Byt ventil istället så slipper du bekymmer
 
De där ventilerna är svindyra så lyckas jag laga en av de jag har så är det bra. Ventilen i andra maskinen jag fick med är likadan
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Men hur får man då ut elementen?
Räcker det att lossa muttern mellan kontakterna?
om det är rätt element i så lossar man muttern helt gängorna är stukade längst ut vilket göt att återstående rörelse vrider bort låsningen på insidan.
ibland är elementen förstörda och då får man ta de bit för bit genom avloppsventilens hål
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Gummit kändes bra, problemet var all skit där i. Går det att testa ventilen utanför maskinen innan man monterar in den igen?
gummit måste vara slätt på insidan utan beläggningar för att hålla tätt
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
De där ventilerna är svindyra så lyckas jag laga en av de jag har så är det bra. Ventilen i andra maskinen jag fick med är likadan
ventilerna kostar några tusen men om bara mekaniken är ok så byter man gummit
 
Hittade en instruktionsfilm hur man demonterar ventilen, ska ta å diska ur gummit å se om jag får det rent.
Ventilen ser utbytt ut, mekaniken ser helt ren ut
 
Nu är ventilen rengjord. När jag rengjorde den fick jag svar på lite saker jag tyckte var märkliga.
Nåt jag reagerade på var att den tog in väldigt mycket vatten. Det berodde på att slangen till nivågivaren är ansluten i avloppsventilen och hålet till slangen var täckt av skit.
Den fyllde praktiskt taget halva trumman
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Nu är ventilen rengjord. När jag rengjorde den fick jag svar på lite saker jag tyckte var märkliga.
Nåt jag reagerade på var att den tog in väldigt mycket vatten. Det berodde på att slangen till nivågivaren är ansluten i avloppsventilen och hålet till slangen var täckt av skit.
Den fyllde praktiskt taget halva trumman
det är en bra ide att rengöra nivåkammaren där slangen sitter när man ändå bemödat sig med att ta bort den i synnerhet när ventilen såg ut som din inuti.
1/4- del upp på glaset är rätt normalt under tvätt och lite mer vid skölj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.