred furubräda som slets bort i samband med furusaneringen av vår hall. Som grädde på moset är trappan vitmålad och försedd med halvmånetrappmattor i grått.

Kommer förmodligen att tröttna på det också men än så länge är det i mitt tycke snyggt :D
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Efter lite ombyggnad av planlösningen på övervåningen ersattte vi riktiga gedigna spegeldörrar som nog var 100+ år gamla men dom var för breda för det vi behövde för att trolla fram ett till sovrum. Ersättningen är några pappdörrar från byggmax och förmodligen skulle några anse att vi är dum i huve som gör så, men ibland när numera tonårsdöttrarna bråkar och sopar igen dörren i ilska känns det bra att den väger 5kg istället för 50kg som hade klippt fingrar om dom var ivägen, vilket har hänt, nu gör det bara lite ont.
 
Trender är saker som plötsligt alla är överens är snyggt. Det är sällan en medveten hållning att man ska haka på det senaste. Att "bara bygga det man tycker är snyggt" är verkligen inget bra sätt att unvika trender.

Trender bär på värderingar och är reaktioner på samhällsfenomen och sätt att leva. Trender är inte fria formfrågor utan får bara fäste när omständigheterna är rätt. När jag som student jobbade på ett av mina första jobb som arkitekt hos ett litet men tungt internationellt namn råkade jag säga något drygt om trender. Han tittade liksom med blida ögon på mig och sa att man inte vet att man följer en trend. Det visar sig först några år senare. Det gäller förstås mest de som jobbar med saken och alltid ligger 20 år före. Träribbor var rätt vanliga på arkitekturskolor år 2000 men försvann snabbt. Skulle nog klassas nästan som nittiotalsgrej.

Min förhoppning är att stora trädäck och altaner försvinner.

Ett hus som uppfyller många av de trender som påpekats är Villa Oljelund från 1972. Ritades av Klas Anselm.

Svart fasad: Check
7299dc35e341a5eefa6ada695e5d50aa9f137698.jpg

stor altan: check
d8bc53b9934940d9c63477c9ea29badb2031d55f.jpg

plyfa inomhus: check
2c5ddcfa01aa1970bc1795f2365ba4b4a67231f1.jpg

skickar med planen för skojs skull

697c3e05d2e26c905e268668c2f5b125404cec70.png

och lite överblick, se hanteringen av träden etc.
68289f0bc77e4232c255e19190ad1de0.jpg


I övrigt tror jag dock att huset kan visa på flera trender som kan fortsätta även framåt. Huset är lätt, enkelt och informellt. Något jag tror många kommer att önska sig efter den "feta" period som varit. Miljömässigt och livsstilsmässigt kan jag tänka mig att det enkla kommer att premieras av många.

Vill man undvika att ångra sig skall man nog som andra varit inne på undvika att våldföra sig på befintliga hus. Försöka att tänka på helheten och och ha respekt för det befintliga. Man behöver inte slaviskt följa stilen huset byggdes i men de ändringar och tillägg man gör skall helst var sympatiska till det befintliga. Ju duktigare man är ju mer drastiskt kan man avvika utan att förstöra. Fixa ideér om produkter och funktioner som *måste* till skall undvikas. Bäst är förstås att jobba med en skicklig arkitekt men det är ju inte alltid ekonomiskt möjligt eller helt lätt att veta vem som är duktig på riktigt.


edit: Ett tillägg

En positiv sak är att vi i ordets verkliga betydelse har ett postmodernt förhållningssätt till historien. Mer än någonsin förut är alla uttryck möjliga och verktygslådan är verkligen full för de som verkar idag. Tillsammans med medvetenheten kring byggnadsvård bådar det gott inför framtiden.

Dagens nymodernistiska arkitektur är egentligen postmodern för modernismen används som ett uttryck av många. De politiska, filosofiska och samhälleliga omständigheter som rådde finns inte längre, bara formspråket är i någon mening kvar. Det postmodernistiska arkitekturstilen är ju något annat men det är en annan diskussion.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wingburken och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.