Jag har precis köpt ett hus och har problem med pannan, en ctc265b från 1979.

Huset är ett 1 1/2 plans tegel från 61. I natt var det -10 och temperaturen inomhus 15grader. Elementen är lite småljumma men ganska varma på frånloppsröret.
Pannan går idag på elpatron och har gjort så några år. Jag kan inget om pannor men har börjat bekanta mig med begreppen. Panntemperaturen är ca 85grader och trycket 1bar.

Jag misstänker att det uppvärmda vattnet inte når ut till elementen. verkar inte vara tillräcklig cirkulation. Kan det vara shunten som är felinställd, den är graderad från 1-10 samt "automatic min - automatic max".

/Olof
 
Uppdatering:
Cirkulationspumpen som gått sönder.. Vi flyttade in i huset 12feb och då var pumpen antagligen sönder. Kan detta anses vara ett dolt fel som säljaren måste stå för?

/Olof
 
Det beror nog på åldern på pumpen, men en ny kostar mellan 800-1500kr.

Du får igång värmen iaf. Lycka till / Tanja
 
Om man har en såpass gammal panna så är i princip ingenting som har med pannan att göra ett dolt fel. Ett fel räknas inte som dolt om man med hänsyn till husets ålder eller allmäna skick borde kunna räkna med att felet kan finnas.
 
Ett dolt fel är det inte.

Däremot skall huset vara i "samma skick" och med samma funktionalitet som när vi skrev kontrakt. Om exvis diskmaskinen varit sönder när vi flyttade in ligger det på förra ägaren att fixa en fungerande maskin. Jag hävdar att detta även gäller uppvärmningssystemet. Cirkpumpen snurrade ej på inflyttningsdag och det borde den gjort. Om den däremot pajade dagen efter hade vi fått stå för kostnaden. Jag kanske har fel men så har jag tolkat kontraktet.

Mvh/Olof
 
En likvärdig cirkulationspump ,dvs en från 1979, som fungerar kanske skulle vara värd/kosta 50 spänn så det käns som småpotatis. Du kan aldrig kräva säljarna på en helt ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.